Vilken ras?

Vet du, nu när du säger det är det ungefär så min erfarenhet är också. Papillonerna som bodde i par var ruggiga, började de skälla blev det helt hysteriskt högljutt och tog lång tid innan de lugnade sig. Phalenen jag känner nu larmar om det ringer på dörren och kan boffa om det går hundar utanför fönstret, men blir tyst när man uppmärksammar det hon larmade om: ”Oj, ja, det kommer någon! Vi kollar vem det är!” Den nivån av larmande tycker jag är toppen. Bra med en dörrklocka som sagt! Och bra mot inbrottstjuvar, som inte gärna går in i ett hem där en hund för oväsen och drar till sig onödig uppmärksamhet.
Min tystnar också om jag tar upp henne i famnen och drar en lång rant om vad ljudet hon reagerar på handlar om. Men du anar inte vad många ljud man kan förväxla med dörrklocka! Sen några dagar går hon igång på plingplongmusik på tv:n. Jag ser en realityserie där de alltid har plingplongmusik i ett visst moment, då sätter jag på mute för att hon inte ska springa ut i hallen och gapa 🙈 Men hon är unghund och rätt spökig överhuvudtaget just nu, det där med tv:n tror jag växer bort.
 
Ja, det varierar säkert på individnivå.
Jag har haft en knippe pappisar och under mina 34 år med rasen mött en hel del pappisar.
Jag tycker de är otroligt formbara. Ingen av mina hundar har larmat mer än kanske första 1-2 veckorna efter de kommit till mig. Några visade mer benägenhet att larma än övriga. Men just iom att de är så formbara så har det gått fort att få tyst även på hund som levt i flock där man tillåtit larmande och inte riktigt kunnat fokusera på enskilda individers träning och flytt från tyst villamiljö till lägenhet med mycket mer ljud.
Jag tycker de flesta, dvs typ alla, pappisar som skäller eller har andra oönskade beteenden ofta är lite för signalkänsliga etc för sin ägare eller är felhanterade/feltränade.
Sambos pappi kan bjäbba något ibland. Men jag ser ju helt varför. Bland annat är han för ovan vid en så lättpåverkad hund och för inkonsekvent. Det är inte hunden som är omöjlig liksom.. När hon är med mig och min hund bara är hon tyst.
De får dock säga till om någon knackar på dörren/ringer på.
 
Jag har haft en knippe pappisar och under mina 34 år med rasen mött en hel del pappisar.
Jag tycker de är otroligt formbara. Ingen av mina hundar har larmat mer än kanske första 1-2 veckorna efter de kommit till mig. Några visade mer benägenhet att larma än övriga. Men just iom att de är så formbara så har det gått fort att få tyst även på hund som levt i flock där man tillåtit larmande och inte riktigt kunnat fokusera på enskilda individers träning och flytt från tyst villamiljö till lägenhet med mycket mer ljud.
Jag tycker de flesta, dvs typ alla, pappisar som skäller eller har andra oönskade beteenden ofta är lite för signalkänsliga etc för sin ägare eller är felhanterade/feltränade.
Sambos pappi kan bjäbba något ibland. Men jag ser ju helt varför. Bland annat är han för ovan vid en så lättpåverkad hund och för inkonsekvent. Det är inte hunden som är omöjlig liksom.. När hon är med mig och min hund bara är hon tyst.
De får dock säga till om någon knackar på dörren/ringer på.
Det där var intressant! Hur menar du med för signalkänslig för sin ägare? Och vad konkret är det din sambo gör som gör att hunden är skälligare med honom än med dig?
 
Jag rekommenderar också Papillon. Världens härligaste kompisar som alltid är glada och gärna hänger med på allt. Eller för den delen ligger med dig i soffan och gosar. Får de vara med sina människor är det kanon vad man än gör.
De är intelligenta med stor will to please och därmed simpla att forma som man vill/lätta att träna.
Atletiska och sunda individer som orkar mycket och lever länge.
De är så himla kul och enkla! 😍
 
Det där var intressant! Hur menar du med för signalkänslig för sin ägare? Och vad konkret är det din sambo gör som gör att hunden är skälligare med honom än med dig?
De är intelligenta och signalkänsliga. Ibland kan folk vara lite omedvetna vad de "sänder ut"/hur de påverkar hunden.
Det är många små microsaker han och jag gör. Jag är mer tydlighet, ett eget mentalt lugn eller skoj, medveten om energier, kroppsspråk, "typ mental utbildningstrappa", betingning, förutse saker, konsekvens etc etc. Jag är också bättre på att läsa djuren. Just känslan kan vara svår att lära sig om man inte har det "medfött".

Jag jobbar med hästträning, bla med problemlösning etc. Det är ju olika djursorter. Men en hel del går att applicera på hund.
Sambo har ändå levt med BC och Sheltie som tävlade agility på int elitnivå. Han jobbar också med häst och anses av många vara särskilt bra på knepiga hästar. Trots det upplever han att pappisarna lärt honom bli mycket känsligare i djurkontakt.
 
De är intelligenta och signalkänsliga. Ibland kan folk vara lite omedvetna vad de "sänder ut"/hur de påverkar hunden.
Det är många små microsaker han och jag gör. Jag är mer tydlighet, ett eget mentalt lugn eller skoj, medveten om energier, kroppsspråk, "typ mental utbildningstrappa", betingning, förutse saker, konsekvens etc etc. Jag är också bättre på att läsa djuren. Just känslan kan vara svår att lära sig om man inte har det "medfött".

Jag jobbar med hästträning, bla med problemlösning etc. Det är ju olika djursorter. Men en hel del går att applicera på hund.
Sambo har ändå levt med BC och Sheltie som tävlade agility på int elitnivå. Han jobbar också med häst och anses av många vara särskilt bra på knepiga hästar. Trots det upplever han att pappisarna lärt honom bli mycket känsligare i djurkontakt.
Tack för svar, jag får processa det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 468
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 204
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 257
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp