Bukefalos 28 år!

Att börja i terapi

Ja, det förstod jag. Men vilken forskning? Är man så tvärsäker i sitt uttryck så får man vackert leta på forskningen och visa den, iaf om man är intresserad av sin egen trovärdighet.
Humor. Min trovärdighet i det här är det minst intressanta. Den som utger sig för att kunna behandla något med en viss metod och dessutom tar bra betalt för det är den som ska kunna påvisa att det finns stöd i forskningen. Det är enkelt att söka på SBU och se för vilka diagnoser det finns evidens att använda akupressur eller att knacka tankefält och energifält tillrätta. Svaret är noll. En anmälan till IVO i det här fallet skulle med största säkerhet leda till en granskning och eventuellt bli av med legitimationen.

Det är problematiskt i såna här fall eftersom när folk söker hjälp är man ofta så utsatt och i stort behov av hjälp att det är lätt att "köpa" allt som behandlaren säger. Har den dessutom en titel och legitimation ökar förtroendet. Som jag skrev tidigare tror jag inte det är något större bekymmer i det här fallet och kostar inget extra om jag förstod det rätt. Men det finns många fall där det ställer till stor skada, det är beklagligt.
 
Jag tackar alla så mycket för svar, synpunkter och åsikter och ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare - var bortrest över helgen utan uppkoppling.

Jag kommer hur som helst att testa det där med akupressuren imorgon - det är knappast skadligt. Sedan ska jag träffa en beteendevetare genom Företagshälsovården på onsdag morgon - efter det känns det som om jag kan fatta ett bättre beslut om ifall jag vill fortsätta träffa psykolog, eller om jag kanske kan få ut lika mycket av att tala med en beteendevetare.

Så - tack igen och kram på er alla för att ni bryr er :) :heart :heart :heart
 
Jag tackar alla så mycket för svar, synpunkter och åsikter och ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare - var bortrest över helgen utan uppkoppling.

Jag kommer hur som helst att testa det där med akupressuren imorgon - det är knappast skadligt. Sedan ska jag träffa en beteendevetare genom Företagshälsovården på onsdag morgon - efter det känns det som om jag kan fatta ett bättre beslut om ifall jag vill fortsätta träffa psykolog, eller om jag kanske kan få ut lika mycket av att tala med en beteendevetare.

Så - tack igen och kram på er alla för att ni bryr er :) :heart :heart :heart
Jag tycker det är sunt att testa med ett öppet men kritiskt sinne. Alla mår ju bra av olika saker dessutom, jag mådde jättebra av akupunktur i min första omgång terapi för det lät mig slappna av och sansa mina tankar tillsammans med terapin. Det hade säkert gått lika bra med bara terapeut men varför låta bli nåt som gör det ännu bättre och effektivt? Så absolut testa och känn men köp inte rakt av, känns det inte bra eller att du inte märker någon effekt så ska du ju inte jamsa med bara för hen säger att det är bra :)

Sen ska man ju skilja på vad som gör terapin mer effektiv och vad man mår bättre av generellt!
 
Om tröttheten.

När jag gick i terapi var jag ofta så slut efter samtalen att jag behövde gå och lägga mig när jag kom hem.

Min psykolog förklarade det med att det var ett krävande arbete jag gjorde och fullt naturligt och vanligt
 
Hur fick du tag på nån att gå i terapi hos?
Sitter och funderar på om det inte skulle vara bra för mig att ventilera lite saker, men på min vc har de bara psykologer med KBT-inriktning vilket inte är det jag behöver.
 
Hur fick du tag på nån att gå i terapi hos?
Sitter och funderar på om det inte skulle vara bra för mig att ventilera lite saker, men på min vc har de bara psykologer med KBT-inriktning vilket inte är det jag behöver.

Det är bara att googla eller söka på Eniro. Jag hittade flera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 530
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 707
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 467
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 442
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Kattbilder #9
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp