Bukefalos 28 år!

Att fodra i hagen

mian1

Trådstartare
Jag har tre hästar av varierande storlek och matbehov. Förutom nattmaten så fodras de i hagen. Nu har den mellanstora hästen blivit väl trind och eftersom han är kung i hagen så tar han de andras mat ifall deras högar är större.
Nu väger vi upp maten och ger dem lika mycket i hagen och olika mycket som nattmat i boxen. Den största hästen får sitt antal kilo hö per dag, men hon verkar hungrig i hagen.
Hur gör ni andra?
 
Jag har tre hästar som samsas ganska bra så jag lägger bara ut tre högar med ganska långt mellanrum, men de brukar dela på högarna och stå två, ibland alla tre och äta ur samma hög. Mitt tips till dig är att lägga ut MÅNGA högar, fler än det är hästar och med ganska långa mellanrum så att den "bossiga" hästen inte kan vakta alla högar.

Och om den "bossiga" hästen börjar bli rund så minska lite på kraftfodret till honom om han får i sig en massa hö.
 
Du kanske kan prova med att ge dem lite halm oxå för att ha nåt att tugga på?

Finns det nåt att göra i hagen? Annars kan kvistar vara bra. Det försöker jag ha hela vintern igenom i hagen.

Som sagt var, många högar med stort mellanrum. Den som blivit lite rund kan ju få mindre kraftfoder och den andra mer till kvällen. El så kanske du kan ta in den stora mitt på dan och fodra lite extra inne.
 
Vi sågar ner gran och lägger det i hagen så har de något att göra. Men vår situation kanske är anorlund, då vi har ganska många fodringstillfälen att ordna jämnvikt på.

Frukost inne : hö + krafftfoder
Lunch ute: hö i många högar men lika mycket till alla hästar
Middag: hö + krafftfoder inne
Kväll: hö + krafftfoder inne

Så de hästar som behöver mer får det på inomhusfodringen lika med de som behöver mindre.

Går det inte att lösa så. Så prova som det första tipset du fått att ge den trina mindre krafftfoder.
 
Hade samma problem med min häst som gick med tre ponnier.Vihade samma antal kilo i högarna men det var för lite för min stora häst.Nu går han i en hage bredvid-så dom kan nosa,och får mycket mera kilo/fodring och mera jämt och han är mycket mycket mera tillfreds och inte alls sådär hysteriskt hungrig längre och inte dålig i magen heller.
 
Hästarna går i skogen så det finns massor att greja med och gnaga på. Vi fodrar utomhus 3-4 gånger och en gång inomhus (den ena hästen har känsliga luftrör så vi har dem ute så mycket det går). De får en hög var och det är långt mellan högarna. Shettisen och den stora hästen äter ur samma hög och valacken äter ur sin hög. De delar på 14 kilo dagtid och de tre högarna brukar vara lika stora och eftersom shettisen inte äter så mycket så får den stora ändå lite mer än valacken, men hon verkar inte nöjd ändå.
 
Vi har tre ston som går i en vinterhage. Vi har s.k uteboxar som de står i och äter på dagarna,( inpärrade) de utfodras fyra gånger per dag. Sedan släpps de ut och kan äta korn halm som de har fri tillgång till. Halmen läggs i en s.k träram så de inte kan gå och kissa i den, och de kommer bra överens och står på var sitt håll om ramen och äter.

Jätte bra, och om natten ja då har de massor av god halm att äta
 
Våra fyra hästar (2 araber, nordsvensk o en shettis) går i samma hage och vi ger 2 utfodringar per dag i hagen, och 2 inne.
Det är den ena araben som är ledaren, men vi lägger ut 4 högar och visst går de runt ett tag och byter men det finns alltid en ledig så alla kan äta samtidigt.
det går bra för oss. lägg högarna längre isär och ha fler högar än hästar om det är några problem.
 
Vi har fyra hästar i hagen, varav min äter 12 kg om dagen, en 10 kg (varav ca hälften är halm), en 9 kg och en 7 kg.

Vi ger dom mat i hagen två gånger, o då får dom 2 kg var, numera turas vi om att lägga ut en hel höbal på 8-9 kg. Alla får faktiskt ungefär lika mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 623
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 640
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp