Bukefalos 28 år!

"ASVH-korsningar"

jenniealba

Trådstartare
Bara en liten undran: Är här några som har betäckt ett sto utan stam/sto av annan ras/korsningssto eller liknande med en ASVH-hingst någon gång, eller planerar att göra det? Hur resonerade/resonerar ni kring val av hingst? Hur blev avkomman, om den är född? Gärna bilder förstås. :)
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Beroende på vad ASVH-hingst är, så har vi 3 sådana just nu i stallet. Eller 4.
Dom är e: Danone II, Sir Donnerhall II, Zuidenwind och Highcruiser.
Alla är u: PRE-ston och avlade för dressyr. En är 4 år (eller 5, minns inte :o ) och får väldigt mycket beröm för sin gång av flera tränare. Tyvärr inte tävlad pga ryttarbrist. En är 2 år och 2 är födda förra året. Ägaren (samma på alla) avlar för att få fram en riktigt bra dressyrhäst med PRE'ns lätthet för samling och dess temprament och halvblodets storlek och längd i steget.
 
Senast ändrad:
Sv: "ASVH-korsningar"

Följer gärna tråden, har sett så otroligt många bra hästar med hingstar godkända inom SWB som far, både som träning- och tävlingskamrater, med olika mödrar (travare, kallblod, ponnyer/hästar utan stam m.m, skulle det vara intressant kan jag rota fram några exempel som jag har fotat genom åren).
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Jag har en! Han är 9 i år och mamman är kallblodstravare och pappan eighty-eight keys (förvisso fullblod men godkänd inom asvh)

Grabben blev nog precis vad jag tänkt lik mor sin i både sätt och utseende men längre hals och lite mer ridhästmodell. Tänkte dock inte på att en sån häst blir ganska stor och stark men det funkar rätt bra ändå.

Jag är inte speciellt tävlingsintresserad så är främst en trevlig hobbyhäst för hemmaridning och träning jag ville ha.

Har inge bra foto på den här datorn :(
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Beroende på vad ASVH-hingst är, så har vi 3 sådana just nu i stallet. Eller 4.
Dom är e: Danone II, Sir Donnerhall II, Zuidenwind och Highcruiser.
Alla är u: PRE-ston och avlade för dressyr. En är 4 år (eller 5, minns inte :o ) och får väldigt mycket beröm för sin gång av flera tränare. Tyvärr inte tävlad pga ryttarbrist. En är 2 år och 2 är födda förra året. Ägaren (samma på alla) avlar för att få fram en riktigt bra dressyrhäst med PRE'ns lätthet för samling och dess temprament och halvblodets storlek och längd i steget.

Ja, jag inser att ASVH-hingst inte är någon korrekt benämning, men jag tror att du förstod vad jag menade - en hingst som är godkänd i halvblodsaveln. :)

Låter som riktigt fina korsningar i ditt stall!
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Följer gärna tråden, har sett så otroligt många bra hästar med hingstar godkända inom SWB som far, både som träning- och tävlingskamrater, med olika mödrar (travare, kallblod, ponnyer/hästar utan stam m.m, skulle det vara intressant kan jag rota fram några exempel som jag har fotat genom åren).

Ja, vill du rota fram bilder så gör jättegärna det, det hade varit kul!
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Jag har en! Han är 9 i år och mamman är kallblodstravare och pappan eighty-eight keys (förvisso fullblod men godkänd inom asvh)

Grabben blev nog precis vad jag tänkt lik mor sin i både sätt och utseende men längre hals och lite mer ridhästmodell. Tänkte dock inte på att en sån häst blir ganska stor och stark men det funkar rätt bra ändå.

Jag är inte speciellt tävlingsintresserad så är främst en trevlig hobbyhäst för hemmaridning och träning jag ville ha.

Har inge bra foto på den här datorn :(

Låter spännande!
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Jag är osäker på om Danone II är/har varit godkänd, men den korsningen fick vara med ändå. Dom är riktigt fina, ägaren är väldigt seriös och noga i sin avel.
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Danone II har aldrig varit godkänd, det är bara hans helbror Danone som varit det.
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Anade att det var så eftersom inga avkommor finns i blup. Men han fanns ju ändå med där, så jag var osäker. Men då vet jag mer exakt!
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Han finns med där för att han är registrerad i ASVH. Du ser att han inte varit godkänd på att han saknar stamboksnummer.
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Säkert en jättekorkad fråga förstås för Er som har koll på läget men kan man visa på treårstest & liknande om hästens mamma har okänd stam eller är av en annan ras?
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Ja, som reglerna ser ut nu så får du det om du registrerar i ASVH. Du kan dock inte få diplom och jag tror inte hller det går att kvala till championat.
 
Sv: "ASVH-korsningar"

Valack f.2004 e.Emmerton 1024, mamman är en C-ponny med okänd härstamning, förmodligen arab/newforestkorsning.
Resultatet blev en mindre häst med 3 goda gångarter med + för galoppen. Hoppar trevligt.
DarkLegend.jpg


Valack f.1992 e.Marino 554 u.vbl travare
Fantastiskt trevlig kille som rör sig bra i alla 3 gångarter, utbildad LA dressyr och 1,10 hoppning.
Marach.JPG


Valack f.1989 e.Sa'fed ox 841 u.connemara/newforest/russ
Segrar upp till MsvA hoppning, 20 år på bilden
SafedsFrosty.jpg


Valack f.1992 e.Romeo 722 u.arab/vbl travare/russ
Maffig kille som har placeringar t.om LA:4 och MSV hoppning
Osten.JPG


*lånar kompisens bild*
Sto f.1992 e.Acapulco Gold 789 u.vbl travare/halvblod e.Capricorn 451
Tävlad t.om 1,25 hoppning, mor till svårklassto e.Cortez exp USA
ActriceH.jpg


Valack f.1999 e.Szkopul 929 u.arab
Senaste uppgiften jag har är att han tävlar MsvA hoppning som ponny.
CalleKvalster.jpg


upptäckte att jag hade mängder med såna här hästar på lager...
 

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 240
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 273
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp