Att köpa mark av kommunen

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag och sambon vill gärna ha en liten gård med typ två hästar, alltså inte ett så stort ställe, en till två rimliga hagar, inte någon ridvolt eller så. Alternativen är många men ett av dom är ju att hitta en mark som man köper och bygga nytt.

Något jag gått och tänkt på lite är om det är någon skillnad att köpa mark från en privatperson eller från kommunen. Är det dyrare och kanske svårare att få kommunen att sälja mark eller kan det vara tvärtom?
Är det hos kommunen man söker bygglov eller vart görs det?
Hur värderas en mark?

Har du köpt mark av kommunen någon gång?
 
Sv: Att köpa mark av kommunen

Att köpa en hästgård brukar kosta skjortan.

När kommunen säljer mark så brukar det vara till högstbjudande.

Ett alternativ är ( om ni har ekonomi till det) att köpa en jordbruksfastighet.
Sälj sedan av den mark ni inte behöver till grannarna runt omkring.
 
Sv: Att köpa mark av kommunen

Jag och sambon vill gärna ha en liten gård med typ två hästar, alltså inte ett så stort ställe, en till två rimliga hagar, inte någon ridvolt eller så. Alternativen är många men ett av dom är ju att hitta en mark som man köper och bygga nytt.

Något jag gått och tänkt på lite är om det är någon skillnad att köpa mark från en privatperson eller från kommunen. Är det dyrare och kanske svårare att få kommunen att sälja mark eller kan det vara tvärtom?
Är det hos kommunen man söker bygglov eller vart görs det?
Hur värderas en mark?

Har du köpt mark av kommunen någon gång?

Det finns ju en del frågor att få svar på här: Bor du på en sådan plats att det är ok med häst där - det styr ju möjligheterna att ha hagar/köpa mark till hagar. Den mark en kommun har har ju kommunen oftast köpt in för ett visst syfte - oftast bygga bostadsområden. Då säger det sig själv att sådan mark är man inte intresserad av att sälja. Sen bör marken inte vara dyrare eftersom marken har ett taxeringsvärde oavsett om det är kommunen eller en privatperson som äger. Däremot om många är intresserade av samma område blir det ju ofta budgivning och då säljs det normalt till den som bjuder mest.

Bygglov söker du hos kommunen och det kan vara idé att prata med kommunen om det ens är lönt att köpa mark för det ändamål du tänkt dig i det området.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 041
Senast: AntiPrimax
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 072
Senast: Luff
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 024
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp