Att byta veterinär

Varför inte bara svara veterinären att "om länsstyrelsen hör av sig kommer de få veta vem som behandlar hästen". Och ge all information till länsstyrelsen om/när de hör av sig.
Det är inte farligt att bli kontaktad av länsstyrelsen, så länge man inte har något att dölja!
(jag har blivit anonymt anmäld och mött djurskyddsinspektören oanmäld på min gård - det var inget problem med det!)

Ja, så kunde jag ha gjort förstås, klokt råd. Men blev både chockad, kränkt och arg/ledsen över att hotas på det sätt som gjordes. Då jag som sagt vet att detta verkligen inte är första gången h*n agerar på detta sätt, plus fått veta att h*n har tidigare anmärkningar på sig, så har jag funderat på att ändå ringa själv.
 
Ja, precis. Jag har aldrig varit med om tidigare, någonsin, att bli avtingad namn på nästa veterinär. Detta kändes som någon slags hämndaktion för att på något vis visa vem som bestämmer... Har bara hört talas om att just denna veterinär ägnar sig åt sådant.

Tillägger att anledningen till att byta veterinär är att denna har betett sig på ett sätt som gör att vi inte litar alls på hen. Vi har också fått kännedom om andra personers erfarenheter av hen, personer som dessutom är fullständigt oberoende av varandra, vilket bekräftar vår upplevelse. Då vi misstänker, på goda grunder, att h*n inte vill hästen det bästa så bestämde vi oss för att istället söka hjälp hos annan veterinär som vi anlitat tidigare och som vi vet är mycket skicklig. I och med detta så fick jag meddelande från hen där jag avkrävdes namn på nästa veterinär annars skulle vi anmälas.
 
Tillägger att anledningen till att byta veterinär är att denna har betett sig på ett sätt som gör att vi inte litar alls på hen. Vi har också fått kännedom om andra personers erfarenheter av hen, personer som dessutom är fullständigt oberoende av varandra, vilket bekräftar vår upplevelse. Då vi misstänker, på goda grunder, att h*n inte vill hästen det bästa så bestämde vi oss för att istället söka hjälp hos annan veterinär som vi anlitat tidigare och som vi vet är mycket skicklig. I och med detta så fick jag meddelande från hen där jag avkrävdes namn på nästa veterinär annars skulle vi anmälas.
Då är det ju bara att förklara situationen om ni skulle bli anmälda. Förmodligen är det bara tomma hot, men som sagt - du har all rätt att byta och du kommer heller inte att få några problem om du skulle behöva förklara dig för Länsstyrelsen eftersom det inte är så att du slutat behandla hästen. Ignorera människan, skulle jag föreslå.
 
Ja, precis. Jag har aldrig varit med om tidigare, någonsin, att bli avtingad namn på nästa veterinär. Detta kändes som någon slags hämndaktion för att på något vis visa vem som bestämmer... Har bara hört talas om att just denna veterinär ägnar sig åt sådant.
Men tvång kan det ju inte vara frågan om när veterinären inte har några maktmedel att ta till.
Eftersom du ändå inte vill anlita hen något mer så är det bara att strunta i att svara. När du ändå inte vill ha något med den veterinären att göra så spelar det väl ingen roll om relationen blir djupfryst av det.

Skulle vara annat om det var den enda på orten som du behövde fortsätta att gå till. I det läget kan ett ojuste beteende förenas med något som i praktiken är ett väldigt kraftfullt maktmedel genom att en blir beroende av att hålla sig på god fot med vederbörande.
 
Om det inte finns en chef över veterinären som ni kan framföra hur ni upplever att ni blivit bemötta till, så kanske det kan vara något att bolla med Länsstyrelsen om. Låter lite oroväckande att det verkar vara allmänt känt att veterinären brukar hota med anmälan.
 
Jag har ingen aning, mer än att det är ett sätt att försöka visa vem som bestämmer. I mitt fall handlar det om egen uppfödning, en högt älskad häst som jag gör allt för. Har aldrig någonsin, varken av andra veterinärer, tränare, hovslagare etc. blivit ifrågasatt på något sätt.
Med tanke på att denna veterinär agerat på samma sätt i andra liknande fall så verkar det vara något h*n satt i system. Och det är oerhört obehagligt, i synnerhet med tanke vad som framkommit att h*n gjort sig känd för.
På ett sätt är det bra att veterinären bryr sig om att hästen ska få fortsatt vård men det känns också lite konstigt om detta är något h*n gör med flera. Ignorera och låt den kontakta länsstyrelsen. 🤷‍♀️
Om det är så att du vänder dig till en annan veterinär finns det ju papper på det så du behöver inte vara orolig ang det.
 
Tack snälla alla för synpunkter och råd :)

Ska fundera lite till, och lugna ned mig ännu lite till (även om det känns mycket bättre nu), på att ev ringa Länsstyrelsen själv. Kan kanske vara bra att de är medvetna om (om de inte redan är det) vad som pågår.
 
Tack snälla alla för synpunkter och råd :)

Ska fundera lite till, och lugna ned mig ännu lite till (även om det känns mycket bättre nu), på att ev ringa Länsstyrelsen själv. Kan kanske vara bra att de är medvetna om (om de inte redan är det) vad som pågår.
Förstår att det här känns jobbigt. Man är ju verkligen inte sitt starkaste, bästa jag när hästen är dålig och en massa bråk och tjafs är verkligen det sista man behöver då. Lycka till med allt! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
1 977
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 968
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp