Att stalla in en lösdriftshäst med IR

Corax

Trådstartare
De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och strö i lösdriftshuset ('hosthäst'). Hon är inte överviktig och har inte haft minsta 'känning' på ett år.
Av olika anledningar var jag nu tvungen att stalla in henne (de är ute mellan ca 6-20)och med det byta grovfoder (från hösilage till hö)i en handvändning. Jag skickade in analys det första jag gjorde så jag inväntar svar nästa vecka.
Under tiden biter jag på naglarna och känner mig konstant orolig för mitt djur.
Nacken är fortsatt mjuk och magen mår bra med fina blanka bollar men hon är hemskt tjock i alla fyra och lite varmare i hovränder och mer ljum i hovarna än vanligt. Ingen förhöjd puls.
Hon verkar trivas bra med sina två nya stokompisar och hon motioneras som vanligt (vågar inte annat!).
Jag har dragit ner på det mesta i krubban men hon får lite lusern för att få i henne yea-sacc, e-vitamin och mineraler.
Jag lymfmasserar henne med jämna mellanrum.

Vad kan jag mer göra för att underlätta?
Självklart kommer analysen hjälpa mig att se helheten men vart skulle ni 'dra i handbromsen' vad gäller symptom på en IR-häst?
 
IR är ju inte kroniskt så är hästen i rätt hull sen ett år, fodras rätt och motioneras hade jag inte sett ngn parallell alls för ökad risk på stall jmf med lösdrift .

Eller vad menar du ?
 
IR är ju inte kroniskt så är hästen i rätt hull sen ett år, fodras rätt och motioneras hade jag inte sett ngn parallell alls för ökad risk på stall jmf med lösdrift .

Eller vad menar du ?
Jag är (var)väl mest rädd för att det ändå skulle kunna gå åt helsike om hon helt abrupt fick byta till ett grovfoder med alldeles för mycket socker. Jag vet ju inte hur analysen ser ut än och jag vet heller inte om IR-en verkligen är 'avblåst' för tillfället.
Man blir ju lite lätt hippokondriskt med en sån här häst...
Det verkar dock som att hon 'endast' reagerade på foderbytet för nu har benen återgått till det normala och den akuta oron hos matten har sjunkit undan. För nu. O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp