Bukefalos 28 år!

Att välja klubb

Flixon

Trådstartare
Jag har inte varit medlem i någon förening sen jag var 14 och gick på ridskola :p Nu kommer jag eventuellt komma ut och tävla till våren, så nu börjar det ju bli dags att se sig om efter medlemskap. Men hur tusan vet jag var jag ska bli medlem? Vad tittar ni efter när ni väljer klubb? Hästen står i ett privat stall dessutom så det finns ingen "naturlig" förening att ansluta sig till.

Hjälp en förvirrad gröngöling!
 
Jag står också i ett privat stall som inte hör till någon klubb. Man får helt enkelt höra sig för med de klubbar som kan vara intressanta och se hur de hanterar sina tävlingsryttare och vilka "skyldigheter" man förväntas ställa upp på. Jag kommer i år byta till en ganska nystartad klubb som har en bra tävlingsverksamhet och som supportar sina tävlingsryttare på ett väldigt bra sätt. Ska bli riktigt kul. :)
 
Där jag bor nu finns bara en lokal klubb och den tar hit tränare där tävlingsekipage har företräde så det blir naturligt att lösa licens där.

Där jag bodde förr fanns många klubbar och där valde jag en som supportade tävlingsryttarna på ett trevligt sätt och hade trevlig gemenskap. Nästan alla klubbar vill att man ställer upp ideellt i tävlingsverksamheten, vilket är självklart tycker jag om man vill ha några tävlingar ordnade... Men jag måste ha flexibilitet i det eftersom jag jobbar skift och inte kan ställa upp alla helger. Har man dessutom klubben på avstånd är det en bra idé att höra sig för om det, då det kanske blir lite bökigt att ställa upp för jämnan när man inte vistas där i vardagen.
Nu skadade ju min häst sig och vi hann aldrig ut på riktiga tävlingar förra året men jag hade licens iaf ;)
 
Också bra att tänka på, jag jobbar också skift ju. Ska definitivt fråga om det, tack! :)
 
Jag har egna hästar och står inte på någon ridklubbsanknuten anläggning så jag har faktiskt bytt klubb några gånger senaste året beroende på vad jag har känts viktigt inför säsongen, till exempel om de har haft någon tränare knuten till dem som jag gillat, en viss satsning inför säsongen eller om de haft många intressanta clinics eller träningstävlingar.

I år har jag kvar samma som året innan, och då har jag gått på att anmälningsavgiften är hyfsat låg, de anordnar en hel del okomplicerade träningstävlingar inom olika discipliner och är väldigt seriösa och tillmötesgående att prata med.
Så kolla upp lite vad de har för verksamhet, om du känner någonsom rider för klubben (kan vara kul om man vill vara med i lag, åka till samma tävling/träning etc),vad som ingår (en del klubbar ger rätt mycket tillbaka till tävlingsryttare så kan ju vara värt om du tänkt tävla mycket) och hur mycket engagemang de kräver.
 
Jag står i eget stall.
Jag valde klubb pga jag har ett par bekanta som är medlemmar där. Jag är nöjd.
Det finns en som har sätet närmre min bostad, och som är ett klart alternativ. Dock tycker jag att det verkar som om medlemmarna i alternativet är mer "ambitiösa". Den tränare som är ordförande i alternativet är en kvinna jag gillar, men jag känner inga andra där och det är väldigt tjusiga dressyrhästar i den klubben.
Den klubb jag valt, känns betydligt mer avslappnad och inte lika "elitaktig" och där känner jag mig mer hemma med mina fjordingar och kallblodstravare.
Jag vet ju inte vilka aktiviteter som ordnas i alternativklubben, men min klubb känns positiv och anordnar lite olika saker, som i slutet av månaden föreläsning av mental coach och liknande där de som löst licens för året går gratis medan övriga medlemmar får betala en avgift.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Hundhälsa Har precis börjat lugna ned mig efter den hittills sjukaste upplevelsen med pudeltanten. I måndags på kvällen, vid 19-tiden, blev hon...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Zanza
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp