Söka nytt jobb utan erfarenhet

Bubble

Trådstartare
Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett helt annat område och gjort det de senaste 6 åren sen jag tog examen.
Det vart så dels på grund av svårt att hitta jobb direkt efter examen, fick en tillsvidareanställning där jag är nu och sen har åren rullat på. Har trivts bra men börjar känna mig utsliten pga stress, jobbiga arbetstider mm.
Iallafall så vill jag nu arbeta med något annat och självklart då helst med det jag är utbildad inom. Tycker det ändå kan vara intressant och vill inte plugga något ytterligare helst (även om tanken slagit mig att gå någon slags yrkesutbildning som sista utväg).
Men jag är medveten om att utbildning är färskvara och att det antagligen ser underligt ut i cvet med så många år på annat jobb efter examen. Kanske ingen arbetsgivare vill anställa då.
Sen efterfrågar alla (praktisk) erfarenhet vilket jag inte har. Skulle Gärna göra någon slags praktik (kan vara obetald i värsta fall) men hur tar företag emot praktikanter? Alltså kan jag bara ringa dit jag är intresserad eller bör/ska det gå via arbetsförmedlingen på något sätt? Har förstått att jag får ju inte praktik därigenom eftersom jag har jobb.
Har ingen lust att säga upp mig utan nytt jobb heller. Utan vill vara tjänstledig från nuvarande för att praktisera/prova på nytt jobb. Jag var inskriven på arbetsförmedlingen ett kort tag efter min examen. Dom uppmuntrade bara att söka jobb inom vården trots min utbildning. Eftersom jag hade erfarenhet av vården som extrajobb medan jag pluggade. Fick ingen som helst hjälp att hitta jobb inom det jag ville. Ett jobb i vården ordnar jag själv.

Långt inlägg. Finns det några tips för någon som mig som jag missat eller är det ett hopplöst fall att få nytt jobb. .
 
Det är brist på folk inom många olika yrken. Sök!! Får vi in ansökningar eller träffar folk vi tycker verkar bra så ser vi efter om vi kan anpassa tjänsterna efter dem. Det är svårt att få tag på bra personal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 609
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
738
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 161
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp