Äter bark

lektra

Trådstartare
Min mammas häst har börjat äta bark, så fort ett träd kommer så vill hon stanna och tugg på det.

Hon får mineraler och b-vitamin. Inga förändringar i foder ransonen har skett. Men kan det vara magnesium brist? eftersom det inte finns något i nya hösilaget
 
Sv: Äter bark

..eller så tycker hon det är roligt och gott? MIna har mördat varenda lövträd i hagen trots uträknade foderstater, så det är nog liksom "grejen" de tycker är kul...
 
Sv: Äter bark

men hon började för tre dagar sedan bara sådär.;)

Men det kanske det är :d smart :D
 
Sv: Äter bark

Förmodligen är det något i barken som hästen känner att den behöver. Kan ni inte såga ner några grenar och ge i hagen? :idea:
 
Sv: Äter bark

Det är bra för hästar att äta bark,det bästa foder man kan ge sin häst är bark pellets.Så jag skulle vara glad o kasta in mer grenar.
 
Sv: Äter bark

lektra skrev:
Min mammas häst har börjat äta bark, så fort ett träd kommer så vill hon stanna och tugg på det.

Hon får mineraler och b-vitamin. Inga förändringar i foder ransonen har skett. Men kan det vara magnesium brist? eftersom det inte finns något i nya hösilaget

Det kan vara mask.
Bark från lövträd speciellt från asp ska ha en viss effekt på tarmparasiter.
 
Sv: Äter bark

SO Hovslagare skrev:
Det kan vara mask.
Bark från lövträd speciellt från asp ska ha en viss effekt på tarmparasiter.

Precis min tanke oxå. Vad jag känner till så är det blodmask som hästarna naturligt reducerar med just aspbark.
 
Sv: Äter bark

Hej
Barken innehåller selen, så sa min veterinär, kasta in grenar som de kan äta barken på

DOCK INTE IDEGRAN SOM ÄR GIFTIG:eek: :eek:

Vissa foderhandlare har bark att sälja, ska även vara bra för magen
Kazam
 
Sv: Äter bark

Bark är nyttigt för tarmfloran ge gärna hästen möjlighet att få barka fällda träd ! Det är kanonbra och samtidigt en stimulerande sysselsättning. Reducerar även tarmparaciter då de inte trivs så bra när miljön där inne blir "sur". Motverkar även svamp i strålen o på andra delar av kroppen o mjällbildning som oftas orsakas av svamp.
 
Sv: Äter bark

Selen finns som fodertillskott. (Tokosel). Jag hade problem med att min häst "åt upp" stolparna i hagen i höstas, och det berodde på det sade folk som har bättre koll än mig.
 
Sv: Äter bark

Hästar behöver äta bark, speciellt om vintern. Våra har fått grenar i hagen och en rejäl stock som de skalar för glatta livet.
 
Sv: Äter bark

mina två shettis o nordis äter på träden i hagen då jag anser att det är lite sysselsättning,men stallägaren säger att det inte är bra för dem att äta det, säger att det är därför min nordis är lös i magen,men jag tror det beror på hösilaget, vilket han bli i mellanåt av hösilaget, blev han redan innan han gick i den hagen.....så vad säger ni? Vad tror ni att det beror på?

Är det att han behöver nåt eller är det bara ständig hunger??:confused:
 
Sv: Äter bark

Min häst blev lös i magen i samband med att de började gnaga på ett par träd i hagen. stängde av så de inte når dem, och lade ut en äldre stock i hagen (inte färskt trä) och lite pinnar. Hästen fick också vetekli i betforen igen, efter det kom magen igång och blev bra igen.

De behöver trä, så lägg in någon trästock i hagen! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: movi
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp