Att välja/hitta rätt Hingst?

Skyman

Trådstartare
Hej! :)

Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till mitt sto som jag EV tänkte betäcka...

Målet är en Lätthanterlig, Trevlig avkomma med god typ. Bra gångarter och god hoppförmåga. En trevlig Allround häst (msv) för eget bruk. Ska dock också(såklart) kunna gå att sälja om det skulle bli så.

Mitt Sto är e: Lear F u:Grand-gräfin ue: Grandsudan (har alltså gråapapper)
Hon har härligt temprament men kanske något het vid hoppning. Rör sig ok. Hade 9 på skritten 7 traven och 8 på galoppen när hon gjorde sitt treårstest. (dock utom tävlan)

Hon är ganska rejäl och även av den lite längre typen, så en lättare, kortare hingst (en som lämnar lite lättare) vore att föredra. :laugh: Hon är 174 hög.
Hon har tidigare 3 föl, varav 1 reggat och 2 med förra ägarens egna hobby hingst. Men alla ska enligt förra ägaren varit ganska högresta och bra i typen.

Hur hittar ni alla hingstar? Vart hittar man all info? :o

Mvh Maria
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Köp hingstkatalogen när den kommer ut och bläddra! Brukar komma nån vecka efter bruksprovet:).
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

ASVHs hingstlista (kommer ochså när hingsthållarna börjar lösa licens)
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Väldigt OT, men borde det inte komma någon form av virtuell hingstkalender ute på nätet snart? Vi lever trots allt i it-åldern, och borde inte Ridsport kunna fixa det? Låt säga att den hade kostat 100 pix att få ett lösenprd till sen hade den kunnat ligga på nätet? Borde kunna vara så pass mkt billigare än den i pappersform eftersom den inte kostar i tryck. Skulle kanske mailat Ridsport om min briljanta idé:D!
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Hip Hop?

Tänker att du borde lägga en hopphingst på henne p g a stammen. Irco Marco blod ger trevliga, samarbetsvilliga hästar med hög ridbarhet och hoppförmåga, dessutom ofta väldigt korrekta. Hip Hop ger ädla avkommor som också bör vara säljbara med tanke på hans egen popularitet, och så blev han A-premierad nu!
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Det är bara att gå in och kolla vilka hingstar som löst licens så vet man vilka som är i avel. Alldeles gratis;)
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Ja visst kan man göra så. Men visst hade det varit roligare om hingstarna hade presenterats på en licenslista med stam, bild och poäng?
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Ja, men då måste man veta alla som är godkända och det finns inte heller bild på alla hingstar. Det jag efterlyser är en regelrätt hingstkalender med de hingstar som är godkända och licensierade för året.
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Du kan välja via blup att endast visa hingstar som löst licens för året. Förhoppningsvis kommer fler och fler hingstägare lägga upp bilder också :)

Men jag förstår vad du menar, dock tycker jag inte att det ska ersätta "blädderkatalogen".
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Nej nej, inte ersätta-men en fin virtuell kalender med en bild för varje hingst, komplett med "kalenderinfo" (som inte finns på blup, som vad avkommor gjort och härstamningen mm) och avgifter, station osv.
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Det finns faktiskt avelsrådgivning i värmland....jag skickar ett PM.
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Det som läggs upp på språngrulla.se är inte långt ifrån det du frågar efter. Mina ligger uppe nu och det jag kan sakna är som du säger "den egna informationen". Det finns bara med bruksprovsresultat och vad de gjort när de godkändes, men tävlingsreslutat, antal godkända söner osv saknas ju.
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

kl

Fanns det inte nåt förra året? hmm har ett svagt minne om att det kom i gång nåt som hette typ "hitta hingsten"? Det var för alla raser dock men det spelar ju ingen roll eg. men där skulle finnas en egen sida/hingst.

Funkade kanske inte? eller så var det dyrt.
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Jag kollade lite på den sidan förra året, men jag hittade typ inga SWB-hingstar. Några var nog med, men långt från alla.
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Hej! :)
Jag har hingstkatalogen från förra året men tycker att det borde finnas enklare sätt att hitta bra fakta? Hur de lämnar osv? Tycker att det ofta står olika information även inom hingstkatalogen? :confused:

Är det kanske bara internet forskning som gäller?

Mvh Maria
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Hej!
Ja det kanske vore något! :idea: Får leta lite mer info på honom då! :)
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Väldigt OT, men borde det inte komma någon form av virtuell hingstkalender ute på nätet snart? Vi lever trots allt i it-åldern, och borde inte Ridsport kunna fixa det? Låt säga att den hade kostat 100 pix att få ett lösenprd till sen hade den kunnat ligga på nätet? Borde kunna vara så pass mkt billigare än den i pappersform eftersom den inte kostar i tryck. Skulle kanske mailat Ridsport om min briljanta idé:D!


Fast det finns ju faktiskt en på nätet som verkar hyffsat bra. Den som finns på en viss ridsportstidning på nätet och är alldeles gratis. Den innehåller en himla massa olika raser och hingstar att titta på. Om bara hingsthållarna uppdaterade den varje år, vore den ännu bättre.


/Malin
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Kisseninan
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 451
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp