Bukefalos 28 år!

Att välja första sadel

Karamell

Trådstartare
Ja det är inte lätt!
Får hem en ny häst på fredag och behöver en sadel omgående till honom. Att rida en tid barbacka är inte ett alternativ. Men vad ska man välja! Vi rider mest ute i skogen. Kommer att träna lite dressyr och hoppning på låg höjd med honom.
Så velar mellan en dressyr eller hopp sadel. Har inte råd att köpa 2 på en gång utan det går bli en senare lyx :)
Hur gör ni & varför?
 
Klurar också på om jag ska åka till en sadelprovare när jag kör hem hästen. Känns lite dumt när vi inte känner varandra så väl att åka iväg och lasta av o sånt på ett helt nytt ställe...
 
Det viktigaste är väl att hitta en sadel som passar hästen. Att köpa sadel i blindo utan att kunna prova ut den på hästen känns som att det kan bli dyrt. Jag hade tagit hem hästen och låtit den vila alt. tränat den vid hand den tiden det tar att hitta en passande sadel :)
 
Mm det är helt sant! Passar den inte hästen är det ingen ide att lägga den på hästen över huvudtaget :) Men om jag har sån tur att man hittar både en hopp & dressyr som passar, vad ska man då välja? :) Funderar på om jag kan få ta ut sadelprovaren innan jag köpt honom... de ligger nästan nästgårds sadelprovaren & nuvarande stallet ... Får ringa och prata med sadelprovaren o se när de har första lediga tiden :angel:
 
En hoppsadel. Du kan rida på marken i den men det går sämre att hoppa i dressyrsadel.

Jag håller med om det, men det finns även många som hävdar motsatsen. Att det går bra att hoppa småhinder i dressyrsadel, men att rida dressyr i hoppsadel är omöjligt.

Så TS. Hur är du? Tycker du det är lättare att hoppa i dressyrsadel, eller dressyra i hoppsadel?
Eller annars kanske allroundsadel är ett alternativ? Det är ju också något det finns delade åsikter om. Vissa menar "allroundsadel duger bra till både och, på lättare nivå" och andra menar "allroundsadel passar inte till varken eller" :cautious: Så allt beror på dig som ryttare, vad du trivs i.
 
Jag är också en av dom som hade föredragit att först köpa en hoppsadel för jag tycker det är mest bekvämt att hoppa och rida ut i och det går även bra att rida dressyr i. Med min första ponny ägde jag bara en hoppsadel och då red jag mycket ut, tränade dressyr på och hoppade och det funkade ypperligt för mig :) Men som sagt så är det en smaksak och alla är vi olika.
 
Om du har möjlighet att få en sadel utprovad där hästen står nu så skulle jag kört på det, om nuvarande ägare går med på det och det finns tid hos sadelutprovaren! Fick själv hem en häst för en vecka sen och vi har ingen passande sadel. Jag har en till häst och dennes sadlar ligger skapligt med pad, den nya behöver muskla på sig innan det blir dags för en sadelutprovare. Men oavsett muskler så hade jag inte klarat en utprovning nu ändå, finns inte en chans att jag känner honom så pass att jag skulle känna vad som passar bäst. Kan du ta honom till sadelutprovaren bredvid nuvarande stall kan du ju förhoppningsvis få med ägaren också och ni kan avgöra tillsammans vad som ligger bra :)
 
Jag lät slumpen avgöra. Hästen stod ett par v i väntan på sadel. Sen hade jag sådan tur att första dressyrsadeln jag provade passade.

Nu letar jag hoppsadel och har hittills provat fem utan att ngn passat...
 
Ja först tänkte jag självklart dressyrsadel men sedan började jag vela.
Om du har möjlighet att få en sadel utprovad där hästen står nu så skulle jag kört på det, om nuvarande ägare går med på det och det finns tid hos sadelutprovaren! Fick själv hem en häst för en vecka sen och vi har ingen passande sadel. Jag har en till häst och dennes sadlar ligger skapligt med pad, den nya behöver muskla på sig innan det blir dags för en sadelutprovare. Men oavsett muskler så hade jag inte klarat en utprovning nu ändå, finns inte en chans att jag känner honom så pass att jag skulle känna vad som passar bäst. Kan du ta honom till sadelutprovaren bredvid nuvarande stall kan du ju förhoppningsvis få med ägaren också och ni kan avgöra tillsammans vad som ligger bra :)
Ja det är precis så det blir nu. Ringde sadelutprovaren och berättade om mina funderingar & när jag sade vart hästen står så sa hen att dit kan jag komma på fredag :D Så skönt! Då kan jag få hjälp och förhoppningsvis få något som passar på en gång. En hoppsadel som inte är alltför flat borde fungera bra till mig så här i början :banana:

Tack för era råd :bow:
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
916
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 380
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp