Bukefalos 28 år!

Att resa ensam, bo på ett fruktansvärt hotell och att acceptera känslan av att ha misslyckats

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det 19 dagar kvar tills jag för första gången i mitt liv ska resa någonstans själv. Det är bara själva resan som blir själv, för på flygplatsen i Washington kommer S stå och vänta på mig och mitt ensamma skräckäventyr kommer vara över.

Eller kommer det att vara det? Jag vet att jag bokade ett ganska billigt hotell, men efter att ha kollat på alla bilder, på kartor och läst all text flera gången så kände jag mig trygg. Jag glömde att läsa recensionerna, tyvärr, men det kommer jag nog aldrig glömma igen. Rummet är självklart inte återbetalningsbart så jag får stå mitt kast, men hur jag än letar hittar jag ingen som faktiskt har något positivt att säga om det. Jag undrar hur dåligt det faktiskt behöver vara för att man ska få pengarna tillbaka? Räcker det att ACn är trasig, att rummet stinker rök trots att det ska vara rökfritt, att rummet är täckt av smuts, att lakanen är smutsiga och trasiga, att det inte finns något varmvatten eller att handfatet, badkaret och toan läcker? Livet är spännande, men nog hade jag önskat att jag kunde känna mig lite säkrare på att jag faktiskt kommer kunna bo på det hotellet jag bokat, och att bokningssiten faktiskt visade en bild av sanningen. Men mitt fel är det ju, jag borde ha läst på bättre först.

Jag kan ju bo hos honom, det vet jag ju. Men under sommaren betyder att bo hos honom att även bo hos hans familj, som jag aldrig har träffat. Det känns lite risky, särskilt med tanke på att jag inte direkt är omtyckt. Så hotell kändes som ett bra beslut, och det hade det nog varit om jag inte hade tagit ett så dåligt beslut :p Jag har varit vid gott mod fram till nu, vi ska ju ändå bara sova där så finns det en säng så räcker det, men nu känner jag mig orolig istället. Visst skulle jag kunna boka ett annat hotell, men då förlorar jag pengarna plus riskerar att hamna på ett annat shitty hotel.

Det låter kanske inte som det, men jag längtar så mycket. 10 dagar tillsammans, utan måsten och med bara varandra. Jag vet ju att boendesituationen kommer lösa sig på något sätt, I värsta fall finns det säkert något billigt men något bättre hotell jag kan boka in mig på väl där. Kanske är det inte det jag oroar mig för egentligen, utan bara känslan av att ha misslyckats? Att lyckas boka in mig på det sämsta möjliga hotell och dessutom utan möjlighet att få pengarna tillbaka, och för 10 nätter dessutom. Oh well, jag är långt ifrån den första som har lurats av hotellets fina bilder och positiva text, och alltid lär man sig något av det :laugh:

Och jag har inget syfte med den här dagbokstråden, förutom möjligen att få skriva av mig lite ifred utan att bli idiotförklarad eller få höra vad jobbig jag är. Att skriva har alltid hjälpt mig att få rätsida på saker, och på något sätt känns det konstigt nog bra att publicera privata saker online för vem som helst att läsa.
 

Det lutar mot det.. Jag ska vänta och se vad de svarar men det lutar väl mot att jag själv får bekosta något annat men kanske får jag se det som lärpengar. Känns inte värt att "förstöra" resan på något sånt här. Nu såg jag fler bilder på insekter + folk som hittat påsar med droger på rummen. Så nä, där vill jag inte bo.

Fattar inte hur en sida som hotels vill förmedla rum till sånna här hotell, trodde i min enfald att de hade någon form av krav på standard O_o

Du vet ju inte om recensionerna du läst är representativa för alla rum på hotellet.
 
@Mumfie Jag ska till DC rätt snart också och har du lagt 7000 kr för boende i tio dagar har du verkligen bokat ett extremt billigt hotell. Alltså extremt billigt. Jag hade inte väntat mig något annat än fullkomlig sunkstandard för den summan.

Jämförelsevis ska jag och min man vara i DC i tre nätter och betalar då mycket mer än vad du gör för dina tio. Givetvis finns det billigare men generellt sett är hotellen väldigt dyra i den staden.

Mitt tips är att antingen bråka som bara den när du kommer dit. Alltså vara jättebesvärlig och verkligen bråka om allt som det är fel på, för att försöka få tillbaka pengarna. Se då till att du har ett annat boende på att gå till som har trevligare standard. Var då beredd på att betala lite mer för det.

Eller så tar du med dig reselakan och flipflops och ignorerar sunket och bor där ändå. Är det risk för bed bugs så se till att ta hand om ditt bagage på rätt sätt när du kommer hem så du inte får in skiten i ditt eget boende. Detta är superviktigt! Finns mycket info på nätet om hur du ska göra då.

Jag förstår att det känns jättejobbigt men jag tror nog att du kan ta dig igenom vistelsen och ha det jättetrevligt ändå :). Var bara beredd liksom, så du inte blir besviken när du kommer dit :).
 
@Mumfie Jag ska till DC rätt snart också och har du lagt 7000 kr för boende i tio dagar har du verkligen bokat ett extremt billigt hotell. Alltså extremt billigt. Jag hade inte väntat mig något annat än fullkomlig sunkstandard för den summan.

Jämförelsevis ska jag och min man vara i DC i tre nätter och betalar då mycket mer än vad du gör för dina tio. Givetvis finns det billigare men generellt sett är hotellen väldigt dyra i den staden.

Mitt tips är att antingen bråka som bara den när du kommer dit. Alltså vara jättebesvärlig och verkligen bråka om allt som det är fel på, för att försöka få tillbaka pengarna. Se då till att du har ett annat boende på att gå till som har trevligare standard. Var då beredd på att betala lite mer för det.

Eller så tar du med dig reselakan och flipflops och ignorerar sunket och bor där ändå. Är det risk för bed bugs så se till att ta hand om ditt bagage på rätt sätt när du kommer hem så du inte får in skiten i ditt eget boende. Detta är superviktigt! Finns mycket info på nätet om hur du ska göra då.

Jag förstår att det känns jättejobbigt men jag tror nog att du kan ta dig igenom vistelsen och ha det jättetrevligt ändå :). Var bara beredd liksom, så du inte blir besviken när du kommer dit :).

Det är inte DC jag ska till, utan en liten stad typ 5 timmars bilväg därifrån där hotellen överlag verkar vara billigare än i större städer, annars hade det absolut varit alldeles för billigt för att vara trovärdigt. Tyvärr har jag nu i efterhand hittat andra hotell i samma prisklass med jättefina omdömen, alltid lätt att vara efterklok.

Men ja, det är ju dem två valen jag har. Antingen får jag ge det en chans och försöka stå ut, eller så får jag helt enkelt hosta upp pengar och se det andra som lärpengar.
 
@Mumfie Oj, förlåt, då läste jag dåligt. Då förstår jag!

Jag har bott på riktigt jäkla sunkiga ställen när jag rest och även om det inte är kul så överlever man. Med reselakan och flipflops ;). Försök att vara glad över din resa, över tiden du ska ha tillsammans med den här personen, och se hotellvistelsen som nåt trist men som ändå går att hantera. Jag tror din resa kommer bli superfin, skitiga lakan eller ej :).
 
@Mumfie Oj, förlåt, då läste jag dåligt. Då förstår jag!

Jag har bott på riktigt jäkla sunkiga ställen när jag rest och även om det inte är kul så överlever man. Med reselakan och flipflops ;). Försök att vara glad över din resa, över tiden du ska ha tillsammans med den här personen, och se hotellvistelsen som nåt trist men som ändå går att hantera. Jag tror din resa kommer bli superfin, skitiga lakan eller ej :).

Det vet jag att den kommer bli och jag har känt mig helt lugn fram till igår när jag såg de nya omdömena som kommit in. Att det är slitet gör mig inget, nya lakan hade jag tänkt att jag kunde skaffa själv osv.. Men nu var det så mycket annat som verkade hemskt att jag började känna mig orolig. Men vi får se, det är ju några veckor kvar trots allt. I värsta fall kanske jag kan skicka killen dit i förväg att reka läget lite, så vet jag vad jag har att vänta mig :p
 
Jag valde tillslut att faktiskt boka ett annat hotell, den här gången med gratis avbokning. Jag gick in och tittade på bilder som gäster lagt upp och det var till och med värre än jag trodde, och efter att ha visat bilderna för typ alla jag känner var det ingen som inte tyckte att jag skulle skaffa något nått, även dem som innan sa att det inte kunde vara så farligt.

Från hotels, där jag frågade om deras policy kring hotell som inte alls är vad de utger sig från att vara, fick jag ett riktigt godag yxskaft svar om att ifall det börjar brinna kan de nog hitta ett annat hotell?! Kändes väldigt betryggande och bra. Eller inte. Ska fortsätta bråka lite med dem men räknar inte med att få några pengar tillbaka, däremot skulle jag önska att de tar bort hotellet från sin sida eller uppdaterar med riktig information kring det så att ingen mer går på en nit som jag gjorde.
 
Från hotels, där jag frågade om deras policy kring hotell som inte alls är vad de utger sig från att vara, fick jag ett riktigt godag yxskaft svar om att ifall det börjar brinna kan de nog hitta ett annat hotell?! Kändes väldigt betryggande och bra. Eller inte. Ska fortsätta bråka lite med dem men räknar inte med att få några pengar tillbaka, däremot skulle jag önska att de tar bort hotellet från sin sida eller uppdaterar med riktig information kring det så att ingen mer går på en nit som jag gjorde.

Hotels är ju en bokningsservice och inget annat, så att de skulle utesluta hotell baserat på recensioner är inte rimligt. Man har ju alltid chansen att läsa recensionerna innan (eller boka avbokningsbart). Jag har en enda gång råkat ut för det du beskriver, och fick vaska tre nätter i San Fransisco för att jag inte kunde tänka mig att bo där. Surt, men inte mycket att göra åt tyvärr. Det är dock ovanligt att det skulle vara så dåligt om man kollar upp recensioner o dyl. Jag bor på minst 10 olika hotell om året och det här var enda gången jag gett upp helt.
 
Hotels är ju en bokningsservice och inget annat, så att de skulle utesluta hotell baserat på recensioner är inte rimligt. Man har ju alltid chansen att läsa recensionerna innan (eller boka avbokningsbart). Jag har en enda gång råkat ut för det du beskriver, och fick vaska tre nätter i San Fransisco för att jag inte kunde tänka mig att bo där. Surt, men inte mycket att göra åt tyvärr. Det är dock ovanligt att det skulle vara så dåligt om man kollar upp recensioner o dyl. Jag bor på minst 10 olika hotell om året och det här var enda gången jag gett upp helt.

Jag vet att de bara erbjuder bokningsservice men jag tycker ändå att det borde ligga i deras intresse att bara ha hotell med en viss standard. Och ja, det är helt mitt fel och jag vet ju att jag inte får några pengar tillbaka, men sen jag bokade har det ramlat in ett stort antal negativa recensioner som jag tycker tyder på att den standarden som anges på booking inte är den som erbjuds. Vi pratar om trasiga golv och väggar, dörrar som inte går att låsa ordentligt utan som folk har fått putta stora möbler framför, lakan med stora hål och blod på, osv osv.
 
Jag vet att de bara erbjuder bokningsservice men jag tycker ändå att det borde ligga i deras intresse att bara ha hotell med en viss standard. Och ja, det är helt mitt fel och jag vet ju att jag inte får några pengar tillbaka, men sen jag bokade har det ramlat in ett stort antal negativa recensioner som jag tycker tyder på att den standarden som anges på booking inte är den som erbjuds. Vi pratar om trasiga golv och väggar, dörrar som inte går att låsa ordentligt utan som folk har fått putta stora möbler framför, lakan med stora hål och blod på, osv osv.
Fast om du ska klaga hos bokningssajten får du nog ha bott på hotellet själv.
 
Fast om du ska klaga hos bokningssajten får du nog ha bott på hotellet själv.

Jag klagade inte, jag mailade för att fråga om deras policy eftersom jag blev nyfiken. Som jag sagt så vet jag att jag inte får pengarna tillbaka, utan att jag får skylla mig själv. Så när jag skrev "fortsätta bråka" så menade jag egentligen att jag ska fortsätta fråga efter deras policy eftersom de inte svarade mig om det, dåligt ordval från mitt håll.
 
Jag klagade inte, jag mailade för att fråga om deras policy eftersom jag blev nyfiken. Som jag sagt så vet jag att jag inte får pengarna tillbaka, utan att jag får skylla mig själv. Så när jag skrev "fortsätta bråka" så menade jag egentligen att jag ska fortsätta fråga efter deras policy eftersom de inte svarade mig om det, dåligt ordval från mitt håll.
Jo fast ändå - du har ju inte bott där. Det är nog svårt att styrka ifrågasättanden av deras policy med andras upplevelser som grund.
 
Jag klagade inte, jag mailade för att fråga om deras policy eftersom jag blev nyfiken. Som jag sagt så vet jag att jag inte får pengarna tillbaka, utan att jag får skylla mig själv. Så när jag skrev "fortsätta bråka" så menade jag egentligen att jag ska fortsätta fråga efter deras policy eftersom de inte svarade mig om det, dåligt ordval från mitt håll.
Fast om de har någon slags policy är den förmodligen skriftlig. Har du läst allt på hemsidan som finns att läsa kring regler, avtal, osv?
 
Jo fast ändå - du har ju inte bott där. Det är nog svårt att styrka ifrågasättanden av deras policy med andras upplevelser som grund.

Det jag mailade och frågade dem om var vad de har för policy kring ifall ett hotell, när man checkat in och sovit någon natt, inte fyller upp till de kriterier som fanns på bokningssidan. Om jag tex har bokat ett rökfritt rum med AC och får ett rum där ACn inte fungerar och som stinker av rök, har jag någon rätt att få hjälp från hotels då? Det var enbart det jag mailade dem och frågade, inget annat. Och jag tycker att jag har all rätt att fråga om det eftersom jag har ett bokat rum hos dem och vill veta hur jag ska gå tillväga om något händer när jag är där.
 
Det jag mailade och frågade dem om var vad de har för policy kring ifall ett hotell, när man checkat in och sovit någon natt, inte fyller upp till de kriterier som fanns på bokningssidan. Om jag tex har bokat ett rökfritt rum med AC och får ett rum där ACn inte fungerar och som stinker av rök, har jag någon rätt att få hjälp från hotels då? Det var enbart det jag mailade dem och frågade, inget annat. Och jag tycker att jag har all rätt att fråga om det eftersom jag har ett bokat rum hos dem och vill veta hur jag ska gå tillväga om något händer när jag är där.
Aha. Det var det här som fick mig att skriva: ”Ska fortsätta bråka lite med dem men räknar inte med att få några pengar tillbaka, däremot skulle jag önska att de tar bort hotellet från sin sida eller uppdaterar med riktig information kring det så att ingen mer går på en nit som jag gjorde.”
 
Aha. Det var det här som fick mig att skriva: ”Ska fortsätta bråka lite med dem men räknar inte med att få några pengar tillbaka, däremot skulle jag önska att de tar bort hotellet från sin sida eller uppdaterar med riktig information kring det så att ingen mer går på en nit som jag gjorde.”

Jag var lite otydligt. Det första var vad jag skulle göra med dem (fråga igen vad som händer om det inte stämmer när man väl är där, jag mailade om det innan jag bestämde mig för att omboka), inte få tillbaka några pengar handlade om att om jag bodde där någon natt men insåg att det inte gick så räknar jag inte med att få tillbaka något, men nu är det ju inte aktuellt längre ändå. Det sista var mer en önsketanke om en perfekt värld där allt är vad det verkar vara, men som jag vet aldrig kommer ske.
 
Usch, det låter hemskt och jag tror att du har rätt. Jag har kontaktat hotels nu för att fråga vad de har för policy kring när hotellen verkligen inte lever upp till det dem lovat, så jag vet vad jag ska göra när jag kommer dit. Jag är så frestad till att bara boka något annat, men jag har ändå betalat nästan 7000kr och då måste jag ju ge det ett försök.

För övrigt läste jag fler nyinkomna recensioner nu och nä, jag känner att hoppet överger mig. Alla anger att det är så smutsigt att de inte vågat gå på golvet utan skor, att handfat och toaletter läcker, att sängarna är fallfärdiga och alla skriver att de sovit ovanpå allt i sängen för att täcken och allt varit så äckligt, plus då att ingen AC verkar funka och att det stinker rök överallt. Att hotellet har stora hål i väggarna och ser helt fallfärdiga ut. Några hade även skrivit att de har kontaktat Health authorities för att hotellet inte borde få vara öppet.

Vad har jag gett mig in på :(

Men huuuur kan du ens överväga att bo där? Varför boka ett så äckligt hotell öht?
Nä, skit i dom pengarna och boka annat.

Men då är jag också sån att jag inte accepterar något annat än 5 stjärnor för att öht överväga att sova i ”okontrollerad miljö”.
 
Men huuuur kan du ens överväga att bo där? Varför boka ett så äckligt hotell öht?
Nä, skit i dom pengarna och boka annat.

Men då är jag också sån att jag inte accepterar något annat än 5 stjärnor för att öht överväga att sova i ”okontrollerad miljö”.
Om du läser resten av tråden så ser du att jag har gjort just det, skitit i pengarna och bokat något annat.

Men då är jag också sån som inte accepterar att bo på 5 stjärniga hotell eftersom jag tycker att det är att kasta pengarna i sjön och inte trivs i en miljö där allt ska vara så pinsamt fint.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 918
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp