Bukefalos 28 år!

Att Trava på asfalt

Dingelass

Trådstartare
Som liten fick jag lära mej att man inte travar på asfalt,
för att det är för stumt underlag.

Men de senaste veckorna har jag sett flera stycken olika ryttare på olika platser travandes på asfalt...

Någon som fått lära sej annorlunda/samma?
 
Sv: Att Trava på asfalt

Att trava på asfalt är väldigt bra för hästarna om det görs rätt!
Asfalt är ett hårt underlag men det är även en liten svikt i. Det skulle vara värre om det var betong eller sten.
Detta stärker nämligen leder och ligament på hästarna men som sagt det skall göras rätt!

  • Hästen får inte halka, ska vara försiktig vid regn o.s.v.
  • Den ska helst vara lindad runt om med stödbandage
  • Hästen skall vara väl uppvärmd men ej trött.
  • Hästen skall gå i en väl avvägd form för hästens utbildningståndpunkt
  • Och det viktigaste ett väl avvägt tempo!

Så att träna på asfalt är absolut inte tabu lagt! Jag rider på asfalt i trav någon gång i veckan och mina hästar har aldrig haft ont av det.
Sen har även en veterinär meddelat mig att om man tränade hästarna mer på asfalt så skulle de hålla längre. (detta var hans egna mening)
 
Sv: Att Trava på asfalt

jag brukar inte trava men skrittar alltid på asfalt, för att stärka leder osv. Fick lära med att det är väldigt bra för hästen på ett ridläger. :)
 
Sv: Att Trava på asfalt

Omväxlande underlag är bra och hästarna skrittas ofta på asfalt. Skulle inte avråda (lugn) trav - men det funkar inte där vi har häst pga drumlar i bil.......!
 
Sv: Att Trava på asfalt

Jag har lärt mig att om man rider på asfalt på rätt sätt så stärker det lederna.
Jag skrittar på asfalt någon gång i veckan.
 
Sv: Att Trava på asfalt

Jag har lärt mig att om man rider på asfalt på rätt sätt så stärker det lederna.
Jag skrittar på asfalt någon gång i veckan.

jag travar ofta på asfalt med mina hästar, och har inte haft en halt häs på 15 år:banana: men sen om det har med min otroligt varierande ridning eller ej.. det vet gudarna.
Men jag travar ALDRIG på för tunga sandbanor eller liknande!
 
Sv: Att Trava på asfalt

Jo, ridning på varierande underlag är ju det bästa.
För tungt underlag är väl nästan värre än för hårt?
 
Sv: Att Trava på asfalt

Jag travade på asfalt när jag var yngre. Om det var därför ponnyerna höll och höll ska jag låta vara osagt, men de gick ett par gånger i veckan 2 + 2 km i trav på asfalt (2 km asfalt, sen grusväg, sen 2 km hem igen), och aldrig halta eller liknande.

Något som däremot är värt att tänka på den här årstiden är det pappa verkligen trummade i mig när jag var liten. INTE trava på asfalt med brodd, INTE. Jag minns dock inte om det var för det blir halt med isbrodd på asfalt, eller om det var just för att brodd och asfalt blir fel. Att det blir för stötigt eller liknande.
 
Sv: Att Trava på asfalt

det är ju bra att rida på olika underlag, men ska man rida på asfalt får man tänka på att vänja in hästen först, tex kankse skritta 5 min i början och sen börja trava lite smått. Jag skulle inte börja trava på en gång. Man vet väl själv vilken skillnad det är att springa 5 km på afalt om man är van att springa 5 km i skogen på mjuka skogsstigar....
 
Sv: Att Trava på asfalt

Jag fick också lära mig samma sak när jag var en liten flicka. Men i takt med att jag har varit i olika stall och fått mer erfarenhet har jag skapat mig en annan uppfattning.
Jag tror på att det går snabbare att förstöra hästens ben i ett djupt/tungt underlag än på ett hårdare underlag.

Jag brukade rida på asfalt mycket med min gamla häst, både skritt och lugn balanserad trav, och det var aldrig några problem med hans ben.
Nu har jag bytt stall och har annan häst. Här finns inga asfaltsvägar men en hel del hårda grusvägar som jag brukar rida på några gånger i veckan. Dock rider jag inte hela rundor på asfalt/stenhård grus - utan underlaget varierar kraftigt.
 
Sv: Att Trava på asfalt

Tack allihop för svar!:)

Då kanske vi kan börja trava viss del av all asfalt som måste passeras innan ängar och skog..
Måste bara ställa om hjärnan på att inte tro att jag tar sönder pållens ben.:p
 
Sv: Att Trava på asfalt

Att linda en häst kan vara bra av olika anledningar, men det stöder inte lederna på så sätt att det skulle kunna hjälpa senorna.

Om man skulle linda en häst så att det överhuvud skulle göra någon skillnad för belastningen på senorna, så fick man linda så hårt att INGET blod kunde passera. Det är ENROMA krafter inblandade.
 
Sv: Att Trava på asfalt

Jag travade på asfalt när jag var yngre. Om det var därför ponnyerna höll och höll ska jag låta vara osagt, men de gick ett par gånger i veckan 2 + 2 km i trav på asfalt (2 km asfalt, sen grusväg, sen 2 km hem igen), och aldrig halta eller liknande.

Något som däremot är värt att tänka på den här årstiden är det pappa verkligen trummade i mig när jag var liten. INTE trava på asfalt med brodd, INTE. Jag minns dock inte om det var för det blir halt med isbrodd på asfalt, eller om det var just för att brodd och asfalt blir fel. Att det blir för stötigt eller liknande.

att öht rida på hårda underlag (även i skritt) med isbrodd är mkt slit på lederna. brodden glider inte, utan den "hugger fast" och alltså tar man helt bort det lilla glid-och-vrid momentet som sker när hoven träffar/lämnar marken, steget blir alltså mycket stumt och leden får istället ta emot den lilla rörelsen. mjukare underlag (alltså även is) ger efter för brodden och tillåter hoven att glida en liten aning på underlaget som den ska.
detta gäller alltså inte med gräsbrodd som har en flat undersida, som tillåter ett litet glid på hårt underlag, och inte en spets som isbrodden.

hoppas du fattade!:idea:
 
Sv: Att Trava på asfalt

att öht rida på hårda underlag (även i skritt) med isbrodd är mkt slit på lederna. brodden glider inte, utan den "hugger fast" och alltså tar man helt bort det lilla glid-och-vrid momentet som sker när hoven träffar/lämnar marken, steget blir alltså mycket stumt och leden får istället ta emot den lilla rörelsen. mjukare underlag (alltså även is) ger efter för brodden och tillåter hoven att glida en liten aning på underlaget som den ska.
detta gäller alltså inte med gräsbrodd som har en flat undersida, som tillåter ett litet glid på hårt underlag, och inte en spets som isbrodden.

hoppas du fattade!:idea:

Ah, tackar. Det låter bekant ja, att de var för det var för strumt. Mindes som sagt inte anledningen, men där har du ju den =)
 
Sv: Att Trava på asfalt

det är ju så också att om man rider på hårda underlag så bygger man upp hästens stötdämpande muskulatur... läste om det i ridsport i sommras tror jag.
 
Sv: Att Trava på asfalt

Plus att när du har brodd mot hårt underlag får ju hästen en helt kajko benställning med mer slitage på köpet... om man inte har fyrbrodd kom jag på, hehe :P
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 785
Senast: Takire
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 687
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp