Väl ambitiösa grannar

Ja jag hade också blivit rejält arg, men det här är väl ett sånt läge där det kanske gynnar en mer långsiktigt att låta förnuftet styra ;)

Skulle personen fortsätta är situationen en annan, då hade jag sagt ifrån. Men än så länge så är det nog bättre att gnälla av sig här på buke men sen bara strunta i hela saken :)
Det tror jag absolut är bäst. Man ska ju leva ihop med grannarna, skönt att slippa konflikter om man kan.
 
Nä, det vet de verkligen inte. Senaste resultatet av att "göra fint" så rök en gammal rosenspirea, för den "såg trött ut". Håller med om landskapsarkitekt eller så kan de ge f*n i parken. Nu hackar de mest runt och eldar, vilket också stör mig, då flyglarna är från 1600-tal, vore lattjo att lyckas elda upp en av dem. Men det var heller ingen fara, de skulle turas om att vara eldvakt och det var ju nära vattnet....
Det är nästan så jag önskar att något av de mindre äldre förråden skulle fatta eld.
Nu är jag typen som inte har några större betänkligheter kring att vara obekväm eller vara den som säger ifrån. Så jag hade gått i taket dels för hur grannen pratade till dig och dels för att de förstör för djur och natur i sitt påhittade trädgårdskorståg. Hade skrivit i gruppen att "jag står inte bakom detta initiativet och upplever att den fantastiska fauna som finns i vår fina park inte behöver fixas till, om den ska fixas bör det göras i samråd med landskapsarkitekt". Inte helt sällan får de som vågar säga emot faktiskt medhåll från de som känner samma men inte vågade säga nåt. Din granne verkar dessutom vara typen som trampar rätt över vad alla tycker och känner.
 
Nu är jag typen som inte har några större betänkligheter kring att vara obekväm eller vara den som säger ifrån. Så jag hade gått i taket dels för hur grannen pratade till dig och dels för att de förstör för djur och natur i sitt påhittade trädgårdskorståg. Hade skrivit i gruppen att "jag står inte bakom detta initiativet och upplever att den fantastiska fauna som finns i vår fina park inte behöver fixas till, om den ska fixas bör det göras i samråd med landskapsarkitekt". Inte helt sällan får de som vågar säga emot faktiskt medhåll från de som känner samma men inte vågade säga nåt. Din granne verkar dessutom vara typen som trampar rätt över vad alla tycker och känner.

Instämmer. Sedan undrar jag om de kollat upp om parken har någon form av skydd? Dvs något som gör att en måste ha tillstånd innan en gör större förändringar som tex ta ner träd.

Min ena granne har en skyddad allé, de får inte göra något alls med den.
 
Det är mitt intryck också, att de inte insåg hur mycket jobb det är, och helt plötsligt tycker de alla ska hjälpa till. Jag avskyr att bli tvångsinkallad på frivilligarbete, typ ”vi har bestämt att alla ska lägga minst en dag för så är det när man är med i en förening!”. Och så tar man det beslutet i ett forum där inte alla är med.

I min brf har vi också gemensam skötsel av planteringar och grönytor, men utöver vår- och höststädning, så handlar det mer om att det sitter en lapp på sommaren att ”vattna gärna, skriv upp på listan när du gjort det!”. En del vattnar, andra inte. Det räcker ju att några gör det för att det inte ska torka ihop. Övrig skötsel (ogräsrensning, jordförbättring, plantering, etc) sköter trädgårdsgruppen, som i praktiken består av en person som är nöjd med att få sköta det själv. Övriga i föreningen är nöjda med att få vackra planteringar utan att behöva göra nåt.

För mig låter det som att den här gruppen egentligen inte tycker om trädgårdsarbete, utan mer vill ha det fint och nu tycker att de inte borde behöva göra det själva. Bara det att de tänker att trädgårdsarbete mest handlar om att klippa ner och ta bort är lite illavarslande i mina ögon. Så brukar inte genuint trädgårdskunniga resonera riktigt.
Jag håller 100% med, jag stör mig också på att mångas definition av "fint" är att hålla allt så nerklippt det bara går à la golfbanenivå.
 
Exakt! ”Jag har fixat trädgården!”: * visar upp ökenlandskap, där grönska och prydnadsväxter klippts ner brutalt, och det enda som återstår är ogräsen, som man lämnat. *
Samma personer ett halvår senare: Vad tråkigt att det inte växer bättre, varför vill inte blommorna ta sig? Borde jag klippa ner dem för att de ska blomma mer? (tittar på en petunia i terrakottapotta med torvmull, som håller på att dö torkdöden)
 
Vi flyttade till hus när vi höll på att bli för indraget i brf-tjaffs :)

Dessutom sköter jag min egen trädgård med försiktigt experimenterade på det viktiga medans maken får gå fri med häcksaxen på utvalda delar och anlägga en japansk stenträdgård i norrsluttningen.
 
Nu är jag typen som inte har några större betänkligheter kring att vara obekväm eller vara den som säger ifrån. Så jag hade gått i taket dels för hur grannen pratade till dig och dels för att de förstör för djur och natur i sitt påhittade trädgårdskorståg. Hade skrivit i gruppen att "jag står inte bakom detta initiativet och upplever att den fantastiska fauna som finns i vår fina park inte behöver fixas till, om den ska fixas bör det göras i samråd med landskapsarkitekt". Inte helt sällan får de som vågar säga emot faktiskt medhåll från de som känner samma men inte vågade säga nåt. Din granne verkar dessutom vara typen som trampar rätt över vad alla tycker och känner.

Det har skulle nog jag ga pa. Det ar respektfullt, men sager precis vad man tycker.

Alla alléer (minst fem träd i rad är en allé) är skyddade och kräver länsstyrelsens tillstånd vid förändring. Det gäller även att ta bort döda träd.


TS, jag hade nog kontaktat länsstyrelsen faktiskt.

Maste det inte vara trad pa bada sidor av en vag for att vara en alle?
 
Nej, inte enligt länsstyrelsens bestämmelser. Sthlm stad har börjat komma runt det genom att sätta träden i zick zack :D
Är det biotopskyddet du tänker på? Det gäller inte för träd vid bebyggelse så det är inte säkert det gäller här.

Vem som äger parken är lätt att kolla på lantmäteriets hemsida och "min karta", ägaruppgifter fås direkt.
 
Riktigt störigt det här med att försöka kommendera andra. Såklart vill man inte bli oväns med grannarna men funderade på om det är så klokt att inte säga ifrån? Är det inte risk att den här personen då ser det som fritt fram att börja baktala och sprida dålig stämning?
 
Det här med konflikter med grannar tycker jag är svårt. Givetvis ska man inte skapa konflikter men samtidigt kan man ju inte krypa för dem när de beter sig som idioter och drar in en själv i den idiotin.
Jag lider med @Blandrastik som hamnat i den här soppan. Om vi bortser från område så påminner det mig om en ridklubb jag var med i där några överentusiastiska tvingade med resten på alldeles för stora evenemang år efter år trots att folk sa att de varken ville eller orkade. Jag lämnade slutligen klubben och vägrar hjälpa till alls längre. Det är ju dock inte en gångbar väg i det här sammanhanget.
 
Är det biotopskyddet du tänker på? Det gäller inte för träd vid bebyggelse så det är inte säkert det gäller här.

Vem som äger parken är lätt att kolla på lantmäteriets hemsida och "min karta", ägaruppgifter fås direkt.
Nej det är inte biotopskyddet, det är just alléer jag pratar om. I bebyggelse, där alléer brukar vara.
 
Nej det är inte biotopskyddet, det är just alléer jag pratar om. I bebyggelse, där alléer brukar vara.
Då är det olika skydd föralléer vi tänker på :) Men inom biotopskyddet är alléer en skyddad biotop och det vara aktuellt här också beroende på hur det ser ut runtomkring.
 
Nej det är inte biotopskyddet, det är just alléer jag pratar om. I bebyggelse, där alléer brukar vara.

Skyddet som alleer har är just det generella biotopskyddet, som definieras såhär:

"ALLÉ 2014-04-15 Allé
Beskrivning och vägledning för biotopen Allé i bilaga 1 till förordningen (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m.

Definition i bilaga 1 till förordningen (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m. Lövträd planterade i en enkel eller dubbel rad som består av minst fem träd längs en väg eller det som tidigare utgjort en väg eller i ett i övrigt öppet landskap. Träden ska till övervägande del utgöras av vuxna träd.

Biotopens kännetecken och avgränsning: En allé ska bestå av minst fem lövträd som är planterade i en enkel eller dubbel rad för att omfattas av biotopskyddsbestämmelserna.

Träden ska till övervägande del utgöras av vuxna träd, vilket innebär att mer än hälften av träden ska vara vuxna.

Med vuxna träd avses träd som mäter minst 20 cm i diameter i brösthöjd eller har uppnått en ålder av 30 år (det som först uppnås).

För befintliga alléer med träd som har planterats som kompensationsåtgärd för nedtagna vuxna träd bör skyddet fortsätta att gälla även om inte en övervägande del av träden är vuxna efter nyplanteringen.

Träden i en allé behöver inte vara levande. Döda träd omfattas av skyddet så länge de står kvar i allén.

Förekommande trädslag i alléer kan variera. Ofta utgörs trädslaget av ädla lövträd. I norra Sverige dominerar dock ofta björk. Även andra triviala lövträdsarter, liksom främmande trädslag, kan förekomma i alléer.

Fruktträd kan ingå i alléer. Rader av fruktträd som ingår i en fruktträdsodling och ligger i anslutning till en väg eller i ett i övrigt öppet landskap omfattas dock inte av biotopskyddsbestämmelserna. Om rader av fruktträd omfattas av skydd får därför bedömas i varje enskilt fall.

Med rad avses att träden står i en någorlunda rät linje, vilket ofta tyder på att träden är planterade.

Det kan vara svårt att bedöma om träd är planterade eller självetablerade. Hur träden har etablerats är dock inte avgörande om definitionen är uppfylld i övrigt, och det framgår att träden är skötta med syftet att skapa en allé. Större eller mindre inslag av självsådda träd i en trädrad kan således accepteras om dessa, såvitt kan bedömas, har bevarats för att utgöra en del av en allé.

Biotopen omfattar trädradens hela längd. Det område som ingår i biotopskyddsområdet avgränsas till bredden normalt av trädens rötters utbredning. Detta område kan ofta uppskattas som den dubbla krondiametern i lerjordar och den tredubbla i sandjordar. En annan metod för att uppskatta utbredningen av alléträdens rötter är att multiplicera trädets stamdiameter med 15.

Längden på alléer kan variera. Det finns inte angivet något största eller minsta inbördes avstånd mellan enskilda alléträd i definitionen för alléer, varför det får bedömas i varje enskilt fall hur långt eller kort avståndet mel-lan enskilda träd i en rad kan vara för att raden ska omfattas av skyddet för alléer.

Det behöver inte vara jämna avstånd mellan träden i en allé eftersom tidigare träd kan ha dött utan att ersättas. En enkel eller dubbel rad med lövträd ska antingen vara belägen längs en väg, eller det som tidigare har utgjort en väg, eller i ett i övrigt öppet landskap för att omfattas av biotopskyddsbestämmelserna. Om trädraden är belägen i ett i övrigt öppet landskap behöver den inte vara belägen längs en väg eller det som tidigare har utgjort en väg.

En enkel eller dubbel rad med lövträd som inte är belägen vid en väg eller en före detta väg, utan i ett i övrigt öppet landskap, omfattas av definitionen även när den är belägen i kanten av ett i övrigt öppet landskap. Med ett i övrigt öppet landskap avses områden som inte utgörs av skogsmark eller tät bebyggelse, och där det finns möjlighet till utblickar i de flesta riktningar. Endast en mindre del av utblicken begränsas av intilliggande bebyggelse eller skog. Det innebär att trädrader i gränsen mellan åkermark och skogsmark, i öppna parker och på begravningsplatser eller andra öppna områden kan omfattas av skydd om de inte är belägna i omedelbar anslutning till bebyggelse och det inte finns särskilda bestämmelser i en detaljplan som reglerar hur allén ska skötas och utvecklas, eller som på annat sätt begränsar skyddet.

En enkel eller dubbel rad med lövträd som är planterad längs en väg i en tätort omfattas normalt av biotopskyddsbestämmelserna om den inte är belägen i omedelbar anslutning till bebyggelse och det inte finns särskilda bestämmelser i en detaljplan som reglerar hur allén ska skötas och utvecklas, eller som på annat sätt begränsar skyddet.

En enkel eller dubbel rad med lövträd som är planterad som en allé längs en väg i skogsmark omfattas normalt av biotopskyddsbestämmelserna.

En rad med lövträd i skogsmark som inte är planterad längs en väg, eller en före detta väg, omfattas inte av skyddet eftersom den inte är belägen vare sig längs en väg, en före detta väg eller i ett i övrigt öppet landskap.

En rad med lövträd i skogsmark som ingår i ett skogsbestånd, och som är planterad för skogsbruksändamål i närheten av en väg, omfattas inte av biotopskyddsbestämmelserna.

Vad som ska innefattas i begreppet väg vid tillämpning av biotopskyddsbestämmelserna får bedömas i varje enskilt fall med utgångspunkten att begreppet bör betraktas vitt. Viss ledning kan hämtas från förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner. Enligt 2 § i denna förordning är definitionen för väg följande: 1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon, 2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2. När det gäller alléer som biotopskyddsområden bör i vissa fall även en gångväg kunna betraktas som väg, även om den inte faller in under någon av punkterna 1-3."

Prövning görs av Länsstyrelsen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: Habina
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 291
Senast: _Taggis_
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 197
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp