Bukefalos 28 år!

Man gör väl så gott man kan? (eller Sagan om Lasse & Anna)

R

rulana_korsbar

Jag hatar egentligen gnagare. Saken var bara den att min vän Jenny fyllde 20 i oktober och önskade sig en kanin. Jag kunde inte stå emot. Hela oktober letade jag febrilt efter en billig kanin med tillhörande bur. Till slut fick jag napp av en trevlig tjej från Söderköping - jag slog till. På väg ner mot Sörping får jag ett sms där hon förklarar att nu när jag köpt kaninen är jag mer eller mindre tvungen att hjälpa henne av med sitt marsvin också. Säkert, tänkte jag och oroade mig inte mer över den saken.
Väl på plats hann vi knappt kliva ur bilen innan jag stod med marsvinet i famnen. Jag var såld, totalt såld. Tjejen skulle ha en pinsamt låg summa för kaninen, det var rent grymt att låta marsvinsstackaren stanna kvar. Vi lastade in hela paketet, dubbla burar och hö och spån och hela kittet och begav oss hem till Norrköping.

Jag döpte marsvinet till Lasse och lät honom flytta in i mitt rum. Min pappa fnös irriterat, men efter ett par dagar fick marsvinet plötsligt flytta in i köket. Där ser vi ju honom bättre, menade pappa. Lasse var ett mycket matglatt och trevligt marsvin. Vi var rädda för honom båda två, men försökte så gott vi kunde. Glad i hågen köpte jag boken "Jag och Mitt marsvin", med förord till föräldrarna i första uppslaget. Jag kände mig nyfrälst.

Veckorna gick och jag och pappa började upptäcka att vårt sällskap kanske inte var allt Lasse behövde. När pappa sedan på nyår åkte till Thailand i tre veckor, beslöt jag att ta saken i egna händer. Tid för kastrering bokades och startade gjorde jakten på den perfekta honan - något som visade sig vara lättare sagt än gjort.
Det tog mig en hel vecka att hitta en marsvinshona till salu i Östergötland. Jag trodde det kryllade av sådana. Honan var väl egentligen inte till salu; Hon stod under rubriken "Bortskänkes" på en anslagstavla i en djurbutik i stan. Jag ringde direkt och frun i telefonen lät märkvärt lättad, jag kanske borde ha anat att allt inte var som det skulle, men det gjorde jag självklart inte. Frun berättade att det här var ett fint, långhårigt marsvin med god stam. Det hon inte pratade om var marsvinets hälsa.

Anna, som hon numera heter, var svaret på en ung tonårings tjatande. När jag såg henne visste jag inte vad jag skulle säga. Hon är det fulaste marsvin jag sett. Det tog mig hela vägen till bilen att förstå vad som var fel. På sidorna är hon mer eller mindre kal, pälsen har kliats/ramlat bort. Ägarna trodde det berodde på vantrivsel, men det faktum att hon levde på de grönsaker de gav henne en gång om dagen var nog en troligare anledning. När man håller henne i famnen känner man bara skelettet. Något hö har hon inte fått äta, inte heller kraftfoder. Hur kan man göra såhär mot ett djur?! Var får man idéerna ifrån?! Min pojkvän föreslog en namnändring till "Anna-rexia"

Nu bor Anna & Lasse i varsin bur i mitt kök. Lasse blev så lycklig över sin nya kompis att han inte kan sluta pipa. Han blev kastrerad igår, så något tajtare möte är det inte tal om på ett par veckor. Anna har fått hö och fräsch bur med fri tillgång på kraftfoder - hon äter så pass lite att det inte är någon fara. Jag känner mig som om jag har gjort en god gärning, men ändå har jag knappt gjort något alls.

Jag ger marsvinen varsin bit broccoli och släcker i köket. Man gör så gott man kan, antar jag.
 
Sv: Man gör väl så gott man kan? (eller Sagan om Lasse & Anna)

Ujuj :crazy: När hon repat sig lite kan du ju testa med att bada i något ohyreschampo, det kan ju vara pälsätare i farten :devil:
Långhår i allmänhet (förutom peruaner, lunkaryor) tycker jag brukar vara smala/tunna i kroppen :smirk: Men göd upp den lilla grisen så kan du visa bilder på de sen :p
 
Sv: Man gör väl så gott man kan? (eller Sagan om Lasse & Anna)

Sellnic är något som kan vara orsak till tappande av päls och magerhet. Får hon anfall som liknar epilepsi så är det absolut sellnic och måste behandlas om marsvinet inte skall dö.
Kolla igenom pälsen så där inte är djur som springer omkring för då kan hon ha pälsätare.
Dom marsvin med pälsätare som jag stött på har dock bara haft kortare päls och inte fält utan päls.
Bilder på pälsätare hittar du här:
http://www.himidreams.com/cavy/e107_plugins/coppermine_menu/thumbnails.php?album=34
Klicka på korten så kommer en större bild.
Bilder på ett marsvin som är regält drabbad av sellnic:
http://www.himidreams.com/cavy/e107_plugins/coppermine_menu/thumbnails.php?album=35
Köp vetegroddar (ströbrödliknande format) i affären och blanda i lite i en skål tillsammans med vatten så det blir en gröt. Mumsigt och bra för ett marsvin som skall upp i vikt.
 
Sv: Man gör väl så gott man kan? (eller Sagan om Lasse & Anna)

Jag har kollat pälsen på henne utan att hitta några djur. Hon har så pass lite päls att det är "lätt gjort" :crazy:
Tack för tipset om vetegroddar! Eplepsianfall har jag inte sett några, hon verkar må bra i övrigt. Måste bara ta henne till djuraffären och klippa klorna i veckan. Stackars liten...

Du ska höra hur det låter i köket hos mig nu... Herregud!

Uiiii!
/tilla, lasse & anna
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 293
Senast: Migo
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 071
Småbarn Jag och mitt barns pappa har varannan vecka. Barnet är nu 4 år och vi har haft såhär i tre år snart. Det har fungerat hyfsat bra, mycket...
Svar
6
· Visningar
1 468
Senast: Mirtai
·
F
Övr. Djur Hej! Jag har ett litet marsvin som är snart två år gammal. Hon bor ihop med en kaninhona och har gjort så i hela sitt liv. Jag "tog...
Svar
10
· Visningar
1 860
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp