Ständigt skräckslagen häst

Hon får bara en näve betfibermix per dag... Sen är det konstiga att hon inte direkt har fysisk energi på så sätt att hon är het. Tvärtom får man påminna henne om att gå framåt. Ute är hon framåt men inte av bjudning utan av flyktbeteende.... Det är som att hon lägger all energi i nervighet. För mig är det en konstig kombo, så nervig men snudd på slö. Nervig och het resp. slö och lugn hänger ihop i min värld.... Att man får välja liksom.... Men nervig och lite slö..? Kanske det är nåt fysiskt med henne.

Hästar som är rädda och osäkra har sällan nån bjudning. Så det verkar inte orimligt, tycker jag.
 
Det kan inte vara så att hon har fäst sig vid någon speciell kompis och så fort hon är utan denne så blir hon hysterisk? Eller hon kanske inte klarar av att vara utan hästsällskap alls? Vissa hästar kan verkligen bli helt tokiga så fort dom är utan hästsällskap.
(Med tanke på att jag har för mig att du skrev att hon var lugn i hagen)
 
Det kan inte vara så att hon har fäst sig vid någon speciell kompis och så fort hon är utan denne så blir hon hysterisk? Eller hon kanske inte klarar av att vara utan hästsällskap alls? Vissa hästar kan verkligen bli helt tokiga så fort dom är utan hästsällskap.
(Med tanke på att jag har för mig att du skrev att hon var lugn i hagen)
Ja så är det. Hon verkar vara typen som fäster sig vid en häst och sen beror hela världen på att den hästen finns i närheten. Vissa andra kan duga medan andra behandlar hon som luft och kan vara orolig fast de finns där.
 
Så här går mina tankar: Det handlar om en högkänslig, ranglåg häst som ganska nyss har bytt ägare och hamnat i helt ny miljö.
För det första: det kan ta upp till ett år innan en häst känner sig trygg på ett nytt ställe, trygg med miljö, andra hästar och nya människor.
För det andra: En ranglåg häst har alltid svårare för att lämna sin flock, i alla fall tills de känner sig helt trygga med sin människa och vet att det finns ett tryggt ledarskap där.
För det tredje: För att vara en trygg ledare krävs det tid och att du gång på gång visar för hästen att du tar hand om situationen. Mycket tid tillsammans med hästen, promenader, arbete vid hand. Små ridturer tillsammans med en annan häst. Hela tiden övertyga hästen om du har situationen i din hand, så i början bara korta stunder i positiv anda.

Lyckas man med en sådan häst får man en kommunikation och en relation som överträffar allt. Det tar tid och tålamod, men är verkligen värt det.

Att det skulle handla om foder eller smärta tror jag inte på i det här fallet.
Jag tror till 100 % som Cornelis. Tyvärr ingen Quick fix... Jag skulle förstås behöva mer tid med henne men pga heltidsjobb och familj har jag bara 3-4 timmar 5 dgr i veckan. Jag börjar förstå salu annonserna där det står typ att "jag har inte den tid som x behöver".... Kanske blir en sån annons för mig också
 
Jag tror till 100 % som Cornelia. Tyvärr ingen Quick fix... Jag skulle förstås behöva mer tid med henne men pga heltidsjobb och familj har jag bara 3-4 timmar 5 dgr i veckan. Jag börjar förstå salu annonserna där det står typ att "jag har inte den tid som x behöver".... Kanske blir en sån annons för mig också
Cornelia :-)
 
Ja så är det. Hon verkar vara typen som fäster sig vid en häst och sen beror hela världen på att den hästen finns i närheten. Vissa andra kan duga medan andra behandlar hon som luft och kan vara orolig fast de finns där.
I så fall kan du prova att ha henne själv i en hage och se om det blir bättre. Vissa hästar är som sagt hopplösa med sånt. Är det då ett sto så brukar det bli ännu värre när dom brunstar.
 
I så fall kan du prova att ha henne själv i en hage och se om det blir bättre. Vissa hästar är som sagt hopplösa med sånt. Är det då ett sto så brukar det bli ännu värre när dom brunstar.
Hon har gått själv ett par veckor men då vankade hon bara typ 3m åt ett håll och vände tillbaka, vid grinden, samma väg konstant timme ut och timme in. Slutade helt med det med sällskap så sällskap är ändå bättre, på många sätt. Tack för tips ändå!
 
Ge henne en chans i en vecka med ett reglerat intag av hö.
Att sälja en häst utan att ens ha testat att kolla foderintaget är ju tossigt.
Ställ henne i en egen hage bredvid kompisen så du verkligen vet vad hon äter. Sen kan du räkna ut vad det blir och se om det verkar högt. Du har ju tydligen analys.
Jag är rätt så säker på att hon får för mycket energi. Hon kanske äter 20 kg!
Ibland blir jag så trött på att man inte provar det enklaste innan man tar till storsläggan.
 
Ge henne en chans i en vecka med ett reglerat intag av hö.
Att sälja en häst utan att ens ha testat att kolla foderintaget är ju tossigt.
Ställ henne i en egen hage bredvid kompisen så du verkligen vet vad hon äter. Sen kan du räkna ut vad det blir och se om det verkar högt. Du har ju tydligen analys.
Jag är rätt så säker på att hon får för mycket energi. Hon kanske äter 20 kg!
Ibland blir jag så trött på att man inte provar det enklaste innan man tar till storsläggan.
Fast ärligt måste jag säga att jag tycker detta resonemang blir total "överkurs" i sammanhanget ...
om man läser TS tråd, som TS dessutom är väldigt aktiv och responsiv i, ang att svara på frågor, utveckla förklaringar osv, så måste jag säga att helt garanterat i mina ögon har inte TS ridproblem med sin häst i eskalerande fart pga att hästens analyserade grovfoder inte mäts på kilot .
 
Fast ärligt måste jag säga att jag tycker detta resonemang blir total "överkurs" i sammanhanget ...
om man läser TS tråd, som TS dessutom är väldigt aktiv och responsiv i, ang att svara på frågor, utveckla förklaringar osv, så måste jag säga att helt garanterat i mina ögon har inte TS ridproblem med sin häst i eskalerande fart pga att hästens analyserade grovfoder inte mäts på kilot .
Men det är inte vad jag tror. Jag tror det KAN bero på för hög fodergiva. Enkelt och billigt att prova. Resultat på sju dagar max. Eller så har jag fel. Men för guds skull. Ring en hästviskare.
 
Om man uteslutet alla anledningar som är vetrinära och utevistelse o stall är ok så är foderstaten det man kollar på härnäst.
Ibland tror jag hästproblemlösarvärlden krånglar till det så iniförbankat.
 
Hon har ju inte ens räknat! Hon vet inte vad hästen äter! Och folk förslår hästviskare och ska bestämma vad hästen har för psykologisk profil...Spanare!

Det är väl inte TS som haft teorier om spanare osv ? :confused:

Jag fattar fortfarande inte dina inlägg hur du menar ? :confused::cry:
 
Ge henne en chans i en vecka med ett reglerat intag av hö.
Att sälja en häst utan att ens ha testat att kolla foderintaget är ju tossigt.
Ställ henne i en egen hage bredvid kompisen så du verkligen vet vad hon äter. Sen kan du räkna ut vad det blir och se om det verkar högt. Du har ju tydligen analys.
Jag är rätt så säker på att hon får för mycket energi. Hon kanske äter 20 kg!
Ibland blir jag så trött på att man inte provar det enklaste innan man tar till storsläggan.
Fast grejen är den att i försäljningsstallet stod hon på fri tillgång dagtid samt att hon fick kraftfoder dessutom med havre i samt att hon motionerades mycket mindre där. Så tyvärr tror jag inte att det är så enkelt. Tror på Cornelia. Finns heller ingen egen hage att tillgå nu så funkar inte att testa.
 
Fast grejen är den att i försäljningsstallet stod hon på fri tillgång dagtid samt att hon fick kraftfoder dessutom med havre i samt att hon motionerades mycket mindre där. Så tyvärr tror jag inte att det är så enkelt. Tror på Cornelia. Finns heller ingen egen hage att tillgå nu så funkar inte att testa.
Du har ju analyserat höt? Har du sen räknat på vad du tror att hon äter?
Du säger ju att hon lagt på sig fast att du motionerat henne mer OCH tagit bort kraftfodret?
Då har du definitivt ett bättre hösilage än vad dom hade.
 
Jag tror till 100 % som Cornelis. Tyvärr ingen Quick fix... Jag skulle förstås behöva mer tid med henne men pga heltidsjobb och familj har jag bara 3-4 timmar 5 dgr i veckan. Jag börjar förstå salu annonserna där det står typ att "jag har inte den tid som x behöver".... Kanske blir en sån annons för mig också

Det är inte antalet timmar du spenderar med hästen som betyder mest, det är VAD du gör med den... Kvalitet före kvantitet.
 
Du har ju analyserat höt? Har du sen räknat på vad du tror att hon äter?
Du säger ju att hon lagt på sig fast att du motionerat henne mer OCH tagit bort kraftfodret?
Då har du definitivt ett bättre hösilage än vad dom hade.
Tack för input jag ska se vad jag kan göra åt detta. Nu ska vi ändå byta hösilage så får se hur det är.
 
Det första jag tänkte på innan jag läste kommentarerna var om det kunde grunda i hanteringen.
Är man tillräckligt tydlig? konsekvent? Säker i det man gör? Vågar hästen lita på en och ens omdöme?
Eller blir man f ö r försiktig? Tassig? 'Frågande' i sitt sätt?
Och, som redan nämnts, är man rätt för varandra?

-------
Min häst trodde allting i hela världens var farligt när jag fick henne. Det bottnade i hanteringsproblem(/okunskap) som eskalerat och gått överstyr. Hästen var oerhört stressad över att hennes människor inte kunde 'visa vägen' och ta kontroll över situationer. De var i hennes värld inte att lita på. I början i skarpt läge, men allt eftersom kom det att gälla allt. Även enklaste vardagshantering.
Det var som hon inte kunde sortera faror från ickefaror utan var rädd för allt rakt över utifallatt. Alltid redo att fly, alltid på spänn, alltidmed huvudet högt, alltid ett adrenalinpåslag.
Hon fick två timmar med proffs på hanteringsproblem när jag fått hem henne. Värt varenda krona. Förutsatt att man själv är villig att jobba efter hästens förutsättningar då :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp