Bukefalos 28 år!

"Atakerande" ponny i hage! :/

F

Fiix

Vi hyr ett litet stall tillsamans med en annan som har en dotter och dom har en ponny som är jätte snäll, men när jag ska hämta min häst i hagen så rusar ponnyn imot mig med en rasande fart och bakåtstrukna öron :crazy: När hon kommer fram så hugger hon eller vänder baken till och kickar efter en :( ... Det är som om hon ska "skydda" min häst för jag får knappt komma i närheten av min gumma :crazy: ...Ponnyn gör också så när ägarna ska hämta henne. Vi är rädda att hon ska "ta över" men vet inte hur vi ska göra :confused: ... Man blir ju lite skraj när det kommer en häst i världens fart mot en och hugger :( ...

Något tips? :bow:
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Kör-, Dressyr- eller Långpisk som du inte tvekar att använda om ponnyn kommer för nära.

/P Döben
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Vi hade en häst på ridskolan som gjorde så, det var en privatägd och den var snäll mot ägaren men rusade precis som du beskriver mot andra. Det jag gjorde var att bara stå kvar och när den var ett par meter ifrån så sträckte jag ut armarna och skrek åt den och tog ett steg framåt. Sa även till alla andra att göra likadant och efter en veckas tid så hade han slutat. Jag personligen tycker inte att man ska ta till pisken i första hand, men fungerar det inte med att skrämma tillbaks så använd en pisk som förra inlägget skriver.
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Vi hade en häst på ridskolan som gjorde så, det var en privatägd och den var snäll mot ägaren men rusade precis som du beskriver mot andra. Det jag gjorde var att bara stå kvar och när den var ett par meter ifrån så sträckte jag ut armarna och skrek åt den och tog ett steg framåt. Sa även till alla andra att göra likadant och efter en veckas tid så hade han slutat. Jag personligen tycker inte att man ska ta till pisken i första hand, men fungerar det inte med att skrämma tillbaks så använd en pisk som förra inlägget skriver.

Jo, jag brukar skrika till åt henne och vifta till med grimskaftet men hjälper inte hon kommer igen ... Men min häst hjälper mig oftast genom att komma till mig och lägga öronen bakåt mot ponnyn som då stannar, men det händer bara ibland ...
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Kör-, Dressyr- eller Långpisk som du inte tvekar att använda om ponnyn kommer för nära.

/P Döben

Så hade jag också gjort. De flesta hästar blir rädda av en pisk som vinar i luften även om man inte ens rör hästen med den. Skönt också att få hästen på lite avstånd från sig själv. Det kan vara allt man behöver.
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Så hade jag också gjort. De flesta hästar blir rädda av en pisk som vinar i luften även om man inte ens rör hästen med den. Skönt också att få hästen på lite avstånd från sig själv. Det kan vara allt man behöver.

Men är det bra att göra det som första försök? Jag menar, det kanske finns något annat (?) :bow:
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Man kan ju ha en pisk med sej men som man inte använder i första taget, men för att kanske känna sej säkrare?
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Kör-, Dressyr- eller Långpisk som du inte tvekar att använda om ponnyn kommer för nära.

/P Döben

Håller helt med. Vi hade en stor nordsvensk valack i ett stall jag höll
till i för några år sedan. Ett av stona skickades iväg på betäckning
ungefär samtidigt som hästarna som var kvar i stallet släpptes ut på
sommarbete. Det var då bara valacker i sommarhagen, men när stoet
kom tillbaka skulle hon få gå ut med dem (vilket tidigare hade fungerat
utmärkt). Jag vet inte vad det var som blev fel, förmodligen det att
hon kom in senare än de andra hästarna i sommarhagen (de kände
varandra väl innan). Den här nordsvensken började då attackera alla
som kom i närheten av detta sto. Det var inte bara hot, han sprang
verkligen rätt över en människa. Vi började då ta med ett långt spö
ut i hagen och när han kom springandes viftade vi med det. Ingenting
hände. Han bara fortsatte springa. Men en ordentlig snärt med pisken
räckte. Han höll sig på avstånd när han såg att man hade pisken i
handen. Efter 1-2 veckor kunde vi lägga ifrån oss pisken och gå ut i
hagen utan, han skötte sig bra ändå efter det.
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Håller helt med. Vi hade en stor nordsvensk valack i ett stall jag höll
till i för några år sedan. Ett av stona skickades iväg på betäckning
ungefär samtidigt som hästarna som var kvar i stallet släpptes ut på
sommarbete. Det var då bara valacker i sommarhagen, men när stoet
kom tillbaka skulle hon få gå ut med dem (vilket tidigare hade fungerat
utmärkt). Jag vet inte vad det var som blev fel, förmodligen det att
hon kom in senare än de andra hästarna i sommarhagen (de kände
varandra väl innan). Den här nordsvensken började då attackera alla
som kom i närheten av detta sto. Det var inte bara hot, han sprang
verkligen rätt över en människa. Vi började då ta med ett långt spö
ut i hagen och när han kom springandes viftade vi med det. Ingenting
hände. Han bara fortsatte springa. Men en ordentlig snärt med pisken
räckte. Han höll sig på avstånd när han såg att man hade pisken i
handen. Efter 1-2 veckor kunde vi lägga ifrån oss pisken och gå ut i
hagen utan, han skötte sig bra ändå efter det.

Prövade och ponnyn kom som vanligt springandes imot mig jag slog lite med pisken i marken mot henne men hon stanade inte då kom jag imot henne lite och hon brallade iväg i världens fart, sen fick jag inte in min häst för hon var rädd för pisken :cry:
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Prövade och ponnyn kom som vanligt springandes imot mig jag slog lite med pisken i marken mot henne men hon stanade inte då kom jag imot henne lite och hon brallade iväg i världens fart, sen fick jag inte in min häst för hon var rädd för pisken :cry:

Det kan ju ta lite tid. Jag tycker att du ska fortsätta ha med dig
pisken ut i hagen ändå, kanske provar inte den andra ponnyn att
springa mot dig igen? Det kanske räckte med en gång? Någon gång
kommer det i alla fall att sätta sig.

Du väljer ju själv, men jag hade hellre valt att få kämpa ett tag
för att väl få tag på min egen häst, än att riskera att bli sparkad
eller nedtrampad av en annnan.
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Jag hade fortsatt med pisken ändå- men om hästen inte stannar när du "hötter" med pisken får du inte tveka en sekund att snärta mot hästen o inte ner i marken. Hästen måste till varje pris respektera ditt område- annars har du snart en farlig häst.
Det räcker antaglien att du markerar rejält en eller ett par gånger, sen vet den vad som gäller.
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Prata med hon som äger hästen, kanske skulle kunna ha hästarna i olika hagar? Om hästen verkligan verkligen attackerar dig som du säger, så ha med dig ett långspö eller ett rep ut i hagen, var inte rädd att slå till henne (hon tigger ju praktiskt taget om det) det är egentligen aldrig bra att slå hästar, men hur annars kan man försvara sig i en sådan situation, hästen är ju livsfarlig!! :eek:

Du kanske skulle kunna jobba med hästen (typ löslongering) och få någon relation till den och öva upp ditt ledarskap?

Lycka till!! :)
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Prata med hon som äger hästen, kanske skulle kunna ha hästarna i olika hagar? Om hästen verkligan verkligen attackerar dig som du säger, så ha med dig ett långspö eller ett rep ut i hagen, var inte rädd att slå till henne (hon tigger ju praktiskt taget om det) det är egentligen aldrig bra att slå hästar, men hur annars kan man försvara sig i en sådan situation, hästen är ju livsfarlig!! :eek:

Du kanske skulle kunna jobba med hästen (typ löslongering) och få någon relation till den och öva upp ditt ledarskap?

Lycka till!! :)

Har pratat med ägaren och varken min häst eller deras kan gå själv och det finns inga mer hagar som är lediga, förutom vid hingsten, som kanske inte är så lyckat med ett sto (?) Ägarna prövade löslongering och en ridlärare var med som sett hästen vid flera tillfällen, ponnyn sprang nästan över dem fast dem hade långpisken :crazy: ...
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Du väljer ju själv, men jag hade hellre valt att få kämpa ett tag
för att väl få tag på min egen häst

Visst vill inte bli nedtrampad men min häst tog det BARA (?) 10 timmar att fånga :crazy:
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Men det är ju så att om det börjar bli farligt får man ta till pisken. Vänj din häst med den, du ska alltså kunna strycka över hela hästen med den. Men ponnyn måste ju sättas på plats, innan någon olycka händer...
 
Sv: "Atakerande" ponny i hage! :/

Visst vill inte bli nedtrampad men min häst tog det BARA (?) 10 timmar att fånga :crazy:

Ja, men fortfarande, välj själv. Bli översprungen eller ta lite extra lång
tid på dig att fånga in din häst. Jag har tyvärr inga andra idéer, att
ta med pisken ut är det enda jag kan tänka mig som verkligen fungerar..
Passa på att vänj din häst vid pisken när du har henne inne, så hon
lär sig att den inte är farlig och så fortsätter du likadant i hagen. Jag
är helt övertygad om att den andra ponnyn kommer ge sig, men då
lär du se till att ha med dig pisken ut i hagen varje dag och
vara konsekvent!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 596
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp