Att samsas i skogen

Dentaku

Trådstartare
Idag tog jag och Bentley en promenad i skogen och jag kom osökt att tänka på de ibland hetsiga trådarna här om hundägare och allemansrätt.

Bentley fick gå lös, jag kan kalla in honom även om det studsar upp rådjur och han håller koll på var jag befinner sig även om han ofta springer en bit i förväg. Så vi traskade iväg längs skogsvägen medan jag höll koll både efter svamp, vilda djur och andra människor. Bakom ett krön dök det plötsligt upp något stort och lurvigt - en islandshäst! Rask inkallning och uppkoppling. Ryttaren intygade att det inte var några problem alls, hon hade ofta med hunden när hon var ute men även om häst och hund verkade totalt ointresserade av varandra så vet man ju aldrig. Koppel på tills vi passerat varandra.

Sedan var vi ensamma ett bra tag och körde lite miniuppletande medan vi började röra oss hemåt igen på mindre stigar. Då närmade sig plötsligt en oerhört märklig varelse som såg ut som en människa men med två extra, smala ben som klickade konstigt mot stenhällen. Inkallning och uppkoppling igen men Bentley skällde till för säkerhets skull och jag skämdes lite och hejade på stavgångerskan. Hon visade sig dock vara den typen av person som gärna avbryter motionsrundan för att sätta sig på huk och hälsa på fåniga hundar och Bentley insåg att den konstiga typen var rätt trevlig. Vi önskade varandra en trevlig kväll innan vi fortsatte vidare åt varsitt håll.

Innan vi kom hem hann vi med ytterligare lite uppletande och en platsliggning och även om jag är nöjd med hur Bentley skötte sig där är jag ännu mer nöjd med att vi utan problem kan vara ute i skogen utan att det stör andra som också rör sig där.
 
Låter som en härlig promenad!

Även här brukar långpromenaderna bli trevliga, och de enda gångerna jag blivit rejält utskälld har varit när jag mött hundägare som hotat mig(!) för att jag bett dem koppla sina hundar (de har då haft hundar som de inte haft kontroll på riktigt och jag har haft hund som inte vill ha annan hund nära).

Längs vissa rundor möter jag ofta hästar med ryttare eller kusk, det är aldrig problem. Ibland möter jag folk som likt mig är ute för att njuta av naturen, de brukar säga hej och ibland prata lite, eller så går de bara förbi med fullt fokus på sin motion. Några gånger ibland möter jag också personer från kommunen som ansvarar för att hålla ordning i naturreservatet. De brukar vilja hälsa på hundarna, pratar glatt om allt möjligt och om jag har hundarna lösa så fascineras de av hur snabbt hundarna springer ;)
 
Jag går mycket med Monster i skogen (nu när vi är där det finns skog), jag vet att jag kan kalla in honom från eventuellt vilt, att han lämnar bärplockare ifred, osv. Dyker det upp någon (väldigt sällsynt, det är glest med folk här :p) kallar jag in honom och kopplar, han går kopplad på vanliga vägarna och på skogsbilvägar håller jag ett öra öppet för uppdykande bilar och timmertransporter och kallar in om det behövs. Här finns en hel del lösspringande hundar, men det får man bara ta...

Hästar, kor osv tycker Monster är lite knepiga men är han lös håller han avstånd och låtsas att de inte finns. Häst med ryttare är dock av någon anledning enormt provocerande, om jag visste av något ställe någon använder för att rida skulle jag hålla mig långt därifrån med Monster (jag litar helt enkelt inte på inkallningen i det läget, men har inte fått anledning att prova). Här finns dock väldigt få hästar och de som finns är mestadels travare, så ridekipage är ungefär lika troliga som tandemcyklar i skogen.

Monster ser ju skrämmande ut för väldigt många, så även om han inte går fram till bärplockare och jag kallar in och kopplar så fort vi får syn på någon händer det att folk blir rädda/arga. Det är synd, men så länge jag och hunden uppför oss inom gränsen för vad jag själv tycker är OK får det helt enkelt vara upp till dem.

Nu drar älgjakten igång till veckan, så det blir klart mindre tillfällen att knata omkring fritt i skogen. Å andra sidan kanske vi kan få låna något begagnat eftersöksspår av något av de angränsande lagen, så inget ont som inte har något gott med sig! :up:
(Givetvis hoppas jag att ingen skadskjuter. Men det är inte helt realistiskt.)
 
Härligt med fler som har bra erfarenheter av att samsas om områden där alla kan vistas! Ofta hör man ju bara om skräckexemplen.

När älgjakten pågår här så håller jag mig undan och då brukar jägarna dessutom sätta upp skyltar i områdena där de jagar. I övrigt är det svårt att veta om någon är ute under resten av året, skulle jag märka att någon är ute och jagar och jag riskerar att störa är det klart att jag vänder men det har faktiskt aldrig hänt.

I övrigt kan jag faktiskt inte minnas någon gång då det inte löst sig smidigt ute i skogen när man stött på andra. En gång kom ett gäng cyklister varav en ropade att jag skulle koppla hunden eftersom han var hundrädd. Inga problem, jag kallade ju in och kopplade upp som vanligt. När de passerade så log alla och den hundrädda mannen tyckte att hunden(minns inte vilken jag var ute med då) var väldigt fin och lydig). :D

Annars brukar just hundmöten vara det svåraste men jag har bara stött på lös hund en gång de senaste åren. Då såg jag något svart som kom farande bakom en krök och Bentley försvann och jag hann inte mer än vråla NEJ! "Han är snäll!" hörde jag någon hojta bakom buskagen så jag kunde inte göra mer än ropa "Det är min också!" och så hade hundarna världen roligaste lekstund medan jag och den andra hundägaren stod och pratade. Inte optimalt ur lydnadssynpunkt men den andra hundägaren var glad och nöjd så det var inget misslyckat möte ur den synpunkten...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 298
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 028
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp