Bukefalos 28 år!

Att galoppera..

Din tränare vill att du ska vara tydlig så hästen känner skillnad.
Jag sitter inte om innan, utan hästen sätter om en i bytet.
Gillar inte alls att byta från förvänd, utan till förvänd sen den lärt sig kom att de tycker att det är kul att vara duktiga o gärna 'missuppfattar".

Proffs kan byta från förvänd, men då har man inte ridit så mkt av det så hästen har bra balans o t o m korrigerat om den slagit om. Lär den unga hästen att byta vid sväng. Förvänd galopp är bara en test av lydighet o balans o en bra rakriktande övning.
Den finns bara med i lätt klass just för att kolla lydnaden.
Detta gissel att rida för mkt förvänd har gjort att de flesta inte kommer längre än lätt klass. Byten- den stora stötestenen än idag.
 
Senast ändrad:
Avbrott: Båda skänklar in för att aktivera baken och sitt emot, lätta av. Får jag in tajmingen på detta blir det snygga övergångar.
Vrider, grejar och för höfter hit eller dit gör jag enbart vid kommando när jag vill nåt nytt. I övrigt vill jag att hästen tuffar på tills ny order gives. Lite olikt tuaphua, jag vill inte att hästen ska fråga nåt, jag har aldrig tänkt så. Galopper, galoppera igen fast åt andra hållet.

För övrigt är ju övningen sluta till sluta en sk sax, det är inte särskilt svårt att göra, DET ÄR SKITSVÅRT och jag skulle vilja påstå att det är få som behärskar den övningen.
Det är svårt att diskutera hjälper på buke så jag kanske missförstår dig. Båda skänklar in brukar betyda framåt. Sitta emot betyder tvärtom. Då får hästen motstridiga instruktioner. Vilka skall han då lyda?
 
Nu har jag läst din text tre gånger, du har ingen film där man ser "hur hästen flyttar sig från tygeln" för jag fattar nog inte.

Mitt eget problem med galoppslutan tycker jag börjar redan i hörnet, jag måste få till ett riktigt bra hörn för att få en chans att få till böjningen i slutan. Sen att behåll linjen utan att hästen börjar luta sig mot väggen, eller att den blir förböjd. Plus att det ska ske i galopp, mycket att hålla reda på för en Briaravkomma och hans ryttare.
Kan det vara så svårt? Man ser ofta hästar som galopperar längs långsidan med inner bak innanför.
 
Vilken konstig kommentar, att en häst springer med ett ben innanför är ju för att det benet är svagare, har väldigt lite med skolan sluta att göra.
Jag tycker inte att galoppsluta är speciellt svårt. Det kanske beror på att hästen och jag är överens om vad de olika hjälperna betyder.
Den som skyller på svaga bakben när hästen galopperar på tre spår har minskat sina möjligheter att förbättra sin ridning. Det kan ju bero på ryttarens hjälpgivning.
 
Jag tycker inte att galoppsluta är speciellt svårt. Det kanske beror på att hästen och jag är överens om vad de olika hjälperna betyder.
Den som skyller på svaga bakben när hästen galopperar på tre spår har minskat sina möjligheter att förbättra sin ridning. Det kan ju bero på ryttarens hjälpgivning.

Du får gärna lägga in en film eller bild på din "inte så speciellt svåra" galoppsluta.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 094
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänk att det ska vara så olika svårt/lätt att göra en galoppfattning. En av hästarna på ridskolan har jag haft en del problem med då jag...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Magiana
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 793
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp