Bukefalos 28 år!

Att dricka inför barnen

Sv: Att dricka inför barnen

Knapplånar mig själv.


Varför blir alltid den här frågan så svart vit?

Dricka inför barnen är väl inte samma som att supa inför barnen?

De som flera beskriver från egna upplevelser där alkohol florerat är ju supargrejjer. Klart att sånt aldrig ska förekomma inför barn. Men det är egentligen inte alkoholen som är boven utan att det är människor som inte kan kotrollera eller begränsa sig själv. Jag har full förståelse för att man kan bli väldigt tveksam till alkohol med så dåliga erfarenheter. Men det finns ju faktiskt så många också som sköter detta precis som man ska och inte blir fulla, sluddriga eller ens påverkade.

Dra en paralell ex bilkörning eller vad som helst som kan misskötas. Det finns massor med folk som kör som dårar. Ansvarslöst, för fort, obältat, odugliga bilar, påverkade mm. Även med barn i bilen. Massor dödas, traumatiseras och skadas i trafiken p.g.a de som missbrukar sina bilar och inte hanterar bilkörning med spärrar och förstånd.

Givetvis så tycker ingen att ett barn ska utsättas för en sådan förare. Men det är helt okej att köra ett barn under normala förhållanden trots faror från andra.

Givetvis är det inte okej att supa inför barn. Men varför kan det inte vara okej att ta en öl till maten bara för att det är jul? Om barnet aldrig har haft dåliga erfarenheter fråmn alkohol så varför skulle det vara skrämmande?

Julen tillhör barnen här med. Även vi som kanske kommer att ta en alkoholhaltig dryck till julmaten låter julen tillhöra våra barn. Alla är ju inte suputar som förstör julen för vi tar någon julöl eller två under kvällen.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Fast jag tycker de flesta sager Ok till att dricka men INTE ok att vara full med barn i narheten. Var den gransen gar ar olika for alla och manga kanner inte sjalv nar den passeras.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Ja det håller jag med om. Och för de som inte kan sina gränser är det bäst att ingenting ta alls. Men jag ogillar den här grejjen som många kör med "att hos oss tillhör julen barnen så därför dricker inte vi" och vips så ska det nästan skuldbeläggas för att någon tar ett glas till midagen. Det blir indirekt något skamligt med en öl. det finns t.o.m facebookgurpper som heter i stil med "Låt dina barn få en nykter jul" mm.

Den typen av syn tycker jag är fördömmande. Trots att jag är snål på att dricka får man ju nästan skamkänslor för att man kanske vill ha ett glas vin vid julklappsutdelningen.


Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att dricka inför barnen

Fast jag tycker de flesta sager Ok till att dricka men INTE ok att vara full med barn i narheten. Var den gransen gar ar olika for alla och manga kanner inte sjalv nar den passeras.

Onykter? Berusad?
Det handlar inte bara om barn som mår dåligt av fulla människor utan av föräldrar som är onyktra och bara lätt berusade.


Jag tror helt ärligt att alkoholförtäring-med-barn-närvarande-förespråkarna inte vill acceptera detta utan helt sonika anser att barn skall lära sig acceptera att vuxna människor kan och skall få vara berusade/onyktra.
Thats life, deal with it - typ.

Men HEY - vad vet jag.
Jag avstår utan problem snask framför lördagsfilmen när en polare bantar, but thats just me.
 
Senast ändrad:
Sv: Att dricka inför barnen

Personligen tycker jag att om man inte kan avsta fran att dricka for att det t ex finns manga barn eller for att vardparet onskar ha en alkoholfri jul - da har man problem. Det finns 365 dagar pa aret, varfor maste man dricka pa julafton? Det ar ju inte varldens festkvall liksom.

No1 det jag menar ar att dricka sa pass lite att man inte marker av det ar ok, enligt mig. Annars bor man inte vara runt och hantera barn. Men en ol till maten marker nog varken en sjalv eller barnen. Men det kanske ar for att jag sallan dricker mer an ett glas vin sjalv...
 
Sv: Att dricka inför barnen

Jag håller med dig i att om man inte kan avstå från att dricka (oavsett anledning) så har man problem.

Samma att man måste dricka bara för att det är fest, nått ska firas eller att man är ledig då är det också ett problem.

De som känner ett missnöje över att bli nekade alkohol av en viss anledning har nog också lite problem.


Ditt exempel till Nr1 anser jag vara normal alkoholförtäring som man gör för att det smakar gott, inte för att man vill ha en rusefekt. Okej oavsett vilken dag på året det är.


Mvh Voff
 
Personligen tycker jag att om man inte kan avsta fran att dricka for att det t ex finns manga barn eller for att vardparet onskar ha en alkoholfri jul - da har man problem. Det finns 365 dagar pa aret, varfor maste man dricka pa julafton? Det ar ju inte varldens festkvall liksom.

No1 det jag menar ar att dricka sa pass lite att man inte marker av det ar ok, enligt mig. Annars bor man inte vara runt och hantera barn. Men en ol till maten marker nog varken en sjalv eller barnen. Men det kanske ar for att jag sallan dricker mer an ett glas vin sjalv...


Det fetstilta - håller absolut med dig.
Men det är inte där problemet ligger.
Debatten har inte uppstått utifrån barn som ser att deras föräldrar dricker starkvinsglögg istället för saftglögg, och således visar sitt principiella avstånd genom att kontakta diverse statliga instanser och ljuger om oro och dåligt mående.

Det här är fö inget problem specifikt för julafton, det förekommer vid varje storhelg, semestrar och helgerna däremellan.
Är det inte rätt intressant att just julafton får sådan uppmärksamhet?
Borde inte diskussionen sträcka sig längs en problematik som har säsong året runt?
 
Sv: Att dricka inför barnen

Jo absolut borde alla högtider räknas in, och alla tillfällen när barn är med öht. julafton är väl speciellt barnens högtid, med julklappar och tomte. midsommar med dans runt midsommarstången är ju också lite barnhögtid. man kan ju välja att lämna barnen hos barnvakt och dricka sig full på festen men för de flesta hade det nog känts konstigt på julafton, eller vad tror du?
 
Sv: Att dricka inför barnen

Jo absolut borde alla högtider räknas in, och alla tillfällen när barn är med öht. julafton är väl speciellt barnens högtid, med julklappar och tomte. midsommar med dans runt midsommarstången är ju också lite barnhögtid. man kan ju välja att lämna barnen hos barnvakt och dricka sig full på festen men för de flesta hade det nog känts konstigt på julafton, eller vad tror du?

Japp, men fler borde se över sina prioriteringar och ta sig en funderarare över vad som egentligen borde anses konstigt.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Onykter? Berusad?
Det handlar inte bara om barn som mår dåligt av fulla människor utan av föräldrar som är onyktra och bara lätt berusade.


Jag tror helt ärligt att alkoholförtäring-med-barn-närvarande-förespråkarna inte vill acceptera detta utan helt sonika anser att barn skall lära sig acceptera att vuxna människor kan och skall få vara berusade/onyktra.
Thats life, deal with it - typ.

Fast nu finns det ju här i tråden flera som vuxit upp med normal alkoholförtäring i familjen och som inte har mått dåligt av det. Några barn mår säkert dåligt redan när föräldrarna har druckit första klunken - och då bör ju just de föräldrarna avhålla sig från alkohol i närheten av barnen. Men alla barn är inte likadana. Vad är poängen i något slags allmänt fördömande av alkohol inför barn?
 
Sv: Att dricka inför barnen

Fast nu finns det ju här i tråden flera som vuxit upp med normal alkoholförtäring i familjen och som inte har mått dåligt av det. Några barn mår säkert dåligt redan när föräldrarna har druckit första klunken - och då bör ju just de föräldrarna avhålla sig från alkohol i närheten av barnen. Men alla barn är inte likadana. Vad är poängen i något slags allmänt fördömande av alkohol inför barn?


Från mitt håll handlar det bara om tyckande.
När det gäller lagar som skall reglera önskvärd moral för att människor själva inte förmår hantera frihet under ansvar så blir det i regel fullständigt tandlöst.
Man kan inte lagstadga runt samvetsfrågor.
De föräldrar som beter sig ansvarslöst och egoistiskt mot sina barn, får till syvende och sist svara upp för sig själva, det är bara en tidsfråga.
För barn blir i regel vuxna.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Från mitt håll handlar det bara om tyckande.
När det gäller lagar som skall reglera önskvärd moral för att människor själva inte förmår hantera frihet under ansvar så blir det i regel fullständigt tandlöst.
Man kan inte lagstadga runt samvetsfrågor.
De föräldrar som beter sig ansvarslöst och egoistiskt mot sina barn, får till syvende och sist svara upp för sig själva, det är bara en tidsfråga.
För barn blir i regel vuxna.

Jag har inte skrivit ett ord om lagar, det är just tyckandet jag diskuterar. Varför ska vi tycka att det är ansvarslöst och egoistiskt att dricka alkohol runt barn generellt? Är det mer moraliskt högstående att tycka så än att ha någon annan åsikt?
 
Sv: Att dricka inför barnen

Jag har inte skrivit ett ord om lagar, det är just tyckandet jag diskuterar. Varför ska vi tycka att det är ansvarslöst och egoistiskt att dricka alkohol runt barn generellt? Är det mer moraliskt högstående att tycka så än att ha någon annan åsikt?

Fast det är det väl? Ponera att barnet blir skadat, vill ha tröst eller bara vill vara med de vuxna, och så är de vuxna berusade . Hur kan det på något sätt vara positivt? På vilket sätt gagnar det barn att se sina föräldrar/andra vuxna påverkade?
 
Sv: Att dricka inför barnen

Fast ananya skriver inget om i vilken utsträckning alkohol intas. Om jag tolkar No1´s inlägg rätt så handlar det om noll tolerans för intag av alkohol bland barn och det är väl just det som ananya tycker är dömande ?
 
Sv: Att dricka inför barnen

Varför likställer du all alkoholförtäring med att bli berusad/onykter? Tror du verklgien inte det finns NÅGON som faktiskt dricker ett halv glas till maten för att det är GOTT, och att det stannar där?
 
Sv: Att dricka inför barnen

JAG växte upp med föräldrar som festade då och då, inget råsupande, men det var fest, det dracks och alla var glada. Jag har aldrig farit illa av det och var snarare glad att få vara med än att som alternativ lämnas bort för att de skulle på fest. typ. Ärligt talat när jag tänker efter så var jag ALLTID med, lämnades aldrig bort och trivdes ypperligt med det. Men så var det ingen big deal heller och det var aldrig nånsin bråk eller nåt obehagligt eller nåt sånt.

Har dock kompisar som haft ordentligt drickande föräldrar/förälder som inte haft det lika angenämt. Men då har drickandet varit ett problem och inte längre i smaband men nån rolig tillställning. Dom kompisarna kan idag må mkt dåligt av se för mycket drickande bland barn osv osv och det märks att de har varit med om mycket som en annan varet skonad ifrån.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Varför likställer du all alkoholförtäring med att bli berusad/onykter? Tror du verklgien inte det finns NÅGON som faktiskt dricker ett halv glas till maten för att det är GOTT, och att det stannar där?

Du och cal tolkar fel.
Inlägg 48.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Förlåt mig jag tolkade ditt inlägg #48 heltokigt inser jag nu när jag läser det igen.
 

Liknande trådar

Äldre Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
17 852
Senast: Skorpion76
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 951
Senast: Lipperta
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
33 598
Senast: Petruska
·
G
  • Låst
Övr. Barn Känns som jag sprutar fram nya trådar här varje dag - märks det att jag har en viss oro inför att gå in i barnverkstaden...? :p Att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 135
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp