Arv eller miljö?

Hippocampus

Trådstartare
Finns det någon forskning eller/och har ni egna erfarenheter om avel när det gäller arv och miljö?
Jag funderar mer och mer på det eftersom jag har begåvats med ett fullblod från banan. Hon har gått 6 år på banan. Ingen stjärna men ändå har några tränare ansett att hon borde tävla där i alla dessa år. Hon är otroligt lätt i hantering osv men otroligt spänd och känslig att arbeta med. En millimeter eller en sekund ”fel” kopplar hon bort hjärnan.
Jag köpte henne för lättare ridning och avel men efter att ridit henne lite ansåg jag att hon är för ”tokig” för att avla på. Jag vill inte ha en kopia av stoet i ridningen. Men så slår det mig, hur mycket kan det vara arv och hur mycket av miljön hon tränat i?
 
Jag tror det är en kombo. Precis som det ofta är med andra individer /människor, djur osv.

Det finns vissa egenskaper i grunden, sen hur denna typ av heriditet /predisponibla aspekter tar sig uttryck/utvecklas osv beror på omständigheter i livet och tillvaron.

Lägg till att fölets beteende och personlighet präglas otroligt mycket av mamman den växer upp med . Och hur de yttre faktorerna enl ovan även har bäring på mammans beteende så har vi en riktigt intressant aspekt .

Tycker din fråga är väldigt intressant och ämnet fascinerande på alla sätt :)
 
Senast ändrad:
Finns det någon forskning eller/och har ni egna erfarenheter om avel när det gäller arv och miljö?
Jag funderar mer och mer på det eftersom jag har begåvats med ett fullblod från banan. Hon har gått 6 år på banan. Ingen stjärna men ändå har några tränare ansett att hon borde tävla där i alla dessa år. Hon är otroligt lätt i hantering osv men otroligt spänd och känslig att arbeta med. En millimeter eller en sekund ”fel” kopplar hon bort hjärnan.
Jag köpte henne för lättare ridning och avel men efter att ridit henne lite ansåg jag att hon är för ”tokig” för att avla på. Jag vill inte ha en kopia av stoet i ridningen. Men så slår det mig, hur mycket kan det vara arv och hur mycket av miljön hon tränat i?

Det kan vara både arv och miljö.
Problemet med ston som miljöskadats sas är ju att de ju kan prägla fölet iom umgänge efter födsel på ett vis hingsten inte gör.

Sen om jag skulle få för mig att avla skulle det vara på ett sto som jag ser skulle tillföra aveln ngt. Om jag tvekar låter jag hellre bli. Det finns ju många vettiga hästar(exteriört och psykiskt) att avla på känner jag.
 
Hann inte skriva klart :p

Arv och miljö är ju det hetaste ämnet som går att finna genom världshistorien . Otroligt komplext och intressant .

Debatter om seriemördare som blivit mördare pga uppväxt och miljö. Och alla de som haft hemsk miljö och inte blivit det. (Extremt exempel men byt ut seriemördare mot vad helst annat man vill).
 
Och jag tänker säga till störst del miljö,har haft åtskilliga ban XX och även helsyskon där den ena gått på bana o den andra inte,jätte skillnad i början innan bann XXan landat efter något år.
Jag har använt dom alla till ridning men även avel och innan dom lär sig att uppsittning inte innebär att någon kastas upp på ryggen (finns tränare som sitter upp som normalt folk oxå) sen är det fullt ös medvetslös,eller att ett tygeltag betyder inte spring fortare utan stanna så är det lite ovant för dom som inte är van.
Min stalltjej fick rida en av banhästarna när jag trodde att hon var omvänd ,vi var på en gräsförsedd flygraka (nedlagt flygfält) när hastigheten började öka,tyvärr satt jag på avatarhästen som både var ung och inte ens var i närheten av XX snabb,så ni kan ju tänka er hennes reaktion när det var full sula o jag skrek för fulla lungor,SLÄPP TYGLARNA!!!!!!!!!!! :nailbiting::D:o
 
Hann inte skriva klart :p

Arv och miljö är ju det hetaste ämnet som går att finna genom världshistorien . Otroligt komplext och intressant .

Jag har en tränare som arbetat med en stolinje under ett gäng generationer. De har haft olika ägare och hanterats lite olika.
Samtliga har uppvisat samma sorts beteende om det kärvat någonstans. HUR de agerat i olika lägen har varit snudd på identiskt.
Jag har varit med under 3 generationer av dem. Himla intressant!

Vi hade när jag jobbade på travet en häst som var totalt livsfarlig. Otroligt ovanlig i sitt sätt att fullfölja och rikta attacker.
Morsan var tydligen, om än inte lika illa, väldigt aggressiv.
Alla hennes föl blev aggressiva.
Sen fick vi in en helsyster till den livsfarliga. Hon hade placerats hos annat sto direkt efter födsel pga sjukdom. Det var den raraste lilla häst!

Så ja, arv och miljö.. Svårt att veta whats what..

Lägger man sen till att det nedärvs ev fysiska brister som folk inte hittat och skriver av som lynnesfel etc..
Ännu svårare!

Sen tror ju jag att många hästar som upplevs knepiga går att få utmärkta i rätt händer. Men de kan kräva mer än vissa med enklare fysik, lynne, miljöpåverkan etc.
 
@tuaphua skriver under på allt du skriver. Har samma erf och reflektioner och ämnet är ju SÅ intressant och fascinerande !

Sen tror ju jag att många hästar som upplevs knepiga går att få utmärkta i rätt händer. Men de kan kräva mer än vissa med enklare fysik, lynne, miljöpåverkan etc.

Ja att även alla trots god start och utan ev påbrå etc, kan pga enbart dålig/olycklig/mindre lämpad miljö osv bli knepiga /konstiga/farliga. Lägg till den aspekten så blir ämnet ännu mer komplext.
 
Senast ändrad:
Såg ett program på naturvetenskapens värld för nått år sen som handlade just om arv och miljö hos människan.De kollade arvsmassan och kunde hitta gener som kunde triggas igång beroende på vår uppväxt.Säg att du har gener för läshuvud.I en stimulerande miljö där du får utbildning, trygg uppväxt osv kommer ditt "läshuvudgen" triggas och du utvecklas till en högutbildad person.Säg att du bär på en "slåssgen", den kommer triggas igång i en familj/uppväxt där våld förekommer , otrygg miljö osv.Hade du däremot burit på en "slåssgen" men vuxit upp i en trygg miljö, hade chansen för att uppvisa/utveckla aggresivt beteende minskat.
Jag tror arv (genetik) styr oss mer än vi vill tro ;)
 
Såg ett program på naturvetenskapens värld för nått år sen som handlade just om arv och miljö hos människan.De kollade arvsmassan och kunde hitta gener som kunde triggas igång beroende på vår uppväxt.Säg att du har gener för läshuvud.I en stimulerande miljö där du får utbildning, trygg uppväxt osv kommer ditt "läshuvudgen" triggas och du utvecklas till en högutbildad person.Säg att du bär på en "slåssgen", den kommer triggas igång i en familj/uppväxt där våld förekommer , otrygg miljö osv.Hade du däremot burit på en "slåssgen" men vuxit upp i en trygg miljö, hade chansen för att uppvisa/utveckla aggresivt beteende minskat.
Jag tror arv (genetik) styr oss mer än vi vill tro ;)
Och om ''läsgenen'' blir placerad i en otrygg miljö? Och ''slåssgenen'' i en trygg?

Jag tror nog inte vi(och andra varelser) styrs lika mycket av gener som du tror. Min far är adopterad och han blev nästan en kopia av sin adoptivfar, som exempel. Barn vill ju ofta vara som föräldrar så hur en förälder beter sig går ju såklart av på barnen också, eller fölet, valpen...
Men absolut att gener påverkar, det säger jag inte emot.
 
Det är jättesvårt att säga hur mycket som beror på arv eller miljö när man inte har identifierat alla gener för ett beteende. Speciellt stressrelaterade beteenden är jättesvårt att forska på eftersom det är väldigt svårt att göra ett beteendetest där man säkert tittar på bara den faktor som är intressant. Tex är det att titta på separationsångest utan att man riskerar att få med även annan typ av miljökänslighet eller ångestbeteenden om man inte samtidigt kan gentesta för "separationsångestgener" och se ett samband.
Generellt när det gäller avelsdjur så är nog det säkraste oftast fortfarande att ta en eller ett par avkommor och sen utvärdera.
Har en individ inte genetisk möjlighet att utveckla ett beteende så kommer det inte hända oavsett miljö. Annars kan miljön ofta styra uttrycket av olika beteendetelaterade gener relativt mycket.
 
Och om ''läsgenen'' blir placerad i en otrygg miljö? Och ''slåssgenen'' i en trygg?

Jag tror nog inte vi(och andra varelser) styrs lika mycket av gener som du tror. Min far är adopterad och han blev nästan en kopia av sin adoptivfar, som exempel. Barn vill ju ofta vara som föräldrar så hur en förälder beter sig går ju såklart av på barnen också, eller fölet, valpen...
Men absolut att gener påverkar, det säger jag inte emot.
Läsgenen i en otrygg miljö kan ju blir bra ändå sk maskrosbarn därför hos en viss person är det en "starkare" gen (programmerad).Slåssgenen löper mindre risk att utvecklas i trygg miljö, men en person med stark slåssgen löper alltid större risk att utveckla ett aggresivt beteende.Klart många vill vara som sina föräldrar men det är mer komlicerat än så.Tex finns det ju adopterade barn med biologiska alkisar till föräldrar.Trots trygg uppväxt utan missbrukande föräldrar löper de större risk att utveckla ett missbruk
 
Läsgenen i en otrygg miljö kan ju blir bra ändå sk maskrosbarn därför hos en viss person är det en "starkare" gen (programmerad).Slåssgenen löper mindre risk att utvecklas i trygg miljö, men en person med stark slåssgen löper alltid större risk att utveckla ett aggresivt beteende.Klart många vill vara som sina föräldrar men det är mer komlicerat än så.Tex finns det ju adopterade barn med biologiska alkisar till föräldrar.Trots trygg uppväxt utan missbrukande föräldrar löper de större risk att utveckla ett missbruk
Vad är ett maskrosbarn? Aldrig hört :o
 
Så intressant! Såg också en dokumentär om mördare tror jag det var som de forskade på när det gäller gener.

Det fanns väl en travarhingst som var tokig? Bara läst om det här på buke. Nån som vet hur hans avkommor betedde sig? Eller har mamman mer med arv att göra? Och såklart miljö eftersom fölen går med mamman...
 
Finns det någon forskning eller/och har ni egna erfarenheter om avel när det gäller arv och miljö?
Jag funderar mer och mer på det eftersom jag har begåvats med ett fullblod från banan. Hon har gått 6 år på banan. Ingen stjärna men ändå har några tränare ansett att hon borde tävla där i alla dessa år. Hon är otroligt lätt i hantering osv men otroligt spänd och känslig att arbeta med. En millimeter eller en sekund ”fel” kopplar hon bort hjärnan.
Jag köpte henne för lättare ridning och avel men efter att ridit henne lite ansåg jag att hon är för ”tokig” för att avla på. Jag vill inte ha en kopia av stoet i ridningen. Men så slår det mig, hur mycket kan det vara arv och hur mycket av miljön hon tränat i?
Någon sa att det är hundra procent ärftlighet och hundra procent miljö och jag håller med. Det sto jag känt bäst fick vi arton fina föl av och de skilde sig på alla sätt men hade ändå tydligt gemensamma personlighetsdrag.
 
Det fanns väl en travarhingst som var tokig? Bara läst om det här på buke. Nån som vet hur hans avkommor betedde sig? Eller har mamman mer med arv att göra? Och såklart miljö eftersom fölen går med mamman...
Nevele Pride och Wallstreet Banker. NP har väl gett både och. Hans beteende går väl längre tillbaka i stammen. Bonefish, tror jag att jag har hört. WB vet jag inget om mer än att han var livsfarlig.
 
Nevele Pride och Wallstreet Banker. NP har väl gett både och. Hans beteende går väl längre tillbaka i stammen. Bonefish, tror jag att jag har hört. WB vet jag inget om mer än att han var livsfarlig.
@via har en avkomma e. Wall Street Banker, som jag har upplevt har ungefär samma milda temperament som sin kära mor...
 
  • Gilla
Reactions: via
Någon sa att det är hundra procent ärftlighet och hundra procent miljö och jag håller med. Det sto jag känt bäst fick vi arton fina föl av och de skilde sig på alla sätt men hade ändå tydligt gemensamma personlighetsdrag.

Satt på en föreläsning av Per Jensen när han sa det.

Som det är nu så vet man väl väldigt lite om just miljö och arv och hur det påverkar oss. Men, givetvis måste det ju vara som med all genetik att vissa saker nedärvs starkare än andra.

På hundsidan har man ju t.ex kunnat visa att rädsla är en hög arvbarhet på. Där verkar miljö ha mindre med saken att göra.

Det man ibland undrar är ju fenomen som ett sto jag känner som är en nervig sak. Jag hade henne som lånehäst/sällskapshäst i några månader. Ett väldigt trevligt sto men jag som jag upplevde som nervig, osäker, vandrade mycket, såg allt och i allmänhet gjorde mig trött inombords för jag blev stressad.
Hon har fått några föl och de är hennes totala motsats allihopa. De är modiga, lugna, säkra och har stort självförtroende. Alla föl med olika hingst.

Här känner jag att det skulle vara intressant att veta vad det är som påverkar fölen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 229
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp