Bukefalos 28 år!

återkommande diarré hos hankatt

P

punjabiskid

Hej!
Nu är jag orolig för min kära katts hälsa igen och den här gången tänkte jag se vad jag kan få för kloka svar här, då både jag och veterinären står rådvilla.

Jag har en 7 år gammal kastrerad hankatt, storväxt men i bra form och inte överviktig, han är glad i livet generellt (som det verkar) gosig, lugn och trygg och gillar att vara ute och strosa och att busa med kattpolaren inne.

Men sedan han kom till mig så har han ofta varit lös och känslig i sin mage och emellanåt (och i skrivande stund) blir han otroligt dålig med lös och slemmig diarré och ibland med spår av lite, lite blod i. Han sover och dricker då mycket och ser lite hängig ut. Det verkar inte som att han har fått i sig något olämpligt eftersom han varit inne i några dagar nu och inte heller som att det är parasiter. Men helt säker är jag inte.

Han äter sedan ca ett år tillbaka Hills d/d eftersom det var det enda som fick stop på det "diarre-skov" han hade då. Innan dess har jag blivit rekommenderad Hills i/d, z/d, w/d och andra allergifoder från olika fodertillverkare av de veterinärer som undersökt honom. Vissa fungerar ett kort tag och sedan blir han lika dåligt igen och andra foder verkar förvärra den irriterade tarmen ännu mer. Jag har vid foderbyte försökt att tillvänja magen vid de nya fodren genom att fasa in dem långsamt. Jag har även testat att ge honom risavkok/fiskavkok/rått kött och olika lerkurer under perioder av akut diarré. Detta i samråd med veterinär. Vid ett tillfälle togs ett bajsprov som inte visade något, men det var för mer än ett år sedan och kanske borde jag göra ett igen.

Så. Det jag undrar nu är dels: Vad är "BARF" som jag läst om i en länk här, och är det någon som har ytterligare tips och råd mot akut diarré hos katt?
Det veterinären har sagt nu är att jag ska ge honom BARA Prokolin och vatten och återkomma imorgon.
ALLA tips, råd och åsikter emottages tacksamt! :love:
Tack! // Tiger-Lou
 
Sv: återkommande diarré hos hankatt

Nu har jag fått i honom 2x2 ml prokolin med några timmars mellanrum. Det rinner fortfarande ur honom när han går på lådan, men snart borde ju tarmen vara tom tycker jag.
Är det någon som testat prokolin innan med god effekt? Jag har provat en gång tidigare på min andra katt men märkte inte någon direkt skillnad då heller, men veterinären säger att det är ett undermedel mot diarré...
 
Sv: återkommande diarré hos hankatt

Det du vad de kollade för när det togs avföringsprov? Koccidier, T. foetus och giardia kan alla ge långvariga tarmproblem och det krävs lite speciell behandling för att få bukt med dem.

BARF är en utfodringsmetod som går ut på att man ger katten köttben, kött och inälvor (ibland även grönsaker). Allting ges rått. Du kan läsa lite mer i min blogg.

Pro-Kolin brukar vara effektivt mot rinnande diarré så fortsätt med det. Vet att en del har haft stor framgång med Diarsanyl också (dubbel dos, enligt tillverkaren helt OK).
 
Sv: återkommande diarré hos hankatt

Diarsanyl har fungerat väldigt bra då jag gett det i korta perioder till ena katten som får stressdiarré men vet inte hur länge man får ge det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 135
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 439
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp