arv från okänd släkting....

Vår släkt har ganska mycket kunskap om de som flyttade over there och en del släkt därborta har varit här och hälsat på. Att nån plötsligt skulle dyka upp vore trevligt
 
Jag tillhör dom som inte har en aning om om jag har släkt i usa eller inte.
Min farmors morbror åkte till USA och kom senare tillbaka till sverige, någonting hade hänt i USA för psykiskt frisk var han inte när han kom hem (då kallades det att han råkat ut för solsting viket han inte blev frisk ifrån).

Han pratade aldrig om åren i USA så om han fick barn med någon där eller inte vet vi inte.
 
Men man vet väl om man har släktingar i USA?
Om det var jag så skulle jag be om namnet på den avlidne.
Jag vet i alla fall vilka avlägsna släktingar som jag har där.
Det kan stämma att det finns hyfsat avlägsna släktingar i USA, nån kusin (eller syssling) till min bekantas ena förälder flyttade dit för ganska länge sedan. Frågeformuläret som följde med brevet indikerar att det är "rätt gren" av stamträdet som åsyftas.
Kompletterar med att det inte finns några andra äldre släktingar kvar på den sidan, som kan verifiera namn på släktingarna ifråga. Så just den vägen är svårt att kontrollera.
Fast sådan är inte lagen överallt. I både UK och USA tycks avlägsna släktingar kunna ärva. BBC har t o m gjort ett program om det - Heir Hunters. Tydligen är den firma som @ameo s vän kontakt med en av de som varit med i programmet. De nämns bl a här. Firman har kontor i London och jag hittade deras hemsida genom att googla.

Jag är extremt misstänksam av mig:cool:, men eftersom programmet tydligen finns enligt BBCs egen hemsida, på Wikipedia och i avsnitt på Youtube tror jag att lagen funkar så att avlägsna släktingar kan ärva och att inte alla hemsidor är en bluff. (För det vet man ju aldrig annars.) Det finns dock en del kritik mot denna typ av företag, främst för att deras andel anses vara hög av en del potentiella arvingar.
Tack!
Jo, av det bekanten lyckats hitta har hen inte kunnat avfärda det som en bluff, utan det verkar ju faktiskt som att företaget är vad det utger sig för att vara.
 
Kompletterar med att det inte finns några andra äldre släktingar kvar på den sidan, som kan verifiera namn på släktingarna ifråga. Så just den vägen är svårt att kontrollera.

Tack!
Jo, av det bekanten lyckats hitta har hen inte kunnat avfärda det som en bluff, utan det verkar ju faktiskt som att företaget är vad det utger sig för att vara.
Om vi antar att det inte är en bluff, då finns det väl inget skäl att anlita företaget? Det borde väl bara vara att sätta igång med arvskiftet på vanligt vis - hur det nu är i USA då?
 
Om vi antar att det inte är en bluff, då finns det väl inget skäl att anlita företaget? Det borde väl bara vara att sätta igång med arvskiftet på vanligt vis - hur det nu är i USA då?
Men TS vän vet väl inte vem den avlägsne släktingen som vännen ev inte visste att hen hade är?

Som jag fattar det utgår företagen från dödsfall där det saknas testamente och självklara arvingar men finns tillgångar. Så spårar de upp eventuella arvtagare. Dessa vet förmodligen inte att de är arvtagare och när de får veta lär företaget knappast lämna ut sin research så att arvingarna kan göra jobbet själva.
 
Men TS vän vet väl inte vem den avlägsne släktingen som vännen ev inte visste att hen hade är?

Som jag fattar det utgår företagen från dödsfall där det saknas testamente och självklara arvingar men finns tillgångar. Så spårar de upp eventuella arvtagare. Dessa vet förmodligen inte att de är arvtagare och när de får veta lär företaget knappast lämna ut sin research så att arvingarna kan göra jobbet själva.
Huvudet på spiken.

Enligt brevet verkar det kunna krävas juristhjälp och domstolsbeslut för att komma åt arvet som avlägsen släkting. Den kostnaden står firman för.
Det är inte svårt att förstå varför de vill ha en ganska stor andel av arvet för besväret. Och när bekanten och jag resonerade runt det var vår gemensamma inställning att hen sannolikt inte skulle få något alls utan firmans inblandning eftersom hen inte ens kände till möjligheten att där fanns ett arv innan hen blev kontaktad. Och hen vet, som sagt, inte vem släktingen är...

Personligen tycker jag att detta är lite spännande, en kul grej som bryter vardagen. Såvitt det går att läsa sig till verkar det vara riskfritt att låta dem jobba vidare med fallet. Och i bästa fall skulle det kunna kunna ut i ett litet ekonomiskt tillskott...
Men självklart kommer inget avtal skrivas på innan allt är kollat och konstaterat vattentätt.
 
Om firman är på riktigt, så är det ju spännande. Både att få en slant, och att få veta mer om en släktgren som man tappat kontakten med.
Vännen är kanske en av några avlägsna släktingar, så det kan ju bli spännande nya kontakter också.

Och om vännen får så lite som10-20-30 av ett miljonarv, så är det ju ändå en rejäl slant, som kan sätta en trevlig guldkant på livet.
 
om nu någon är nyfiken så har min bekant luskat vidare lite till och lyckats få reda på att det stämmer att det finns en släkting som avlidit, som inte hade några barn eller andra nära arvingar. Så hen har satt bollen i rullning. Ska bli kul att se var det hela slutar... :)
 
Har själv fått arv från en väldigt avlögsen släkting som bodde utomlands och som jag inte ens kände till. Men jag fick ett brev där det stog att jag var berättigad till det, släktforskningen var redan gjord och klar, där det visade sig att min bror och jag var arvsberättigade. Skrev under och ett par veckor senare satt en liten summa på kontot. Jag hade tvekat om dom ville haft en fullmakt för att kolla upp saker och sen ville ha % av arvet.
 
om nu någon är nyfiken så har min bekant luskat vidare lite till och lyckats få reda på att det stämmer att det finns en släkting som avlidit, som inte hade några barn eller andra nära arvingar. Så hen har satt bollen i rullning. Ska bli kul att se var det hela slutar... :)
Jag har vid två tillfällen fått tegelstensliknande försändelser från advokatfirmor när familj avlidit. Och de fortsatte att komma till allt var klart. Så jag hade varit skeptisk.
Hoppas det går bra för er. :)
 
Enligt brevet verkar det kunna krävas juristhjälp och domstolsbeslut för att komma åt arvet som avlägsen släkting. Den kostnaden står firman för.
Just när det kommer till USA är det mer eller mindre helt klart att det behövs en jurist för att få ut pengarna för de är enormt byråkratiska med sånt där.

Min fd-svärmor ärvde pengar från USA och det tog flera år innan allting var klart och det kom pengar i olika omgångar, beroende på vilken fond och vilken del av testamentet de fixade med just då. I slutändan blev det bara ett par hundratusen, men det var ju gratis pengar som de inte hade räknat med. Däremot var det rätt mycket jobb att få pengarna, det var massor med papper som skulle signeras och skickas tillbaka till USA. Men pengar fick dem.
 
Just när det kommer till USA är det mer eller mindre helt klart att det behövs en jurist för att få ut pengarna för de är enormt byråkratiska med sånt där.

Min fd-svärmor ärvde pengar från USA och det tog flera år innan allting var klart och det kom pengar i olika omgångar, beroende på vilken fond och vilken del av testamentet de fixade med just då. I slutändan blev det bara ett par hundratusen, men det var ju gratis pengar som de inte hade räknat med. Däremot var det rätt mycket jobb att få pengarna, det var massor med papper som skulle signeras och skickas tillbaka till USA. Men pengar fick dem.
Det är väl ungefär så bekanten (och jag) har tänkt att det funkar där. Så även om en stor andel av pengarna slukas av mellanhanden, så blir det ju just en "gratis oförutsedd inkomst" i slutänden. För, det lär ju handla om mer än 500 dollar och en kaffeservis, som sagt...
Bekanten har försökt få svar på hur mycket pengar det handlar om - mellan tummen och pektån nånstans - men det har hen inte fått veta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp