Bukefalos 28 år!

ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

"Säkra" enligt ASVH = de som fanns med på ASVHs "erkända" lista. Jag vet inte vad du menar med att mina argument är slut, jag har svarat på samtliga av dina frågor. Däremot har jag inte tid att hänga på buke jämt och samt, jag fyller mitt liv med annat också... Du bidrar däremot inte med några fakta utan kastar bara ur dig en massa påståenden ur luften. Du låter rätt bitter faktiskt.

På vilket sätt tycker du att situationen med Jack Sparrow är bra eftersom du tydligen inte tycker att det är ett bra exempel på hur fel det kan bli med en del andra förbunds system?

Jag är egentligen inte så intresserad av vad du tycker, det är liksom rätt gammalt att du alltid klagar på allt som ASVH gör, oavsett vad de gör och oavsett hur det görs. Jag är också kritisk till mycket av vad som beslutas, men du verkar såga allt "bara för att" och sådana personer är det liksom ingen idé att "diskutera" med. Jag startade tråden för att få reda ut vad andra uppfödare härinne tycker om de nya reglerna och för att försöka klara ut vad de innebär samt för att få reda på om regeländringarna kommer leda till att de som tidigare valt andra förbund nu kommer att använda ASVH. Vad du tänker göra är ju rätt uppenbart och det stärker min teori om att de som redan valt bort ASVH kommer fortsätta att göra det oavsett vad ASVH ändrar.
 
Senast ändrad:
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

"Säkra" enligt ASVH = de som fanns med på ASVHs "erkända" lista. Jag vet inte vad du menar med att mina argument är slut, jag har svarat på samtliga av dina frågor. Däremot har jag inte tid att hänga på buke jämt och samt, jag fyller mitt liv med annat också... Du bidrar däremot inte med några fakta utan kastar bara ur dig en massa påståenden ur luften. Du låter rätt bitter faktiskt.

På vilket sätt tycker du att situationen med Jack Sparrow är bra eftersom du tydligen inte tycker att det är ett bra exempel på hur fel det kan bli med en del andra förbunds system?

Jag är egentligen inte så intresserad av vad du tycker, det är liksom rätt gammalt att du alltid klagar på allt som ASVH gör, oavsett vad de gör och oavsett hur det görs. Jag är också kritisk till mycket av vad som beslutas, men du verkar såga allt "bara för att" och sådana personer är det liksom ingen idé att "diskutera" med. Jag startade tråden för att få reda ut vad andra uppfödare härinne tycker om de nya reglerna och för att försöka klara ut vad de innebär samt för att få reda på om regeländringarna kommer leda till att de som tidigare valt andra förbund nu kommer att använda ASVH. Vad du tänker göra är ju rätt uppenbart och det stärker min teori om att de som redan valt bort ASVH kommer fortsätta att göra det oavsett vad ASVH ändrar.


Är inte alls anti ASVH i alla lägen,men ser däremot stamboken utifrån flera perspektiv och förbehåller mig rätten att framföra kritik utan att känna mig som en förrädare!! Det väsentliga enligt mitt förmenande är varför man inom ASVH säger sig vilja genomföra förändringarna till öppen stambok,anser man att vår befintliga stambok rymmer stora brister och avelsresultaten är alltför skrala eller är det hela bara ett spel för galleriet??? Begreppet "öppen stambok" innefattar-åtminstone för mig-betydligt större komplexitet än vart man avser att regga sina föl....... Ja,bitter hade jag definitivt varit om jag förlitat mig på ASVH under de 2 senaste åren!!!
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Nu har ASVH lämnat ut lite mer info:
http://www.asvh.se/avel/hingstar/nya-regler-for-hingstar

Har läst på ASVH, men är trög och orkar visst inte tänka för jag ser fortfarande inte att det står vad det är för krav på hingstarna för att kunna lösa "ettstolicens"? Kraven som finns uppräknade under rubriken "Erkända bruksprov" gäller väl de som löser "riktig" licens?

Så här skriver Tidningen Ridsport om det:
Det blir en rad förändringar i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästens regelverk. Bland annat sänks kraven för att lösa ett-sto-licens betydligt. Kraven för ordinarie licens ändras också.
Det kompletta hingstregelverket, som har ändrats i och med beslutet i den omdiskuterade stamboksfrågan, ska publiceras före årsskiftet. Detta berättar Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, ASVH, på sin hemsida.
En av de största skillnaderna mot tidigare är att begreppet ”erkända stamböcker” tas bort och att kraven för att få lösa ett-sto-licens för en hingst sänks betydligt. Även kraven för ordinarie licens förändras, främst för hingstar som gör sina prov i utlandet. Hingstar som är bland de 15 bästa fadershingstarna på WBFSH:s årsranking av fadershingstar i dressyr eller hoppning blir automatiskt berättigade till betäckningslicens på livstid. Dessutom ges dispens från ASVH:s hälsokrav för enstaka hingstar med extraordinär prestation och förärvning.
Det kommer också att bli förändringar i kriterierna för avelsvärderingsklasserna.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

"Ett-sto-licens gäller bara för ett sto under ett år och kan lösas för hingstar som är berättigade betäckningslicens för svensk varmblodsavel, alternativt för hingstar som är godkända för avel i annan stambok för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB. Hingstar som enbart ett-sto-licens löses för behöver inte avelsvärderas eller exteriörbesiktigas av AVN, men ska uppfylla ASVH:s hälsokrav (t.ex. friröntgade i bakknä och has). Önskar fler stoägare lösa licens för samma hingst kan de antingen lösa varsin ett-stos-licens eller en ordinarie betäckningslicens, under förutsättning att hingsten har tillräckliga meriter för ordinarie betäckningslicens. För registrering av avkommor till hingst för vilken ett-sto-licens lösts gäller samma bestämmelser som för avkommor till hingstar för vilka ordinarie betäckningslicens lösts."

Men om hingsten ska stå i Sverige tillkommer det nog lite krav precis som innan:

"Hingst tidigare besiktigad i samband med spermaimport och som skall stationeras i Sverige skall visas upp i samband med Bruksprov enligt AVNs anvisningar."

"För SWB-hingstar som deltagit i erkänt hingstprov utomlands, utan att först ha deltagit i premiering utomlands och utan att ha visats fram för godkännande i något avelsförbund efter provet gäller att de måste visas fram för exteriör och veterinär bedömning för ASVH:s avelsvärderingsnämnd. Samtliga hingstar som ska stå och verka i avel i Sverige ska visas fram exteriört och veterinärt i samband med ASVH:s bruksprov."
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jo, jag har som sagt läst det som jag själv länkade till. Men vad innebär
"...alternativt för hingstar som är godkända för avel i annan stambok för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB." rent konkret? Vilka "samstämmer med avelsmålen för SWB" och vad exakt menas med det?

Är t ex alla godkända hingstar i ZfdP godkända för avel i ASVH (via ettstolicens) om de är fria från ocd i hasar och knän? Alla i Z? Alla i DV? Finskt varmblod?

Ursäkta min tröghet, är lite trött :o
 
Senast ändrad:
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag fattar det som att alla sportinriktade stamböcker torde vara OK. Vet dock inte om det kommer att komma klarare riktlinjer eller om varje hingst kommer bedömas individuellt av AVN, och hur pass tillåtande de kommer vara då.

Vet inte om det är meningen att uttrycka det lite luddigt för att de ska få större frihet, eller om de faktiskt kommer att godkänna "allt".
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Vet ens de som representerar ASVH (anställda, styrelsefolk i ASVH, regionala föreningar och företrädare för Unga Uppfödare) vad det innebär i praktiken?

Är det numera någon större skillnad mellan ASVHs krav på hingstar och på ZfpDs krav? Så här presenterar ZfpD sig på sin hemsida:
OFFEN • LIBERAL • FORTSCHRITTLICH
Dies bedeutet, dass z. B. alle Hengste, die bei anderen anerkannten Züchtervereinigungen der EU eingetragen sind, beim ZfdP anerkennungs- und eintragungsfähig sind. Es gibt keine Diskriminierung aufgrund von Herkunftsgebieten.
Låter ungefär likadant som ASVHs text som jag länkade till, kanske skiljer röntgenkraven sig åt, vet inte vad ZfpD har för krav på röntgen?
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Syftar du på mig igen så, nej, för vårt regionala styrelsemöte var i måndags och stora stora styrelsen hade möte i tisdags, så när vi hade möte var inte förslaget antaget än och det var alltså inte klart vilka detaljer som skulle gälla.

Och Unga Uppfödare är inte speciellt delaktiga i någonting i nuläget, vi får knappt ens veta vad som är bestämt ang VM som det ändå är vi som ska arrangera och vara delaktiga i.

Men jag förutsätter att de som antagit de nya bestämmelserna vet vad de innebär. Fast garantera det kan jag inte.

Och angående ZfdP har jag ingen aning, förstår inte ett ord av vad som står i det citatet :p Förutom Hengste :idea:
 

Liknande trådar

Avel Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit! Stoet har lämnat bra...
Svar
8
· Visningar
2 013
Senast: Zuzzi
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp