Att kvantifiera sin träning - för nybörjare

Jag är lite trög möjligen, men jag måste bara fråga om jag förstått allt rätt. Man ska alltså varva 5min skritt och 5min trav i en timme i T1? (lika sen i de andra T:en)
 
Finns det ngot program för att rida igång en 3-åring från början?
Skulle vara bra att ha ett program sen när man rider in hästen, ska ju ha han till distans och vill då rida igång han optimalt så att han blir stark :bow:
 
Som jag ser det så rider man hästen på samma sätt, ovansett tävlingsgren man inriktar sig på, de första åren. Fast vad alla kanske inte gör är att ägna mycket tid till att rida rakt fram på alla underlag. Fast det är något alla ridhästar borde få göra tidigt. Så allsidighet och korta pass i början tycker jag är bra.
Sedan finns det de som menar att man bör göra tidiga galoppjobb för att hästen hjärta och lungor skall utvecklas i en tidig ålder, när det fortfarande går att påverka. Kanske det, men det riskerar ju också att slita på unga ben. Största problemet med distans är väl inte att man inte har hästar som orkar gå distanserna, utan snarare att de inte är redo i skelettet.
Men ställ gärna frågan direkt ut i forumet, så att fler ser, då får du säkert många kloka svar.
Hälsning Maja
 
Sv: Re: Att kvantifiera sin träning - för nybörjare

JAg tycker den tränings formen låter bra.. Jag ska testa det när jag satt i gång min häst igen..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 943
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 560
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp