Bukefalos 28 år!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har nu blivit med tupp och höns!:love:

Dock är tuppen en ganska arg liten individ, det är därför han fick flytta, på förra stället anföll han gårdens son!:mad:

Hur fostrar man en arg tupp till att bli en mer lugn kille som inte attackerar mig så fort han ser mig?
 
Sv: Arg tupp!

Frysboxen :cool: och skaffa en ny tupp som är snäll. Beteendet går till viss del i arv, så kläcker du kycklingar efter honom så är risken större att de blir elaka än med en snäll tupp.

Sonen, 10år, älskar currygryta på tupp, även om han vet vilken tupp som blivit gryta.
 
Sv: Arg tupp!

Frysboxen :cool: och skaffa en ny tupp som är snäll. Beteendet går till viss del i arv, så kläcker du kycklingar efter honom så är risken större att de blir elaka än med en snäll tupp.

Sonen, 10år, älskar currygryta på tupp, även om han vet vilken tupp som blivit gryta.

Oj då! Går det inte att fostra dom alls?:eek: Vi har nyss haft en batalj, han försöker mota ur mig ur hagen och han anfaller när det inte fungerar, min ena sko har fått sig några hugg!

Är dom goda när dom är runt året?:d
 
Sv: Arg tupp!

Familjen hade en ilsken tupp. Syrran la en filt över axlarna och när tuppen anföll bredde hon ut armarna/vingarna och mötte honom. Tuppen kände att nä nu jäklar, den där var lite väl kaxig och höll sig i skinnet efter det. Möjligen att hon fick upprepa nån gång.
 
Sv: Arg tupp!

Familjen hade en ilsken tupp. Syrran la en filt över axlarna och när tuppen anföll bredde hon ut armarna/vingarna och mötte honom. Tuppen kände att nä nu jäklar, den där var lite väl kaxig och höll sig i skinnet efter det. Möjligen att hon fick upprepa nån gång.

:idea: Smart! Funderade just på vad som kan få en tupp att inse att man inte hugger den människa som föder en!:rofl:, hittade en avbruten sporre i min ena sko!:eek:
 
Sv: Arg tupp!

Vi hade en arg tupp när jag var liten.
Den var hemskt aggressiv och slutade som middag.

Nu har mina föräldrar nya höns och ny tupp, den här är mycket mer foglig. Ett kontrollfreak, men ett snällt kontrollfreak.
Det enda han har attackerat var sin egen spegelbild när han fick syn på sig själv - i blänket av pappas nytvättade Jaguar ;)
 
Sv: Arg tupp!

Måste dessutom - apopå tuppar- tillägga att den nuvarande (snälla) tuppen familjen har är helt otroligt kass på att hitta hem, från hönsgården alltså. De har en lång bräda upp till ett fönster, men han blir alltid kvar ensam. Så de får gå och bära in honom varenda dag, och han möter en energiskt "skrockande" när man kommer och "räddar" honom. :D
 
Sv: Arg tupp!

Vad händer om du brottar ner honom?

På med handskarna och visa vem som bestämmer!

Min tupp här hemma är livrädd för mig sen han fick sig en grillkolsbehandling när han var dålig i magen så jag tror inte jag kommer få problem med honom. :p Har fullt upp med att försöka få honom lite halvtam i alla fall.
 
Sv: Arg tupp!

*KL*

Haller med foregaende, grytan ar vad folk har sagt till mig. Nu ar ju varan tupp gudomligt snall (Hedemora), och haller stenkoll pa tjejerna! daremot kan en del av honorna vara riktiga as, men det ar mot varandra och tuppen har inga stjartfjadrar kvar sa han far sig en omgang da och da ocksa :crazy: (honorna ar blandraser). Fick separera tva i morse eftersom den ena nu har ett stort upphackat sar pa halsen :mad: Forsoker losa det med att halla grupperna sma och med stora ytor att rora sig pa.

som sades forut, aggressiviteten brukar nedarvas sa det ar nog bast att inte anvanda han som avelstupp iaf.
 
Sv: Arg tupp!

KL
Aggresiva tuppar passar på 2 ställen. I frysen och i grytan. Det finns ett överflöd av trevliga tuppar varför då jobba med ett otrevligt kräk. Jag kommer i år att nacka 8 tuppar. Ska vi gissa att mninst 7 av dem är riktigt trevliga men man kan inte spara alla.
Även om man kväser tuppen för stunden så kommer den troligen börja igen, framförallt om den är lite äldre. Hur kul är det när den attackerar ögonen på någon? Ett barn ligger ruskigt illa till för det.
Här är elakhet diskvalificerande oavsett hur snygg och bra tuppen är i övrigt. En ungtupp som provar att mopsa sig får en varning sen är ödet beseglat. Givetvis måste man se skillnad på aggresvitet pga rädla och uppstudsighet, en rädd tupp kan hacka i rent självförsvar och där kan de gå att bryta ovanan.
Det ska vara roligt att gå in till hönsen och man ska inte känna oro över var tupp :devil: befinner sig just då.
 
Sv: Arg tupp!

Jag klädde på mig ett spräckligt tygstycke igår och trädde in i hans nyfunna revir, en mycket förvånad tupp fick slutligen retirera!:devil:

I morse var han snäll och timid, kanske för att en av hans damer låg å ruvade:bump:

Han får några dagar på sig, sen hamnar han i grytan om det inte går över.

Han är en Hedemora-tupp, trodde de var mer pålitliga!

Var hittar jag trevliga tuppar? Blocket som vanligt antar jag!:idea:
 
Sv: Arg tupp!

Jag har faktiskt en teori angående arga tuppar. Tidigare maskinkläckte vi en del och oftast inte alla dock blev ilskna när de blev stora tuppar. Är de dock framställda naturlig väg genom ruvning av höna så upplever jag mindre aggressivitet hos tupparna. Kanske är det att de blivit lite mer uppfostrade av hönan.

Har fått fram 9 tuppar av Hedemora genom höna och ingen har blivit ilsk. Ja min Nubbe kan ju bli lite sur om jag försöker fånga in en höna i hans flock, men det går över.
 
Sv: Arg tupp!

Usch vi hade en tupp av rasen "Holländsk Vithätta". De är ju inte särskilt stora, men när man vände ryggen till så passade han på liksom det small oftast i dörren när han sprang in i den efter man varit i hönshuset. Han fick en enkelbiljett ut :)
 
Sv: Arg tupp!

Min bror föder upp kycklinga/höns och av någon konstig anledning blir det bara dom vita tupparna som blir aggressiva :devil: Men det går inte att göra något åt det dom flyger på en om man ska ta ägg eller liknade det är bara att nacka dom..
 
Sv: Arg tupp!

Skumt är det någon annan ras än övriga? Jag har en vit tupp (iofs gula vingovansidor) som är otroligt snäll.
Naturruvning garanterar tyvärr inte att tupparna blir snälla. Det kanske ökar chansen men det vet jag inget om. Förra året hade jag en ruskigt snygg ungtupp som tyvärr var ilsken. Det var tråkigt då jag bestämmt mig för att behålla den men den hade nog blivit något i hästväg. Han klådde upp alla de övriga tupparna långt innan han fyllde 1 år :crazy:.
 
Sv: Arg tupp!

Denna tupp ska enligt förra ägaren vara runt ett år och han har bara blivit värre och värre, nu kom han i Söndags kväll så jag ger honom en vecka, i morse när jag släppte ut dom var han snäll men sen när jag skulle hämta ägg attackerade han mig ordentligt!

I går fastnade en av hans sporrar i min sko och lossnade!:eek:

I dag satte han in den kvarvarnade sporren i mitt ben, det var bara att hämta skynket och flaxa, men det kan bli lite dumt att behöva ha på sig ett skynke så fort jag ska gå in i hagen, hönshuset är bredvid ligghallen så höns och hästar delar hage men inte bostad!:laugh:

En vecka ger jag honom, sen ska jag leta recept på tupp samt leta efter en snäll tupp på blocket!:bump:
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Linn-Nora
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 144
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 171
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp