Vilken ras?

Det låter ju som en underbar hund, precis vad jag söker. Tack för jättefin beskrivning.

Hur ofta klipper/trimmar du din pudel?
Jag hoppas kunna lära mig själv (om jag köper en pudel). Det blir ju väldigt dyrt i längden om man måste lämna in varje gång.

Även om det hade varit roligt att pröva på att ställa ut hade jag aldrig orkat med utställningsfrisyren. Jag tycker, helt ärligt, det inte är jättekul med pälsvård. En lättskött päls står högt upp på önskelistan.

Just pälsmässigt är schipperke betydligt bättre än pudeln. schipperken är ju betydligt lättare att ställa ut, utan att behöva trimma i evigheter innan.
Tack, hon är fantastisk och helt perfekt för oss - mycket energi och älskar när det händer grejer, men med tydlig "avknapp" :love:

Jag klipper henne ca var 6-8 vecka ungefär, och badar henne med 2-3 veckors mellanrum sisådär. Klipper litegrann framför ögonen/på nosen och lite på tassarna ca varannan vecka, passar på när jag ändå klipper klor, så det går av rena farten. Håller henne relativt kortklippt, för precis som du så är vi inte särskilt intresserade av pälsvård och sportklippning passar bäst i vår vardag ute i skog och mark. Hon är heller inte överförtjust i borstning/kamning/trimning/klippning även om hon snällt finner sig i det utan knot, så sportfrisyr känns som att det passar hennes tycke med.

Jag borstar/kammar igenom henne i samband med bad, men i princip aldrig annars däremellan. Sprayar på lite spraybalsam på ställen det lätt kan tova (typ vid armbågarna och på baksidan av benen) då och då bara.
Har köpt en bra klippmaskin och klipper henne själv, funkar bra. Men det ÄR mer pälsvård på en pudel än tex. en Schipperke, helt klart! Å andra sidan finns det inte ett enda hårstrå hemma på golv eller möbler (eller våra kläder) så jag upplever att en del av pälsvårdstiden nog sparas in på mindre städning ;)
 
Rensat lite, så kan vi väl låta detta vara en tråd där vi tipsar TS om lämpliga raser enligt TS önskemål och inte diskuterar renras vs blandras?

/Mod
Tack!
Låter som lite för mycket pälsvård för min smak. Jag har ingenting emot att klippa ner ett par gånger per år, men att behöva borsta och bada en gång i veckan känns som lite för mycket.
Om du klipper ner en Havanaise ordentligt några gånger per år så behöver du inte kamma och borsta speciellt ofta. I det läget är det nog enklare pälsvård än ex Sheltie mfl.
Visst många av dem fryser, men det verkar vara mer av ett "småhundssyndrom" eftersom de gör det många gånger även då de är fullpälsade.
 
Jag måste försvara Sheltien.
Detta att så många säger att de skäller i tid och otid.
Det är långt ifrån alla Shelties som gör det! Jag träffar många i väldigt olika situationer...det finns de som skäller, men långt ifrån så utbrett som jag tycker att det skrivs om i forum osv.
Finns de som uppmärksamhetsskäller och är nerviga...men absolut långt ifrån alla. Ofta är de väldigt trevliga och även om många är reserverade så tycker jag att de flesta av dem låter nyfikenheten vinna. Fantastisk ras som jag hoppas att man kommer ta vara på mycket bättre än hittills! GULD, verkligen!
 
Jag måste försvara Sheltien.
Detta att så många säger att de skäller i tid och otid.
Det är långt ifrån alla Shelties som gör det! Jag träffar många i väldigt olika situationer...det finns de som skäller, men långt ifrån så utbrett som jag tycker att det skrivs om i forum osv.
Finns de som uppmärksamhetsskäller och är nerviga...men absolut långt ifrån alla. Ofta är de väldigt trevliga och även om många är reserverade så tycker jag att de flesta av dem låter nyfikenheten vinna. Fantastisk ras som jag hoppas att man kommer ta vara på mycket bättre än hittills! GULD, verkligen!
Jag har träffat massor shelties och alla utom dom blygrädda skäller som idioter.
Och dom blyga och rädda är istället så blyga och rädda att dom mest bara står och gömmer sig någonstans.

En rolig sheltie skäller också det är min uppfattning
 
Jag har träffat massor shelties och alla utom dom blygrädda skäller som idioter.
Och dom blyga och rädda är istället så blyga och rädda att dom mest bara står och gömmer sig någonstans.

En rolig sheltie skäller också det är min uppfattning

Det är min generella erfarenhet också. Den gäller förstås inte alla shelties, men så många att jag helt klart skulle räkna med en skällig hund om jag skaffade en. Det finns en anledning till att även rasentusiaster kallar dem "skälltie" ibland. ;)
 
Jag har träffat massor shelties och alla utom dom blygrädda skäller som idioter.
Och dom blyga och rädda är istället så blyga och rädda att dom mest bara står och gömmer sig någonstans.

En rolig sheltie skäller också det är min uppfattning
Jag har träffat några få som uppmärksamhetsskäller eller skäller när de springer agilitybana. men inte mer/oftare än exempelvis cockerspaniels, Beardisar eller nästan what ever.
Därför blir jag förvånad...har dem oftab på kurs osv och de är tysta som ljus de flesta. Men förstår att andra har annan erfarenhet eftersom det t.o.m skapats ett skälligt kortnamn för rasen.

Är det vad du menar eller andra tillfällen/situationer?
 
Träffar mycket shelties ute på agilityträningar/tävlingar och visst kallar man dem "skälltis" för när de går upp i energinivå så har de lätt till skall. Dock så är det sällan jag ser shelties tokskälla utan anledning eller utanför agilitybanan, tvärtom upplever jag dem som betydligt tystare än de flesta andra småhundsraser jag träffar. Det sällan jag ser dem streta i koppel och göra utfall tex.
 
Träffar mycket shelties ute på agilityträningar/tävlingar och visst kallar man dem "skälltis" för när de går upp i energinivå så har de lätt till skall. Dock så är det sällan jag ser shelties tokskälla utan anledning eller utanför agilitybanan, tvärtom upplever jag dem som betydligt tystare än de flesta andra småhundsraser jag träffar. Det sällan jag ser dem streta i koppel och göra utfall tex.
Precis så ser jag dem. Därför förvånad över att folk kan klassa dem som allmänt skällig ras och att en del t.o.m skulle välja bort dem pga av det. Men ja, på agilitybanan är det många av dem som låter mycket.
Hade en inackordering som var sådan som skällde så snart man stannade och pratade med folk och "uppmärksamhetsskällde"...men så kan ju många hundar från andra raser bli och detta var en hund som , överlag i vardagen, ständigt också fick som hen ville när hen skällde...så tror absolut inte individen skulle vara så om man hade varit mer mindfull när beteendet började smyga sig fram.
 
Senast ändrad:
Låter som en hundras som kan passa perfekt, bortsett från dess vakt.

Jag har ingen erfarenhet av vakthundar och vet inte riktigt hur de är ”i verkligheten ”.
Det här säger jag enbart för att det blir lättare för dig att leta information (inte för att rätta dig): larm och vakt är två vitt skilda yrken i hundarnas värld, och lika stor skillnad är det på larmhundar (INTE Karl-Gunnar, autocorrect 😤) och vakthundar som ”yrkesgrupp”. Schipperke faller inom den första kategorin, larmhundar! Du kommer med andra ord hitta mer träffsäker info om hur det är att leva med bl.a. schipperke om du söker efter larmhundar.

Finns ett avsnitt från 1 mars 2020 på Hundens Hus-podden om just larmhundar. Kanske kan vara något att spana in? Tycker deras rasspecialer är ganska trevliga, om än generaliserande såklart.

Och du, skulle du ändå kunna tänka dig en mindre ras så vill jag stämma in i kören som säger papillon/phaléne. De raserna stämmer verkligen in på punkt och pricka på din beskrivning! Verkligen en hund som blir vad man gör den till på många sätt – en gosig, pigg och glad sällskapshund eller en taggad, lyhörd och positiv träningskompis (eller både och vid behov!). Väldigt lätthanterad päls, smutsavvisande, behöver egentligen mest borstas bakom öronen regelbundet för att inte få tovor och kan annars borstas igenom när andan faller på. Lite frusen men det är ju de flesta hundar under tio kilo (undantaget spetsarna). Bra hundar helt enkelt!
 
Det här säger jag enbart för att det blir lättare för dig att leta information (inte för att rätta dig): larm och vakt är två vitt skilda yrken i hundarnas värld, och lika stor skillnad är det på larmhundar (INTE Karl-Gunnar, autocorrect 😤) och vakthundar som ”yrkesgrupp”. Schipperke faller inom den första kategorin, larmhundar! Du kommer med andra ord hitta mer träffsäker info om hur det är att leva med bl.a. schipperke om du söker efter larmhundar.

Finns ett avsnitt från 1 mars 2020 på Hundens Hus-podden om just larmhundar. Kanske kan vara något att spana in? Tycker deras rasspecialer är ganska trevliga, om än generaliserande såklart.

Och du, skulle du ändå kunna tänka dig en mindre ras så vill jag stämma in i kören som säger papillon/phaléne. De raserna stämmer verkligen in på punkt och pricka på din beskrivning! Verkligen en hund som blir vad man gör den till på många sätt – en gosig, pigg och glad sällskapshund eller en taggad, lyhörd och positiv träningskompis (eller både och vid behov!). Väldigt lätthanterad päls, smutsavvisande, behöver egentligen mest borstas bakom öronen regelbundet för att inte få tovor och kan annars borstas igenom när andan faller på. Lite frusen men det är ju de flesta hundar under tio kilo (undantaget spetsarna). Bra hundar helt enkelt!
Papillon larmar dock lika mycket som en shipperke ... instruktören på ett par kurser vi gått har två shipperke, hon säger att de larmar och för väsen på precis samma sätt som min papillon. Och till listan av positiva egenskaper kan jag lägga ett par som kan vara mer att hantera: pappisen kan också ha envishet, stark vilja och stor integritet.
 
Papillon larmar dock lika mycket som en shipperke ... instruktören på ett par kurser vi gått har två shipperke, hon säger att de larmar och för väsen på precis samma sätt som min papillon. Och till listan av positiva egenskaper kan jag lägga ett par som kan vara mer att hantera: pappisen kan också ha envishet, stark vilja och stor integritet.
Jag har schipperke, papillion och phalene. Schipperken är den som larmar mest och är svårast att bryta.
 
Ja, det varierar säkert på individnivå.
Jag har haft spets, flera flattar, en bc-korsning, en schäfer-setterkorsning och två fjärilar. Varken pappis eller phaléne har skällt mer än någon annan. Dvs inte speciellt mycket.
Däremot stöter jag på småhundar i olika sammanhang som skäller besatt och deras ägare verkar bara tycka det är gulligt.

Misstänker starkt att det är en ägarfråga, mer än beroende på individ..
 
Ni som har erfarenheter av pudlar, både bra och dåliga, hur upplever ni pälsen (lättskött, svårskött, drar in mycket osv.)

Hur upplever ni skällandet/bjäbbandet hos pudeln? Tänker främst på dvärg och mellan.

Jag bor ju i lägenhet och även om det inte är lyhört så är det inte ljudisolerat…
 
Papillon larmar dock lika mycket som en shipperke ... instruktören på ett par kurser vi gått har två shipperke, hon säger att de larmar och för väsen på precis samma sätt som min papillon. Och till listan av positiva egenskaper kan jag lägga ett par som kan vara mer att hantera: pappisen kan också ha envishet, stark vilja och stor integritet.
Osäker på var du läst in att jag sagt att papillon larmar mindre än schipperke. Kan skriva under på att definitivt kan vara larmiga!
 
Ni som har erfarenheter av pudlar, både bra och dåliga, hur upplever ni pälsen (lättskött, svårskött, drar in mycket osv.)

Hur upplever ni skällandet/bjäbbandet hos pudeln? Tänker främst på dvärg och mellan.

Jag bor ju i lägenhet och även om det inte är lyhört så är det inte ljudisolerat…

Att det fastnar väldigt mycket skräp så fort pälsen vuxit ut lite. Även mycket snöbollar på vintern.
Inte den mest praktiska att ha med i stallet.
De dvärgar jag känner är betydligt mer skalliga än min Griffon. Har ett väldigt gällt skall dessutom 😅
 
Osäker på var du läst in att jag sagt att papillon larmar mindre än schipperke. Kan skriva under på att definitivt kan vara larmiga!
:)
Min ringa erfarenhet är att de är gräsligt skälliga i flock men som ensam hund är de inte skälligare än många andra raser..
Där jag köpte första fjärilen skällde de på allt och alla som passerade.
Men här hemma har de inte skällt så mycket. Den förra var en pålitlig dörrklocka. Nuvarande skäller inte ens på dörrklappen.
 
:)
Min ringa erfarenhet är att de är gräsligt skälliga i flock men som ensam hund är de inte skälligare än många andra raser..
Där jag köpte första fjärilen skällde de på allt och alla som passerade.
Men här hemma har de inte skällt så mycket. Den förra var en pålitlig dörrklocka. Nuvarande skäller inte ens på dörrklappen.
Vet du, nu när du säger det är det ungefär så min erfarenhet är också. Papillonerna som bodde i par var ruggiga, började de skälla blev det helt hysteriskt högljutt och tog lång tid innan de lugnade sig. Phalenen jag känner nu larmar om det ringer på dörren och kan boffa om det går hundar utanför fönstret, men blir tyst när man uppmärksammar det hon larmade om: ”Oj, ja, det kommer någon! Vi kollar vem det är!” Den nivån av larmande tycker jag är toppen. Bra med en dörrklocka som sagt! Och bra mot inbrottstjuvar, som inte gärna går in i ett hem där en hund för oväsen och drar till sig onödig uppmärksamhet.
 
Ni som har erfarenheter av pudlar, både bra och dåliga, hur upplever ni pälsen (lättskött, svårskött, drar in mycket osv.)

Hur upplever ni skällandet/bjäbbandet hos pudeln? Tänker främst på dvärg och mellan.

Jag bor ju i lägenhet och även om det inte är lyhört så är det inte ljudisolerat…
Har bara haft en, men han var verkligen inte skällig/bjäbbig. Han knorrade mest och pratade lite.
Pälsen fastnade det mycket skit i om han inte var nedklippt. Mycket snöbollar på vintern, men det finns ju overall.
 
Jag har haft spets, flera flattar, en bc-korsning, en schäfer-setterkorsning och två fjärilar. Varken pappis eller phaléne har skällt mer än någon annan. Dvs inte speciellt mycket.
Däremot stöter jag på småhundar i olika sammanhang som skäller besatt och deras ägare verkar bara tycka det är gulligt.

Misstänker starkt att det är en ägarfråga, mer än beroende på individ..
Point taken, jag sällar mig till de dåliga hundägare som också berättar att deras pappisar skäller. 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 207
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp