Att bestämma sig för att sälja

Reville

Trådstartare
Ja det finns väl mängder med orsaker och anledningar, men jag undrar vad som var den sista spiken i kistan så att säga, hur och vad gör att man väljer att bestämma sig för att sälja sin häst? Jag funderar på min hästs framtid och vänder och vrider och funderar på möjliga och omöjliga scenarion. Vad gjorde att du till slut tog beslutet att att sälja?
 
Att hästen inte var nog rolig för mig att rida och därmed inte gav mig den glädjen den borde i förhållande till pengarna jag la ut. Jag konstaterade helt enkelt att för de pengarna det kostade mig att ha häst så skulle jag ha en häst som gav mig maximal glädje i ridningen, inte en som var "okej", i så fall var det inte värt det. :)
 
Den första för att det inte kändes roligt längre, jag la alla mina pengar på hästen och hade inte utrymme för att göra annat alls. Andra sålde jag för att jag var rädd för den, det var en lättnad om den tappat en sko och jag kunde skylla på det för att slippa rida.
 
Ja det finns väl mängder med orsaker och anledningar, men jag undrar vad som var den sista spiken i kistan så att säga, hur och vad gör att man väljer att bestämma sig för att sälja sin häst? Jag funderar på min hästs framtid och vänder och vrider och funderar på möjliga och omöjliga scenarion. Vad gjorde att du till slut tog beslutet att att sälja?
Jag sålde för att min häst var för känslig för mej i ridningen. Med facit i hand kändes det inte riktigt rätt redan från början men jag försökte kämpa mej igenom det först. Fick mycket hjälp av goda vänner, men efter att hästen stegrat sig flera gånger ordentligt när jag satt på utan att ens ha krävt mycket så fick jag nog. Red inte hästen mer efter det utan lämnade det helt över till duktigare ryttare. Det kändes helt okej att hålla på med honom i övrig hantering men ridningen var inte speciellt kul. Får fortfarande kämpa med att få tillbaka självförtroendet i ridningen med andra hästar efter den där smällen i vintras. Det satte sina spår att sitta på en stegrande häst..
 
Tack för era svar, alltid bra att få flera infallsvinklar och höra hur andra valt att göra.
 
Jag började på ett nytt jobb som innebar mkt övertid och en av mina hästar behövde få mer av allt jag inte hade tid till just då.
Det kändes inte rättvist att han skulle stå i hagen när han mådde bäst av att få jobba.:( De ggr jag hade tid att rida var underbara, älskade den hästen men för hans skull så tog jag beslutet att sälja för jag hittade ingen medryttare.

Sålde honom till ett syskonpar som sålde honom vidare efter ett år, nya ägaren ringde förra året och det var kul att höra att ngn älskar honom mer nu än jag gjorde! :love:

Köpte en annan häst som är mer lättriden så det är lättare att få hjälp när tiden inte räcker till och just nu är övertid ovanligt.
 
Jag är en halvblodsmänniska inifrån och ut men bestämde mig efter att jag varit tvungen att ta bort min valack sen 13 år för att byta inriktning. Köpte mig en ung, knappt inriden, kallblodstravare. Kunde inte förlika mig med hur liten (157) han var samt att när det var dags att börja rida visade han sig vara extremt opålitlig. När jag flugit genom staketet med brutet revben som resultat bestämde jag mig för att sälja. Tyvärr gjorde han samma sak på nya stallet så han har flyttat igen hörde jag nyss.

Nu har jag mig ett kwpn-sto på 170 cm men kämpar fortfarande med osäkerheten som jag fick ridmässigt efter kallblodet. Det är dock skönt med en normalstor häst, känner mig mycket tryggare med det :)
 
Jag sålde lekkompisen till min unghäst då jag insåg att jag inte skulle ha tid/ork att hålla igång tre hästar när det väl var dags för inridning av unghästarna. Att det var lekkompisen som såldes berodde på att han var extremt okomplicerad, vilket gjorde att jag upplevde honom som tråkig. Han var en toppenbra häst, men inte för mig helt enkelt. Unghästen som är kvar kompenserar för detta genom att vara extremt komplicerad. ;)
 
Jag har sålt två hästar. En ponny för att han inte blev godkänd som hingst (och det var avelshingst jag ville ha), och en för att ridningen inte funkade. Vi tyckte helt enkelt inte om varandra. Troligtvis det snyggaste halvblod jag haft, men vad hjälper det om man inte vill rida den? Går i säljartankar nu med en häst som inte fungerar i körningen som jag tänkt, och jag har slutat rida sen många år tillbaka. För att han ska få motion måste jag börja rida aktivt igen, eller fixa medryttare. Jag har inte lust med något av det, men hästen är så otroligt snäll och go och trygg med mina barn. Med alla, faktiskt. Och min son växer snart ur ponnyn och behöver större att rida på. Så även om det finns skäl till att sälja så har spiken i kistan inte slagits till ännu. Drar ut på beslutet.
 
Lite olika. En ponny hade tröttnat på att hoppa och jag ville tävla så efter 8mån sålde jag hennes till en dressyrtjej. En häst gillade jag men vi båda var för envisa vilket slutade med för mkt tjafs, jag var ung och otålig och sen höll han inte för tävling på högre nivå pga ålder och skador så han såldes till en fantastisk familj som ville ha en läromästare och där är han kvar än typ 5år senare. En annan ponny köptes in för att rida in och sälja, blev dock kvar i 3år då han var långt mkt bättre än jag från början kunde föreställa mig. Såldes sen då han var alldeles för liten, jag överårig och tanken hade hela tiden vart att han skulle jag tjäna pengar på. Såldes till en supergullig familj och han finansierade en hingst till mig ;)

Ett axplock, men lite så har det vart för mig bla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 997
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp