Bukefalos 28 år!

Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Evergreen

Trådstartare
vad kan man egentligen vänta sig/kräva för lön då man söker jobb i stall, såsom hästskötare/groom/ryttare?

bör man acceptera att det är "skitlön" på alla jobb och att man trots en 6 dagars lång arbetsvecka med långa dagar innehållande mycket fysiskt jobb ändå bara hamnar på sissådär 4000:- i månaden, eller finns det faktiskt folk som betalar enligt lite mer normala och vettiga villkor?

jag vill gärna höra era erfarenheter och synpunkter på detta, då jag själv just nu letar efter ett roligt och givande stalljobb, men gång på gång blir bestört över hur LITE betalt det är!

hur lite pengar ska man acceptera att slita röven av sig för?
självklart ska man se till andra förmåner som man får i stil med erfarenhet och att få jobba med något man verkligen tycker om m.m. men jag undrar ändå...
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Hej!

På din beskrivning låter det som att det gäller att jobba med ridhästar...jag själv jobbar med trav och där har vi en ingångslön på mellan 16-17000 kr samt extra ersättning när vi åker i väg på tävlingar (utselningspengar samt traktamente), efter fem år ligger lönen på drygt 20 000 kr. Inte välbetalt så det stör men, bättre än kost och logi samt fickpengar :D . Lönen gör ju så att man i alla fall har råd att leva lite i alla fall. Men det är ju inget 8-5 jobb direkt, det heller. Majoriteten av travtränarna följer avtalen med facket!
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

ja, det är ridhästar jag menar ;)

att trav är betydligt mer välbetalt kan jag absolut tänka mig...
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

jag tror det flesta ridjobb ser ut så. boende och stallplats plus fickpengar på 2000-4000... tyvärr
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det borde inte få heta jobb utan praktik. Man sliter arslet av sig för lite gratislektioner eller erfarenhet inför annat inom hästeriet.

Jag har jobbat en kortare tid som hästskötare och kan INTE tänka mig att jobba lika länge för lika lite pengar igen. Visst om man verkligen får ut något av det som t ex flera lektioner per vecka för grymt duktig tränare och får rida riktigt välskolade hästar, men då går det ju snarare jämnt ut mot om man hade betalat för lektionerna.

Det var ju bannemej så man knappt ville dricka en läsk efter ett par timmars ridning en tokvarm dag för att man tänkte "shit, dricker jag den här så dricker jag upp en timmes lön!" :eek:
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Ridskolor följer (ska följa:grin:)Kommunals avtal (förra Lantarbetar) och ligger på ca 16-18000.

Egentligen kanske det inte är så lite när man räknar kost, bostad och boxplats mm, men det är oftast ingen tidsreglering, de här förmånerna ger ingen pension, sjukpenning, a-kassegrund mm.

Men vill man ha erfarenheten kan man kanske överse med det ett år eller två. Men det gäller att t ex se över sina egna försäkringar.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Tyvärr så är ju ett väldigt stort antal aktiva inom "hästnäringen" i det närmaste att betrakta som yrkeskriminella... att inte följa avtal, lagar och regler vad gäller lön, arbetstid, arbetsmiljö, skatt, miljö m.m. och samtidigt verkar ha denna verksamhet som (ibland enda) inkomst är ju inget annat än just organiserad brottslighet.

Så... NEJ, man ska inte acceptera slavarbete bara för att det råkar vara 4-benta djur med hovar inblandade. Kommunals avtal är det absolut minsta och i de flesta fall torde man vara att se mera som lantarbetare än som hästskötare = högre lön.

Detta med svarta löner m.m. är ett problem för hela hästnäringen och personligen skulle jag vilja se fler och hårdare kontroller från kommun, skatteverket, jordbruksverket m.fl. - hästnäringen skulle behöva detta för att kunna tas på allvar.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

kl* fast man kan vända på det hela också, jag vet många i min bekantskapskrets som bara har ca 4000 kr kvar när boende +stallplatsen är betald, dessa då med vanliga jobb de kanske inte direkt trivs med + inackorderade hästar.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Jo, men då har de ju sjukersättning, inkomst till grund för föräldrapenning samt övriga försäkringar....Det är ingen billig hobby eller verksamhet, det här med hästar
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Japp, det är dyrt att ha häst... fast kostnaderna för att hålla häst har aldrig varit så låga som nu historiskt sett, Gustav Adolf köpte en häst för en summa pengar som då motsvarade hela Sveriges BNP - idag skulle det motsvara miljardbelopp :eek:

En väldigt stor anledning till de höga kostnaderna och till de usla "lönerna" (det tar emot att kalla lite fickpengar för lön) är att den enda utveckling som har hänt i häststallarna sedan 1700-talet är att man har fått gummihjul på skottkärran och elektriskt lyse.

Kostnaderna/arbetstid (tid är pengar) per djurenhet är på tok för höga = dålig lönsamhet = slavarbete.... eftersom många inom hästnäringen inte inser sitt eget bästa så måste man försöka få dom till att bli lite mera som övriga bönder, då kan dom få bättre lönsamhet och då kan på sikt dom dåliga lönerna komma upp i lite högre nivå också.

En annan anledning till slavlönerna är att det ofta saknas affärsmässigt tänkande... det gäller att behålla kompetent personal - inte byta ut mot nästa årskull med småflickor !
 
Senast ändrad:
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det finns faktiskt arbetsgivare som betalar en dräglig lön som är vit även inom ridhästbranschen. Dock är dessa företag få...

Jag tycker nog att man ska se till att man får en vit lön och att arbetsgivaren har en försäkring om något händer "på jobbet". Visst kan boende, stallplats etc räknas som förmån - men det kan man ju göra även på ett lagligt sätt.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Har väll varit och jobbat där jag är nu ca 3 månader. Har jobbat svart fram tills nu men ska bli anställd "på riktigt" nu och få vit lön, så pensioner och grejer ska räknas..

Jag jobbar på en seminstation/avelsverksamhet, finns även ridsportbutik där jag jobbar lite grann ibland. Men jobbet går ut på att mocka, fodra, se till så hästarna har vatten och hålla ordning och reda i stallet osv. samt mycket just nu under seminsäsongen att ta in/ut hästar som ska semineras och ultraljudas på förmiddagarna. Ibland får jag även ta emot ston som kommer och ska lämnas/hämtas etc.

Jag jobbar 8 h/dag , 5 dagar i veckan och får 50 kr/timmen = 8000 kr/mån

Jag har gratis boxplats till hästen i stort och fint stall med superbra hagar. Det finns ingen ridbana/ridhus dock. Foder och strö betalar jag för själv. Jag bor även på gården själv i ett stort hus, vi delar just nu kök och wc, men har eget rum såklart.

Jag tycker det är helt överkomligt och att jag har bra arbetsförhållanden, välbetalt är det väll inte heller men tycker det är ok för att få jobba med något känns skoj under en period. Dessutom får jag lära mig avelsbiten, får även erfarenhet av att jobba i butiken lite grann, träffar intressanta människor och kan förhoppningsvis få bra referenser från detta stället om jag t.ex. vill gå någon utbildning.
 
Senast ändrad:
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det är intressant att se att när det gäller att få ut en vettig lön, ja då är det skitviktigt med avtal och förordningar men när det gäller att betala stallhyra, ja då är allt över 1200:- mån ockerpris. När hästägarna accepterar en stallhyra på mellan 4-5000:- mån, ja då kan stallpersonalen också få en rimlig lön. Allt hänger nämligen ihop. Man måste betala i båda ändar.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Precis! Nu jobbar ju jag i travstall och här kostar det 280 dygnet + moms, men då ingår ju allt utom veterinär och transporter (bensinen är ju oxå en stor kostnad!). Fördelen med travet är ju att det finns prispengar att tävla om (dock har de inte stigit i samma omfattning som kostnaderna) så det är lättare att motivera hästägare att betala/ sätta häst i träning, de har ju chansen att få tillbaka något. Träningsavgiften ska ju inte bara täcka foder och personalkostnader, anläggningen skall ju underhållas oxå (banskötsel och staket tex) och även fast det är "dyrt" att ha travhäst, blir det inte mycket över för arbetsgivaren ändå. Jag förstår att många vill betala svart för det är inte lätt att driva verksamheten lagligt. Dessutom har ju både halm och havre priserna stigit med 100%, folk eldar ju med havre nu....
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

jag jobbar 6,5 timme/5 dagar i veckan. tjänar 109 kr i timmen
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

min kompis jobbar i ett stall, 7-19 tror jag. 6dagar i veckan. hon får 11 500kr INNAN skatt.

Då ingår ingenting (boende, stallplats eller så)
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

handlar väl lite också om varför man tar jobbet/praktiken. jag väljer att ha praktik för att få erfarenhet, och känna om jag verkligen vill satsa på hästarna. men som vanligt jobb skulle jag aldrig ta det. dock har jag lyckats hitta ett bra o seriöst lite ställe, där det hela inte går ut på att slita ut praktikanerna, utan ist ge dem möjlighet att satsa på att utv själva
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

*kl*

Som f.d. arbetande skitmockare och unghästkamikazeryttare kan jag säga som såhär..

Det finns Hästjobb och det finns slavjobb.

Min minimilön jag kräver nu för tiden är 2500/veckan + boende + stallplats. MEN det är fortfarande Helt beroende på andra förmåner samt vad jobbet går ut på. Ju tuffare och/eller farligare och ju mindre som "ingår" desto mer höjs min lön.

Nu har jag iofs i majoritet arbetat hos tränare utan "privata inackorderingar" dvs. renodlade tränings och tävlingsstall så hur det går till inom "ridskolebranschen" kan jag inte uttala mig.. men så länge stalljobbarna inte har vett att kräva en lön (VIT!) som de förtjänar kommer folk få arbeta sönder sig för en spottstyver.

Lön bör baseras på arbetet som görs, samt den arbetandes kompetens. Som tränare tänker inte jag betala +10 000 inkl. boende och stallplats/foder för en tjej eller grabb som inte vet vad personen i fråga håller på med, för ska det löna sig Måste stallarbetaren vara så pass effektiv att man hinner med de tre-fyra extra träningshästarna som krävs för att dra in det extra till lönen.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

När ja jobbade på ett stuteri med kost o logi inräknat fick vi ut ca 2800 i månaden då skulle vi klara oss på dvs hygien atr o man man röker o så fick man stå för det själv.
arbetspassen var ju inget vidare ena veckan 7dagar 73timmar 2 veckan 40tim va då ledig lör sön men ledig en dag då det var lång res tid hem.
o där ingick ej stallplats o de ville inte att man skulle ha med sig egen häst alls även att det fanns plats
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

HeJ!

Jag jobbar på ridskola, får 95 kr/h och det är vitt. Vi får en ridlektion/vecka, eller har fått iaf, hur det blir i höst är osäkert. Vi får, om vi vill, stalla upp vår häst på ridskolan med en rabatt på 1000 kr (dvs det kostar 5000 istället för 6000), vilket med lönen vi får alltså inte är ett alternativ.

Jag letar nytt jobb nu, för att försörja sej på denna skitlön är nästii ntill omöjligt med häst.

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 365
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 764
Senast: moster
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Supersalt
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 868
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp