Bukefalos 28 år!

Gnist

Trådstartare
Världen är bra liten har jag upptäckt..

Fick i dag en förfrågan om någon av mina hanar saknar en bit av sitt högra öra??

Och eftersom en av dem gör det, så ringde jag upp och frågade hur det kunde komma sig att jag fick den frågan :confused:

Fick till svar att i lördags, så hade en hundförare i ett lag relativt långt bort från där vi jagar haft besök av en jämte med högra örtippen borta och han hade tyckt den ungtik som var där var så fin så och fjädrat sig lite och haft sig för henne en stund + fjäskat lite för hundföraren innan han begav sig iväg igen.

Personen i fråga hade tagit en mobilbild och mailade över och vad får man se, om inte gammelmannen på snabbvisit mitt i följarbetet efter kon som kickade honom på en 7 meters luftfärd tidigare på dan :rofl:

Vi kunde konstatera att hon och hunden gått över spåret och att han, som då var en bra bit efter älgen då beslutade sig att kolla läget innan fortsatt jakt.

Tagen på bar gärning..

Rix-holm-080906.jpg


Sedan fortsatte han med jakten och sedemera älgskällandet några timmar till, innan avslut och tillbakagång till husse.

Det ska vara gammhunden till något sådant, för nu på äldre dar, så har passarna börjat skämma bort honom med mackor, korvbitar, köttbullar och annat smarrigt i skogen, så han tar nu för tiden gärna en snabbpaus i jakten för att mumsa i sig lite gott :D
 
Sv: *asg*

Jo, de tar sig lite friheter på ålderns höst, helt klart.. Ingen brådska i onödan där inte :rofl:

Rix-080909-1.jpg


Fast nog är han stilig för sin ålder och med de skador han haft och fortfarande märker av en del? :love:
 
Sv: *asg*

Vilken underbar herreman !

Äldre djur har en underbar särskild pondus. Och så glimten i ögat då !

Blicken då han är tagen på bar gärning är helt ...:love::love:
 
Sv: *asg*

Ja, det är lite som "Va?? Folk med kamera HÄR??" :rofl:

Faktiskt riktigt roligt att få höra vad de hittar på så där i skogen de små liven ;)

I yngre dagar, så skulle tanken inte ens fallit honom in, men som sagt..; så bortskämd som han blir av alla passare nu på äldre dagar, så tar han sig lite andra friheter än tidigare :cool:
 
Sv: *asg*

Dina kort är alltid av hög kvalite, måste bero på de bedårande hundarna du tar kort på ;) Jämten har en väldigt fin utstrålning!
 
Sv: *asg*

Det ska vara gammhunden till något sådant, för nu på äldre dar, så har passarna börjat skämma bort honom med mackor, korvbitar, köttbullar och annat smarrigt i skogen, så han tar nu för tiden gärna en snabbpaus i jakten för att mumsa i sig lite gott

Så har visst grannlagets hund gjort.
Ägaren tyckte hunden var jätte duktig som stått och skällt en bra stund innan han upptäckte att hunden "ställt" en jaktryggsäck med frestande innehåll.:D
 
Sv: *asg*

Det var ju snäppet värre det :eek: :rofl:

En kort stunds paus för något mumsigt tar han i bland, men inte mer än så.. Än smäller älgarna högre än en rygga i skogen ;)
 
Sv: *asg*

Det var ju snäppet värre det :eek: :rofl:

En kort stunds paus för något mumsigt tar han i bland, men inte mer än så.. Än smäller älgarna högre än en rygga i skogen ;)

Min f.d svärfar vaknade men okänd stövare som sov som en stock ihoprullad i fotänden av sängen. Hunden hade promenerat in genom altandörren, ätit lunch (katternas mat) och sen tyckt att svärfar och sängen såg trevlig ut. Han hade pejl på sig och när svärfar vaknat till och börjat fundera på vad tusan han skulle göra nu så kom det strax en jägare och viftade med pejlen och inte alls såg glad ut när svärfar berättade...

Vi misstänker att det kan ha varit samma person som när grannen efter islossningen ringde runt och försökte hitta ägaren till hunden som flöt död i sjön, bara åkt dit och hämtade pejlet och lämnat kvar hunden i sjön..

Då är det bättre med folk som bjuder dem på smörgåsar!
 
Sv: *asg*

så bortskämd som han blir av alla passare nu på äldre dagar, så tar han sig lite andra friheter än tidigare :cool:

Ja du det där med att ta sig friheter på äldre dagar har jag helt klart märkt på min gammeltik. Gamlingarnas erfarenhet vilket leder till att dom tar sig friheter kan göra en tokig ibland:cool: men samtidigt är dom så härliga och blir så personliga på nått vis :love:

Gillar bilden när han är tagen på bar gärning :D
 
Sv: *asg*

Hehe.. Jo, uttrycket på honom är rätt bra :D

Fördelen med dessa gamla "rävar" är ju att de är pålitliga.. Vill man hitta bytet och få chans till riktigt bra jakt, så är det ju gamlingarna som man kan lite på för resultat varje gång.
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: Marje
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 445
Senast: jappisen
·
R
Övr. Djur Jag hatar egentligen gnagare. Saken var bara den att min vän Jenny fyllde 20 i oktober och önskade sig en kanin. Jag kunde inte stå...
Svar
3
· Visningar
1 124
Senast: rulana_korsbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp