Vård Äter bark

Inlagd i 'Hästvård' startad av lektra, 5 Feb 2006.

1. lektra
    10 Sept 2005
    Ny medlem
    5 993

lektra

Min mammas häst har börjat äta bark, så fort ett träd kommer så vill hon stanna och tugg på det.

Hon får mineraler och b-vitamin. Inga förändringar i foder ransonen har skett. Men kan det vara magnesium brist? eftersom det inte finns något i nya hösilaget

2. AnnaKarinA
    19 Maj 2003
    Planetspringare
    8 310

AnnaKarinA

Sv: Äter bark

..eller så tycker hon det är roligt och gott? MIna har mördat varenda lövträd i hagen trots uträknade foderstater, så det är nog liksom "grejen" de tycker är kul...

3. lektra
    10 Sept 2005
    Ny medlem
    5 993

lektra

men hon började för tre dagar sedan bara sådär.;)

Men det kanske det är :d smart :D

4. Sv: Äter bark

Förmodligen är det något i barken som hästen känner att den behöver. Kan ni inte såga ner några grenar och ge i hagen? :idea:

5. cajsa
    24 Okt 2004
    Ny medlem
    171

cajsa

Det är bra för hästar att äta bark,det bästa foder man kan ge sin häst är bark pellets.Så jag skulle vara glad o kasta in mer grenar.

6. Sv: Äter bark

Det kan vara mask.
    Bark från lövträd speciellt från asp ska ha en viss effekt på tarmparasiter.

7. Sv: Äter bark

Precis min tanke oxå. Vad jag känner till så är det blodmask som hästarna naturligt reducerar med just aspbark.

8. Sv: Äter bark

Hej
    Barken innehåller selen, så sa min veterinär, kasta in grenar som de kan äta barken på

DOCK INTE IDEGRAN SOM ÄR GIFTIG:eek: :eek:

Vissa foderhandlare har bark att sälja, ska även vara bra för magen
    Kazam

9. lektra
    10 Sept 2005
    Ny medlem
    5 993

lektra

:) Vad kul att så många har svarat :)

Fler råd tack

:banana:

10. Sv: Äter bark

Bark är nyttigt för tarmfloran ge gärna hästen möjlighet att få barka fällda träd ! Det är kanonbra och samtidigt en stimulerande sysselsättning. Reducerar även tarmparaciter då de inte trivs så bra när miljön där inne blir "sur". Motverkar även svamp i strålen o på andra delar av kroppen o mjällbildning som oftas orsakas av svamp.

11. lillsyrran
    19 Jan 2006
    Måndansare
    2 501

lillsyrran

Selen finns som fodertillskott. (Tokosel). Jag hade problem med att min häst "åt upp" stolparna i hagen i höstas, och det berodde på det sade folk som har bättre koll än mig.

12. lektra
    10 Sept 2005
    Ny medlem
    5 993

lektra

kan ju också medela att hon har anasarka nu. något som kan påverka?

13. Mitrolle
    16 Apr 2003
    Universumkastare
    27 611

Mitrolle

Hästar behöver äta bark, speciellt om vintern. Våra har fått grenar i hagen och en rejäl stock som de skalar för glatta livet.

14. Sv: Äter bark

mina två shettis o nordis äter på träden i hagen då jag anser att det är lite sysselsättning,men stallägaren säger att det inte är bra för dem att äta det, säger att det är därför min nordis är lös i magen,men jag tror det beror på hösilaget, vilket han bli i mellanåt av hösilaget, blev han redan innan han gick i den hagen.....så vad säger ni? Vad tror ni att det beror på?

Är det att han behöver nåt eller är det bara ständig hunger??:confused:

15. lektra
    10 Sept 2005
    Ny medlem
    5 993

lektra

antar att det är samma som för mig då! :D

16. Mitrolle
    16 Apr 2003
    Universumkastare
    27 611

Mitrolle

Min häst blev lös i magen i samband med att de började gnaga på ett par träd i hagen. stängde av så de inte når dem, och lade ut en äldre stock i hagen (inte färskt trä) och lite pinnar. Hästen fick också vetekli i betforen igen, efter det kom magen igång och blev bra igen.

De behöver trä, så lägg in någon trästock i hagen! :)

Rekommenderas: