Bukefalos 28 år!

Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Huh?? :confused:
Varför skulle jag vilja göra det? :crazy:

Det var ju knappast något svar på det du citerade heller.
Det var en retorisk fråga. Om man söker stallarbetare bland hästälskande flickor och kvinnor så kommer man med nödvändighet att få ett sämre resultat än om man gör urvalet bland män som "bara" drar jämt med hästarna.

Och visst finns det vältränade kvinnor. Men när det gäller monotont evighetsarbete så är män överlägsna.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det var en retorisk fråga. Om man söker stallarbetare bland hästälskande flickor och kvinnor så kommer man med nödvändighet att få ett sämre resultat än om man gör urvalet bland män som "bara" drar jämt med hästarna.

Och visst finns det vältränade kvinnor. Men när det gäller monotont evighetsarbete så är män överlägsna.

Jag antar att du är man.. :angel:
Eller en väldigt svag kvinna.

Med tanke på att antalet kvinnor som söker tjänsten säkerligen kommer vara mkt högre än antalet män, så lär man nog hitta fler kvinnor som skulle kunna sköta det bättre än männen.
Om du förstod. :p

På mitt jobb (fysiskt) jobbar jag bättre än flera män, så.. :angel:

Men visst har du en poäng i det du skriver. Men en person som gillar hästar jobbar nog till 99% bättre än en som bara gör det för att ha ett jobb.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Jag antar att du är man.. :angel:
Eller en väldigt svag kvinna.
Vad har det med saken att göra? Fråga vilken medicinare som helst och du kommer att få svaret att kvinnor - i allmänhet - har inte bara svagare muskulatur i överkroppen, utan även mindre muskelfästen än vad män - i allmänhet - har.

Notera att jag inte försöker lägga in värderingar om vilket kön som är bäst. Ett annan notering som inte heller har med värderingar att göra är att ljushyade människor har lättare att bränna sig i solen medans mörkhyade människor har svårare att bilda A- och D-vitaminer. Om jag påstår att män och kvinnor har samma muskulatur och muskelfästen i överkroppen och att ljushyade och mörkhyade har lika lätt för att bränna sig i solen som att bilda A- och D-vitaminer bara för att jag anser att alla människor har samma rättigheter och skyldigheter så är jag ute på tunn is. Mycket tunn is.
Med tanke på att antalet kvinnor som söker tjänsten säkerligen kommer vara mkt högre än antalet män, så lär man nog hitta fler kvinnor som skulle kunna sköta det bättre än männen.
Om du förstod. :p
Så då kan man lika gärna bara göra urvalet bland kvinnor som är beredda att arbeta 20 timmar i veckan för kaffepengar, va? Jättekul när slitet tar ut sin rätt. Billigt blir dyrt, brukar det heta.
På mitt jobb (fysiskt) jobbar jag bättre än flera män, så.. :angel:
Statistik är inte applicerbar på individer...
Men visst har du en poäng i det du skriver. Men en person som gillar hästar jobbar nog till 99% bättre än en som bara gör det för att ha ett jobb.
Nej. Shania Twain anställde säkerhetsvakter som inte gillade hennes musik. De skulle vara där för att sköta ett jobb, inte för att få betalt för att digga musik. Samma sak med en hästskötare. De skall se till att det kommer in mat i ena änden och plocka bort det som kommer ut ur den andra änden. M.a.o. logistik. Om hästskötaren går omkring i stallet med skallen i ett rosa moln över lyckan att få vara tillsammans med heztarna så sköter denne inte sitt jobb.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Vad har det med saken att göra? Fråga vilken medicinare som helst och du kommer att få svaret att kvinnor - i allmänhet - har inte bara svagare muskulatur i överkroppen, utan även mindre muskelfästen än vad män - i allmänhet - har.

Det har väldigt mycket med saken att göra.
Är du man så har du tydligen aldrig träffat på en Stark kvinna (eller så är du lika trångsynt som alla gubbar på mitt jobb), och är du kvinna så måste du vara extremt svag och tro att alla andra är lika svaga som du.

Självklart är muskelmassan generellt större hos män, men en vältränad hästtjej är väldigt stark och kan oftast jobba lika bra som en "vanlig" man (Dvs en som inte tränar massamassa men det säger ju sig självt.).


Nej. Shania Twain anställde säkerhetsvakter som inte gillade hennes musik. De skulle vara där för att sköta ett jobb, inte för att få betalt för att digga musik. Samma sak med en hästskötare. De skall se till att det kommer in mat i ena änden och plocka bort det som kommer ut ur den andra änden. M.a.o. logistik. Om hästskötaren går omkring i stallet med skallen i ett rosa moln över lyckan att få vara tillsammans med heztarna så sköter denne inte sitt jobb.

Fast jag ser en stor skillnad i dessa två yrken.
Även säkert när det gäller betalningen ;)

Nej men allvarligt folk som gillar sitt jobb arbetar iprincip Alltid bättre än en som inte gör det. (det finns säkert statistik på det också)
Och när det gäller övrig skötsel så krävs det ju även lite känsla för hästarna iom att det är levande varelser vi pratar om.

Och när jag menar en som gillar hästar så pratar jag inte om en 10åring som just fått sin första häst, utan om en vuxen människa som brinner för det h*n gör och är tillräckligt mogen för att inte gå runt och gulla 50% av arbetstiden.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det har väldigt mycket med saken att göra.
Är du man så har du tydligen aldrig träffat på en Stark kvinna (eller så är du lika trångsynt som alla gubbar på mitt jobb), och är du kvinna så måste du vara extremt svag och tro att alla andra är lika svaga som du.

Självklart är muskelmassan generellt större hos män, men en vältränad hästtjej är väldigt stark och kan oftast jobba lika bra som en "vanlig" man (Dvs en som inte tränar massamassa men det säger ju sig självt.).
En? Jag har aldrig talat om en. Jag har talat om grupper och statistiska sannolikheter. Är det roligt att missförstå så mycket som du gör? (Och intressant att hästtjejen är vältränad, medans mannen i ditt exempel duger som han är.)
Fast jag ser en stor skillnad i dessa två yrken.
Även säkert när det gäller betalningen ;)
Jo, men det är väldigt intressant att just Twain sade det. För de flesta artister vill ju att alla skall uppskatta deras musik. Och här har vi en som uttryckligen sade att det finns vissa personer som inte skall gilla musiken, bara tolerera den såpass att de kan sköta sitt arbete.

Så det räcker med att du inte är allergisk, kan dra jämt med hästarna och är normalbegåvad för att kunna fodra och mocka. Allt annat är överflödigt vad fodringen och mockningen anbelagar.
Nej men allvarligt folk som gillar sitt jobb arbetar iprincip Alltid bättre än en som inte gör det. (det finns säkert statistik på det också)
Överskattat. Det räcker med att man tolererar sitt arbete för att kunna utföra det.
Och när det gäller övrig skötsel så krävs det ju även lite känsla för hästarna iom att det är levande varelser vi pratar om.
Övrig skötsel och känsla har man inte grovarbetare till.
Och när jag menar en som gillar hästar så pratar jag inte om en 10åring som just fått sin första häst, utan om en vuxen människa som brinner för det h*n gör och är tillräckligt mogen för att inte gå runt och gulla 50% av arbetstiden.
Fortfarande överskattat. Du behöver inte gilla möbler för att arbeta på en flyttfirma. Det räcker utmärkt med att flytta dom till rätt adress i god tid utan att skada dom.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

En? Jag har aldrig talat om en. Jag har talat om grupper och statistiska sannolikheter. Är det roligt att missförstå så mycket som du gör? (Och intressant att hästtjejen är vältränad, medans mannen i ditt exempel duger som han är.)
Det som är intressant är att man tydligen måste förtydliga allt man skriver.
För att du ska förstå så ändrar jag meningen till: Kan du aldrig ha träffat NÅGON stark kvinna.
Jag menar inte att det bara finns EN stark kvinna.

Jag syftade på en man som inte tränar massor, utan en man resp kvinna som har likvärdiga träningsupplägg.
Kunde lätt ha misstolkats.

[QUTOE]Jo, men det är väldigt intressant att just Twain sade det. För de flesta artister vill ju att alla skall uppskatta deras musik. Och här har vi en som uttryckligen sade att det finns vissa personer som inte skall gilla musiken, bara tolerera den såpass att de kan sköta sitt arbete.

Så det räcker med att du inte är allergisk, kan dra jämt med hästarna och är normalbegåvad för att kunna fodra och mocka. Allt annat är överflödigt vad fodringen och mockningen anbelagar.
[/QUOTE]
Jag tycker detä r ganska ointressant vem som sa det faktiskt :p
Du vet, det som låter bra i media...

Det är inte alltid det räcker i hästskötaryrket. Ska man bara ha stallskötsel på schemat så är det klart det räcker.
Men jag är ändå övertygad om att någon som tycker det är kul gör det bättre.


Överskattat. Det räcker med att man tolererar sitt arbete för att kunna utföra det.
För att KUNNA ja, men det är få människor som lägger ner energi /effektivitet i ett jobb de 'avskyr'.

Övrig skötsel och känsla har man inte grovarbetare till.
Nej men inom hästskötaryrket så handlar det nästan alltid om att även hantera och ha kontakt med hästarna, det antog jag att du visste.
Det är få ställen som anställer en stallskötare och en hästskötare. (Det gäller ju iprincip bara större anläggningar)

Det känns som att du aldrig har träffat på folk som arbetar dåligt, eller vantrivs med det de jobbar med. Har du verkligen haft den turen?! :p
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

KL

Självklart måste man som hästskötare tycka om hästar. Och man måste självklart kunna hästar.
Man måste kunna se om hästen är halt när man tar in den från hagen, måste känna hästarna så pass väl att man ser om de äter lika mycket som vanligt, om ngn häst beter sig annorlunda än normalt. Jag ser om en häst varit orolig under natten när jag mockar tex.

Som Vita_N_6520 skriver så är det inte många ställen där man har en anställd som mockar, bär hinkar och säckar, sopar etc, och en som "bara" tar in och ut samt sköter hästarna. Ett hästskötarjobb idag innebär förutom hästskötseln nästan alltid mockning och stallskötsel i varierad utsträckning.

Sen tror jag ärligt talat inte det finns så många arbetsgivare inom hästnäringen idag som skulle anställa en icke hästkunnig pga mer muskelmassa. Helt rätt, om du frågar mig.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 545
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 784
Senast: moster
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 188
Senast: Supersalt
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 881
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp