Att välja/hitta rätt Hingst?

Skyman

Trådstartare
Hej! :)

Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till mitt sto som jag EV tänkte betäcka...

Målet är en Lätthanterlig, Trevlig avkomma med god typ. Bra gångarter och god hoppförmåga. En trevlig Allround häst (msv) för eget bruk. Ska dock också(såklart) kunna gå att sälja om det skulle bli så.

Mitt Sto är e: Lear F u:Grand-gräfin ue: Grandsudan (har alltså gråapapper)
Hon har härligt temprament men kanske något het vid hoppning. Rör sig ok. Hade 9 på skritten 7 traven och 8 på galoppen när hon gjorde sitt treårstest. (dock utom tävlan)

Hon är ganska rejäl och även av den lite längre typen, så en lättare, kortare hingst (en som lämnar lite lättare) vore att föredra. :laugh: Hon är 174 hög.
Hon har tidigare 3 föl, varav 1 reggat och 2 med förra ägarens egna hobby hingst. Men alla ska enligt förra ägaren varit ganska högresta och bra i typen.

Hur hittar ni alla hingstar? Vart hittar man all info? :o

Mvh Maria
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Köp hingstkatalogen när den kommer ut och bläddra! Brukar komma nån vecka efter bruksprovet:).
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

ASVHs hingstlista (kommer ochså när hingsthållarna börjar lösa licens)
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Väldigt OT, men borde det inte komma någon form av virtuell hingstkalender ute på nätet snart? Vi lever trots allt i it-åldern, och borde inte Ridsport kunna fixa det? Låt säga att den hade kostat 100 pix att få ett lösenprd till sen hade den kunnat ligga på nätet? Borde kunna vara så pass mkt billigare än den i pappersform eftersom den inte kostar i tryck. Skulle kanske mailat Ridsport om min briljanta idé:D!
 
Sv: Att välja/hitta rätt Hingst?

Hip Hop?