Bukefalos 28 år!

Att söka ett jobb som kräver erfarenhet

Idas

Trådstartare
Jag har hittat min drömtjänst ute på annons hos en arbetsgivare som idag har cirka 300 personer anställda. Jag har precis den utbildning som efterfrågas och när jag kikar på arbetsuppgifterna tror jag verkligen att jag skulle passa för jobbet och klara av det.

Problemet är att arbetsgivaren efterfrågar mångårig erfarenhet av att leda arbete inom ämnet och erfarenhet av liknande uppdrag. Då jag tog min examen nu i vår har jag såklart inte det, men jag har arbetslivserfarenhet från andra jobb.

Vågar man söka tjänsten ändå eller framstår man som en komplett idiot med hybris? Jag vill ju inte bränna mina broar hos arbetsgivaren då jag väldigt gärna skulle vilja jobba där, och vill såklart inte framstå som en person som söker alla jobb som jag ser. Samtidigt känns det som att varenda annons efterfrågar en massa erfarenhet och att jag kommer få börja som volontärarbetare om jag någonsin ska kunna skaffa mig relevant erfarenhet.
 
Skriv just det i ansökan! Du påstår då inte du har erfarenhet, skulle det bränna broar så hade du inte velat jobba där ändå.
 
Sök ändå!
Alla människor har en komplex uppsättning egenskaper och den totala känslan får arbetsgivaren avgöra. Tex starkt engagerad men orutinerad kan ge bättre resultat än mätt och belåten.

Arbetsgivaren har skrivit en önskelista och hittar kanske inte någon som uppfyller alla kraven till den erbjudna lönen.
Du framstår inte som en tokskalle, mer som hungrig och engagerad bara det är rimligt att du skulle klara arbetsuppgifterna på en junior nivå. Heja heja!
 
Efterfrågas inte alltid mångårig erfarenhet (förutom i branscher där man bara vill hålla nere lönerna till minimum)?

Klart du ska skicka en ansökan. Skickar du ingen ansökan får du definitivt inte jobbet. Om du skickar en är det värsta som händer att du inte får jobbet.;)
 
@Idas: Jag skulle utan tvekan ha sökt. Det är ju lite skillnad på att söka ett jobb man är HELT okvalificerad för (tex om jag skulle söka som kirurg med min geologiutbildning) och att söka när man uppfyller flera av kraven. Se till att skriva en ansökan som sticker ut på ett positivt sätt så de inte sållar bort dig på en gång :)

Skulle du inte få jobbet har du trots allt visat att du finns, dvs det finns en chans att de kommer ihåg dig om du söker jobb där igen :up:
 
Jag har hittat min drömtjänst ute på annons hos en arbetsgivare som idag har cirka 300 personer anställda. Jag har precis den utbildning som efterfrågas och när jag kikar på arbetsuppgifterna tror jag verkligen att jag skulle passa för jobbet och klara av det.

Problemet är att arbetsgivaren efterfrågar mångårig erfarenhet av att leda arbete inom ämnet och erfarenhet av liknande uppdrag. Då jag tog min examen nu i vår har jag såklart inte det, men jag har arbetslivserfarenhet från andra jobb.

Vågar man söka tjänsten ändå eller framstår man som en komplett idiot med hybris? Jag vill ju inte bränna mina broar hos arbetsgivaren då jag väldigt gärna skulle vilja jobba där, och vill såklart inte framstå som en person som söker alla jobb som jag ser. Samtidigt känns det som att varenda annons efterfrågar en massa erfarenhet och att jag kommer få börja som volontärarbetare om jag någonsin ska kunna skaffa mig relevant erfarenhet.

Sök jobbet. Även om du skulle missa just denna tjänst så kan intresset väckas hos AG för din ansökan och då kan det finnas andra tjänster som helt plötsligt passar, eller så väcker din ansökan ett sådant intresse att de hittar ett sätt att organisera om så att de kan ta in en junior och täcka behoven.

Och om du har tur får du bra feedback som du kan lära av dig.
 
Jag har hittat min drömtjänst ute på annons hos en arbetsgivare som idag har cirka 300 personer anställda. Jag har precis den utbildning som efterfrågas och när jag kikar på arbetsuppgifterna tror jag verkligen att jag skulle passa för jobbet och klara av det.

Problemet är att arbetsgivaren efterfrågar mångårig erfarenhet av att leda arbete inom ämnet och erfarenhet av liknande uppdrag. Då jag tog min examen nu i vår har jag såklart inte det, men jag har arbetslivserfarenhet från andra jobb.

Vågar man söka tjänsten ändå eller framstår man som en komplett idiot med hybris? Jag vill ju inte bränna mina broar hos arbetsgivaren då jag väldigt gärna skulle vilja jobba där, och vill såklart inte framstå som en person som söker alla jobb som jag ser. Samtidigt känns det som att varenda annons efterfrågar en massa erfarenhet och att jag kommer få börja som volontärarbetare om jag någonsin ska kunna skaffa mig relevant erfarenhet.

Hur ser arbetsmarknaden ut i din bransch? Är det arbetsgivarens eller arbetstagarens marknad så att säga?
I min arbetsgrupp har vi tagit in flera nyutexaminerad där det i annonsen uttryckligen stod att tidigare erfarenhet krävs, annars hade vi helt enkelt stått med flera vakanta tjänster. Så i min bransch hade jag inte tvekat att söka om jag var intresserad av jobbet. Är situationen den omvända däremot med många kvalificerade sökande men ont om jag jobb hade jag kanske varit mer tveksam.
 
Alla arbetsgivare vill ha en anställd som:
1. Har en mastergrad
2. Har gedigen arbetserfarenhet
3. Är max 25 år
:grin:

Sök ändå, du kommer aldrig hitta en tjänst där de INTE söker någon med erfarenhet (om det inte är som trainee). Du kan ju alltid nämna att du visserligen inte har så lång erfarenhet, men du har X och Y egenskaper som kan väga upp för detta.
 
Jag brukar säga att en ska se på jobbannonser som ett matrecept. Det går att byta ut en sak mot en annan ibland och det blir fortfarande gott (eller bra när det gäller jobb). En gryta som ska ha zucchini i sig enligt receptet kan bli jättebra med aubergine istället (men det kanske blir konstigt med apelsin, det ska vara lite liknande :) ). Sök! Det värsta du kan få är ett nej. Som någon annan sa, skulle det bränna broar att söka så är det inte ett ställe du vill jobba på ändå.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 939
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig... Tänk er såhär: Lite av ett...
2
Svar
21
· Visningar
1 716
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Brandgul
·
Skola & Jobb Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra. Jag är tjänstledig från mitt...
Svar
9
· Visningar
1 924
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp