Att kvantifiera sin träning - för nybörjare

S

Stopek

Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara svårt att kvantifiera och variera sin ridning - hur skall man mäta och kunna jämföra så att man verkligen får en lagom ökning av träningsgraden? Idén är tagen från John och Wendy Farnell, vilka utbildar elithästar och ryttare, men är anpassad till nybörjarnivå, då deras kvantifieringar i L, L+, M osv. är allt för ansträngande för CR hästen.

Hälsning Maja Stopek

Att göra en träningsplan

När man gör en träningsplan så är den aldrig till för att följas slaviskt. Den ger en bara en idé om att man är på väg i rätt riktning och att man faktiskt succesivt ökar på träningsgraden, att man får variation och att man får in vila i sin planering. Man måste akta sig för att träna sin häst för mycket nämligen. Att få hästen till en god flåskondition är inte svårt, men att få den hållbar är det.

Följande system kan man använda sig av när man skall träna upp en häst för sin första CR. T står för träning och siffran för ökad intensitet. (Det finns ett annat system som kallas L (lätt), L+, M(medium) och M+ - det är dock riktat mer till hästar som kommit lite längre i sin distanskarriär)

T1 1 h (timme): 5 minuter skritt, alternerat med 5 min trav...
T2 1,5 h: 5 min skritt, 5 min trav...
T3 1 h: 5 min skritt, 10 min trav...
T4 1,5 h: 5 min skritt, 10 min trav...
T5 1-1,5 h: 5 min skritt, 10 min trav, 1-2 min galopp... (ej nödvändig för CR)
PG Promenadridning med korta galopper, gärna uppför
P Promenadridning – mest bara nöjes, lugnt och behagligt.
R Ridbanaträning – dressyr eller hopp, gärna för tränare
RP 20-30 min ridbanaträning och sedan promenadridning i skogen.
BU Promenadridning men man letar upp ställen där man kan Backträna: gärna brant klättring i skritt och träna svårt Underlag som över stock och sten. 1-2 h totalt
D Distan – 2-3 mil i ett tempo på ca. 10 km/h
2 km Uppmätt testrunda på 2 km, där man lär sig rida i rätt tempo; hur fort går joggingtrav, lite raskare trav etc.
5 km Uppmätt testrunda – samma som ovan men längre. När det närmar sig CR bör man kunna rida den i trav utan att hästen blir trött.

Detta är en tre månaders träningsplan för en häst som skall starta en CR (clear roundritt 4-5 mil) som följs av fyra veckors träning inför en ny tävling. Helgen Helgen
Vecka 1 2 3 4 5
1 T1 RP T1 P BU
2 P T1 P+2km RP T1
3 P T1 P+2km RP T2
4 P+2km T1 RP T2 BU
5 P T2 RP P T3
6 P T2 RP P+5km BU 2h
7 RP T3 P+2km RP T4
8 RP T3 GP P T1 P+5km
9 P T3 RP P+2km T4
10 P T1 RP vila D
11 vila vila P T2 RP
12 P T2 BU RP T4
13 P T4 RP T4 P
14 P(ev.PG) RP vila vila CR
15 vila vila P RP T1
16 P T3 RP T2 D
17 vila T2 RP T4 P
18 P(ev.PG) RP vila vila CR el. T50

Planen förutsätter att hästen redan är igång och blivit ingångskrittad om den haft vintervila. Den visar fem dagars ridning, men även fyra dagar kan vara tillräckligt. Det viktiga är att man varvar med vila, aldrig samma typ av ansträngning två dagar i rad. T5 och GP är inte alls nödvändiga för en CR, med andra ord är inte galopp nödvändig att använda i en CR. Vill man dock galoppera lite i träningen lägger man in GP i stället för P, men inte om det blir dagen efter en ansträngande träning. T5 kan man ersätta T4 med. Om man skall galoppera eller inte i ett så här tidigt stadie är beroende av vilken häst man har. En travtränad travhäst kanske det bara är allt för ansträngande för, för att vara en ”ekonomisk” gångart under en ritt. Däremot för en häst som föredrar att rulla fram i en lugn galopp, framför en ökad trav, kanske behöver ridas i galopp tidigare. En häst som har lätt för galopp är det bra att lägga in någon liten kort galopp då och då när man rider en distansritt, för att låta andra muskler hos både häst och ryttare arbeta ett tag. Det är avlastande och avslappnande.
Jag brukare när det kommer en liten uppförsbacke låta hästen galoppera lugnt och sansat upp och vid nerförsbackar givetvis skritta – åtminstone en ny distanshäst. Så bör man träna med – därför kan T1-5 vara svår att genomföra om man gör det på en alltför kuperad bana. Man kan som sagt inte följa en plan slaviskt utan måste anpassa sig till banan man tränar på. För kuperade banor är också väldigt viktigt hästen att träna på. Speciellt om man tänkt rida kuperade ritter – som Kinnekulle t.ex.
När man konstruerar en plan själv så gäller det att se mönstret. Lite mer ansträningande på helgen (om det är då man har tid) och aldrig ansträning två dagar i rad. Sedan kan man alternera med lättare T pass även senare i ett träningsstadium. En till två ansträngande distansträningspass per vecka är lagom. P passen kan man ta bort om man bara rider 4 dagar i veckan. RP bör man inte ta bort. Vila är viktig framförallt efter en distansritt, men gärna även före några dagar.
 
Hoppas att det går att förstå träningsplanen. I word var ju allt så uppställt och snyggt. Första siffran är ju veckan, sedan följer beteckningar för olika typer av träning för 5 dagars ridning i veckan.
Hälsning Maja
 
mycket intressant.
Har sett begreppen L, L+, mm från john och Wendy tidigare men aldrig vad de innehåller, vore intressant om du ville förklara deras system lite mer..
 
L =lätt, 1-1,5 h (timme) alternera 5 min skritt, 5 min trav L+ = Lätt +, 1,5-2 h 5 skritt, 10 trav
M = Medium, 2-2,5 h 5 skritt, 10 trav, 5 galopp
M+ = Medium +, 2,5-3 h 5 skitt, 15 trav, 10 galopp

Från och med medium är det väldigt tufft. Prova att galoppera i fem minuter bara en gång. Tänk sedan att det skall upprepas en gång var 25:e minut i minst två timmar.
Även L+ är tufft för den nya hästen som skall gå en CR.

Hälsning Maja
 
Jag har tittat lite på träningsupplägget och jämfört hur det skulle se ut i omgivningarna här hemma och hur det skulle passa min häst och jag tror faktiskt på det här. jag tycker att det ser bra ut och kommer nog att testa schemat i alla fall i några veckor för att se resultatet :)
Tack, för att du ville dela med dig!
:rofl:
//Malin
 
Nu är jag rädd för att jag inte förstår. Vad är det som står? För det var väl riktat till mig???
Hälsning Maja
 
Inget mot dig Majja :confused: men jag bara tyckte att det var lika med det som står hos Rolf på han sida och varför inte referera till den sidan så att det kommer ut att vi i närke har en duktig grenledare som ger bra tips och håller oss med bra fakta och upp daterar sin sida ofta med allt , lite synd att du inte refererar till den och där finns det mer att läsa , det var det jag tänkte, för att ju fler som ser det tipsar ju fler och då kan man läsa resultat och allt och lite roligt är det väl med att läsa hans sida

mvh Anders :banana:
 
Eh, Anders... :D
Texten om träning som du refererar till (på Örebros hemsida) kommer från det distanshäfte som jag och Anna S en gång skrev, innan det fanns någon svensk distansbok att köpa. Texten finns för övrigt på den hemsida om distans (en av de första..?) som jag gjorde för en herrans massa år sedan : http://surf.to/distansritt.i.sverige

Jag har absolut inget emot att texten från hemsidan/häftet används. Jag vill att folk ska lära sig som mycket som möjligt om distansritt så det är helt OK att ta med min text på era hemsidor.
Men nu när diskussionen ändå uppstått om vem som lagt ut vad osv, så vill jag bara påpeka att det är på detta vis.

Majas tips är lite annorlunda och lite mer handfasta för den som vill ha lite mer struktur på sin första träning, så jag tycker nog att det är helt på sin plats att dela med sig av den här på Bukefalos. Kör på!
/Addi
 
När jag först började rida distans så var det just Addi som jag fick de flesta råd från, både från hennes häfte och här på nätet. Svenska distansryttare har tipsat och hjälpt varandra mycket. Det har blivit en viss träningskultur och tävlingskultur i Sverige. Därför har vissa saker och sätt blivit gängse. När man kommer till ett visst stadie i sitt distansande känns det som om det inte finns så mycket mer teoretiska fakta att hämta. Så det är ju bra för dig om du känner att du redan har hört det. Fast det har kanske inte alla som nyss börjat fundera på att träna till distans. Det syns inte minst på detta forum, där frågan hur man tränar ständigt dyker upp. Själv gillar jag att skriva och då även distanstips.
Hälsning Maja
 
Jag tycker att den här tråden är helt suverän! Precis vad man hoppas finna när man besöker distansforumet! :bow:
 
En liten fundering... I tidsangivelserna, till exempel »T1 1 h (timme): 5 minuter skritt, alternerat med [...]» är då igångskrittning medräknad? Alltså, räknar du med att det räcker med 5 minuter skritt innan man börjar trava, så att jag som har en häst som behöver längre igångskrittning skall lägga till det eller skall igångskrittningen redan ha skett innan träningstiden räknas?
Hoppas du förstår mitt virriga resonemang. :crazy:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Åhh, Tack !
Detta var väldigt bra, Perfekt för mig som är nybörjare ! :bow:

//Maria
 
Nej, det räknar jag inte med. Det ligger utanför.
Hälsning Maja
 
Tackar så mycket! :bow: Då blev det ännu enklare för mig att tänka. :crazy:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
När vi ändå är inne på träningsupplägg;
Hur avgör ni när en häst är redo att gå 8 mil första gången?
Vad/Hur vill ni att den ska prestera på träningen för att känna att den kommer att klara en längre sträcka? Hur förändrar ni träningen från träning för 50km till träning för 80km? (För att gå på ca 12km/h tempo)
 
Klara hästen en femmil utan större ansträngning klarar den nog en 8milare. Du kan öka träningsdosen hemma lite, rid längre sträckor, öka travdosen, ha "veterinärgrind" hemma osv

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 943
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 560
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp