Bukefalos 28 år!

Att börja ge fri tillgång på hö...

CosmicQueen

Trådstartare
...kräver det en invänjningsperiod eller kan man börja ge det på en gång :confused:
Min pålla har fått 9 kg/dag, födelat på 3, 2, 2 o 2 kg.
Nu när hästen hon inte gillade har flyttat, så undrade dom om jag ville ha henne i samma hage som dom andra och det vill jag naturligtvis. MEN så kom jag på att dom ger fri tillgång under dagen i hagen. Eller fri och fri, dom ger 4 o 3 kg och då måste jag osså göra det. Ingen fara, MEN deras hästar äter LITE, min äter MKT, dom har alltid hö kvar och min kommer garanterat att gå och äta hela dagarna= fri tillgång.
Något att oroa sig över eller är det bara att släppa ihop dom och låta henne äta :confused:
 
Då min häst fick fri tillgång på hö så åt hom hela dagarna eller hon åt mera än vanligt iaf :) men efter några dagar lugnade hon sig.. Och mu ätr hon som hon gjorde innan hon fick fri tillgång...
/ Mia :bump:
 
Ingen som har något tips :confused:
Alla ni som ger fri tillgång, hur gjorde ni från början :confused:

Dom ska släppas ihop imån isf, så det vore bra med lite tips. ;)
 
Det blir väl bara 2+1 kg mera per mål om dagen än vad hon får nu? Om det är en stor häst du har är ju inte det mycket och det är väl av samma hö som hon får nu?

Till våra hästar hade det gått hur bra som helst att direkt öka på. Och vi gör det också periodvis när det är kallt/dåligt väder och de skall vara ute hela dagen. Hade varit värre att minska ner dom kilona :-)
 
Jag det är samma hö och det blir ca 2 kg mer i hennes foderstat. MEN som sagt, deras hästar äter lååångt ifrån upp allt, vilket min häst kommer att göra. Så kommer väl att få i sig en 3-4 kg extra i hagen, av deras hö...

Jaja, vi har släppt ihop dom nu och verkar iaf nöjd och glad. :)
 
Jag har fri tillgång och startade med det "direkt". Lade in fyra höbalar i foderkrubban och ponnyerna åt som grisar första dygnet, och lugnade sedan ner sig.
 
Som sagt så har dom gått ilag idag och helt otroligt, hon stod inte alls och åt hela dagen som jag trode... :D
Båda gångerna då jag kom, så stod hon med dom andra nere i ett av hörnen och vilade. :)
Det var tom hö kvar då dom gick in, hon insåg nog att hon ej behövde hetsäta. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 364
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp