Bukefalos 28 år!

Att dricka inför barnen

Sv: Att dricka inför barnen

Fast det är det väl? Ponera att barnet blir skadat, vill ha tröst eller bara vill vara med de vuxna, och så är de vuxna berusade . Hur kan det på något sätt vara positivt? På vilket sätt gagnar det barn att se sina föräldrar/andra vuxna påverkade?

Om barnet behöver tröst eller vill vara med de vuxna, som har druckit ett glas vin eller möjligen två, och barnet är ett av de barn som inte finner det obehagligt - så finns det väl inget problem över huvud taget som jag ser det. Det är min poäng. Barn är olika. Alla barn blir säkerligen illa till mods av fulla människor. En del barn blir illa till mods av människor som har druckit ett eller två glas vin också, men inte alla barn.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Jag har inte skrivit ett ord om lagar, det är just tyckandet jag diskuterar. Varför ska vi tycka att det är ansvarslöst och egoistiskt att dricka alkohol runt barn generellt? Är det mer moraliskt högstående att tycka så än att ha någon annan åsikt?

Jag bestämmer inte vad andra än jag själv ska tycka?
När det gäller min personliga åsikt så är det ok att dricka alkohol i umgänge med sina barn så länge det inte uppstår onyktert/berusat tillstånd - oavsett barnets antagna toleransnivå.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Jag tycker inte heller det är något problem att dricka ett glas vin eller två. Speciellt inte om det handlar om flera timmar. Min frågeställning grundade sig också på att föräldrarna var berusade, så egentligen har vi nog inte någon diskussion.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Mitt svar var ju riktat till annan, då denne menade att barn apar efter oss. :D

Jag vet inte om så många egentligen klandrar personer som dricker inför sina barn - möjligen oroar de sig och har en annan syn på om alkohol tillsammans med barn verkligen är lämpligt. Sedan stödjer inte jag en lag gällande detta, av flera anledningar.

I mitt huvud fastnar hela tiden fraser som du skriver: "det kan faktiskt vara vettigt att se", "normalt konsumerande av alkohol från hemmet så blir det inte märkvärdigare än något annat". Jag håller egentligen inte alls med eftersom jag nog anser, att det inte alls är speciellt "vettigt". Vettigt innebär andra saker för mig, men att dricka alkohol inför sina barn behöver möjligen inte vara fel, men vettigt .. nja .... Och att alkohol inte är märkvärdigare än annat, tja ... det borde det kanske vara.

Absolut, jag kommer nog inte att gå inför att mitt barn ska lära sig om alkohol genom att se att människor kan konsumera normala mängder alkohol. Det känns inte som att det behövs. På något vis får jag bara inte ihop hur alkohol och barn hör ihop ... Men, vi är ju alla olika.
 
Sv: Att dricka inför barnen

kl

Min personliga åsikt är att jag inte vill dricka när jag har ansvaret över mitt barn. Speciellt om ngt skulle hända och vi måste ta bilen till akuten eller liknande. Jag vill ha huvudet 100% klart nära mitt barn.
Sen så dricker jag inte mkt öht då jag inte ser alkohol som ngt positivt alls, efter egna erfarenheter. Så personligen kommer jag då alltså nog aldrig dricka inför mitt barn, eller ha henne bland fulla människor.
Men att folk tar ett glas vin/öl till maten när mitt barn är med, är inga problem, det är mitt ansvar att hon är trygg, inte de andras :idea:. Många dricker ju ett glas som måltidsdryck, helt ok och absolut inget man ska lagstifta om som det står i ts.
 
Sv: Att dricka inför barnen

Absolut, jag kommer nog inte att gå inför att mitt barn ska lära sig om alkohol genom att se att människor kan konsumera normala mängder alkohol. Det känns inte som att det behövs. På något vis får jag bara inte ihop hur alkohol och barn hör ihop ... Men, vi är ju alla olika.


Lika lite som man behöver lära barn äta godis, chips, kakor, glass och dricka läsk.
 
Sv: Att dricka inför barnen

kl

Men att folk tar ett glas vin/öl till maten när mitt barn är med, är inga problem, det är mitt ansvar att hon är trygg, inte de andras :idea:. Många dricker ju ett glas som måltidsdryck, helt ok och absolut inget man ska lagstifta om som det står i ts.

Agree.....
 
Sv: Att dricka inför barnen

Jag drack ett glas vin innan jag blev gravid med nr.2. Men det snurrade så himla mycket att jag blev rädd, så jag la ner detta med vin och öl.
Nu är jag gravid, men har faktiskt planer redan på att låta bli alkohol överhuvudtaget efter ammningen med nr.2.
Har hittat en jättebra hylla på systemet där de säljer alkoholfria viner och de är faktiskt jättegoda! :)
Tycker det känns otryggt att dricka vin när man har barn hemma. Tänk om det händer något med barnet eller någon annan, här ute behöver man ha bil och helst en som kör också! :o Nu tar sambon ett glas vin till maten på fredagen el.lördagen. Men det beror ju på hur man dricker också. Jag vill att barnen ska ha en naturlig inställning till alkohol och inte dricka sig berusade varje gång man dricker.
Minns själv när jag var liten, då var jag hemskt rädd för berusade personer.
 

Liknande trådar

Äldre Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
17 852
Senast: Skorpion76
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 951
Senast: Lipperta
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
33 598
Senast: Petruska
·
G
  • Låst
Övr. Barn Känns som jag sprutar fram nya trådar här varje dag - märks det att jag har en viss oro inför att gå in i barnverkstaden...? :p Att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 135
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp