Bukefalos 28 år!

Att välja ras - Kooiker

Nu har jag inte Kooiker men är sugen på Kooiker när det är dags för nästa hund. Har stött på ett par på tävling (och kollat upp de kennlarna) och de jag sett har verkat så himla glada och roliga :love: En farbror som dömer dansk svensk gårdshund pratade med mig och ett par till om Kooiker (en i sällskapet övervägde att skaffa en) då han även dömer sådana och sa att de var ganska lika i sitt sätt men att man som tidigare nämnt skulle vara noga med mentaliteten. Ska du ha hund att träna med skulle jag kolla efter föräldrar som är meriterade inom annat är utställning. Det gick jag efter när jag skaffade min DSG (där de oftast är meriterade inom agility om de ens är meriterade) och kommer göra med nästa då, tänker som så att är de mentalt svaga hade de inte funkat på tävlingsplats :idea: Plus att de är nått som när träningsdugliga.
 
Jag står i valpkö till en Kooiker - fantastisk men som Wenniz säger väldigt speciell ras!
Det som är viktigt är att veta att de varierar otroligt mycket i temperament mellan olika uppfödare och linjer. Den uppfattningen jag fått av de ca 20 individer jag träffat är att de är signalkänsliga, lätt till skärpa, personliga, energiska, envisa, lättlärda och intelligenta hundar som gillar närhet och att mysa med de människor de känner. Det jag reagerat på när jag träffat kooiker i grupp är att de kommunicerar med mycket tänder och speciella morrningar mellan varandra lite som vargar, det låter mycket farligare än vad det är när de säger ifrån t.ex. Många kooikrar verkar vara griniga mot främmande hundar
De har ofta mycket integritet och är lättstötta.
Med det sagt och med respekt för kooikerns bakgrund som gårdshund så tycker jag personligen att det inte är OK att en kooiker är
1: Rädd (ljudrädsla, rädd för människor, underlag m.m. som tyvärr förekommer)
2: Så pass skarp att den hugger och gör utfall mot utställningsdomare eller barn som bara går förbi på gatan (ja detta förekommer tyvärr).
Alla uppfödare verkar inte hålla med mig om ovanstående eftersom att det avlas på en del hundar som jag menar har otroligt dålig mentalitet, men som uppfödarna menar bara har "mycket personlighet".
 
1: Rädd (ljudrädsla, rädd för människor, underlag m.m. som tyvärr förekommer)
2: Så pass skarp att den hugger och gör utfall mot utställningsdomare eller barn som bara går förbi på gatan (ja detta förekommer tyvärr).
Alla uppfödare verkar inte hålla med mig om ovanstående eftersom att det avlas på en del hundar som jag menar har otroligt dålig mentalitet, men som uppfödarna menar bara har "mycket personlighet".

En av de mest opålitliga hundar jag träffat var en kooiker, den bet ett barn mot ansiktet helt oprovocerat (på en brukshundsklubb, ägaren var en rutinerad fd schäferägare). Så jag håller med dig, det förekommer absolut.
 
Jag har bara träffat två stycken, och båda var väldigt osäkra/rädda/skygga/tillbakadragna... Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men dom vågade inte komma fram och hälsa, om man satte sig på huk med godis i handen och kollade åt ett annat håll så vågade dom med nöd och näppe komma fram och ta godiset...
 
En av de mest opålitliga hundar jag träffat var en kooiker, den bet ett barn mot ansiktet helt oprovocerat (på en brukshundsklubb, ägaren var en rutinerad fd schäferägare). Så jag håller med dig, det förekommer absolut.
Jag är tyvärr inte förvånad.

I Kooikerns RAS från 2006 tar klubben upp att ett tiotal hundar har avlivats p.g.a. aggression/bett. Det tar också upp problemen med ljudrädslor.

Det är möjligt att det har blivit mycket bättre men onekligen kvarstår problem med svajig mentalitet enligt flera kooikerägare jag talat med.

Som sagt jag kommer själv skaffa en kooiker så jag är inte ute efter att svartmåla rasen, men som tagits upp tidigare finns det uppfödare som förskönar rasen eller blundar för problemen. Många kooikerägare känner att de inte fick en ärlig bild av rasen innan de skaffade den, något RAS tar upp också. Därför tycker jag att det är viktigt att man får en så objektiv bild som möjligt.

Det finns massor av kooikrar som är oberörda av höga ljud, som är normalstabila med barn och som är sociala alternativt trygga men ointresserade av främlingar. Men sen finns det tyvärr de som har nämnts ovan.
 
Tycker @Preussen satte den, bra skrivet. :up:
Det är verkligen OTROLIGT viktigt att göra sin läxa om man verkligen vill ha en kooiker. Om man har gjort sin läxa sitter man snart med en otroligt härlig familjemedlem och träningskompis som följer en genom allt.
När jag själv var inne på kooiker var det många i min hundkrets som rynkade på näsan, just för att kooikern, tyvärr har ett dåligt rykte. Jag gjorde dock min läxa och verkligen analyserade varje kennel, kollade upp olika hundar från olika kennlar för att hitta "avvikande" signaler för att kunna sålla ut vissa linjer.
Idag sitter jag med en 2 årig tik som jag anser är en god representant för rasen, glad, nyfiken, absolut inte social men har inga problem att bli hanterad eller vara runt olika typer av människor (vilket en god rastypisk kooiker ska vara). Ljud och olika miljöer är inte heller några problem och viljan att arbeta är det absolut inget fel på. :)
 
Tycker @Preussen satte den, bra skrivet. :up:
Det är verkligen OTROLIGT viktigt att göra sin läxa om man verkligen vill ha en kooiker. Om man har gjort sin läxa sitter man snart med en otroligt härlig familjemedlem och träningskompis som följer en genom allt.
När jag själv var inne på kooiker var det många i min hundkrets som rynkade på näsan, just för att kooikern, tyvärr har ett dåligt rykte. Jag gjorde dock min läxa och verkligen analyserade varje kennel, kollade upp olika hundar från olika kennlar för att hitta "avvikande" signaler för att kunna sålla ut vissa linjer.
Idag sitter jag med en 2 årig tik som jag anser är en god representant för rasen, glad, nyfiken, absolut inte social men har inga problem att bli hanterad eller vara runt olika typer av människor (vilket en god rastypisk kooiker ska vara). Ljud och olika miljöer är inte heller några problem och viljan att arbeta är det absolut inget fel på. :)
Precis så :p
En bra kooiker är en fantastisk och personlig hund :love:
 
Jag gjorde dock min läxa och verkligen analyserade varje kennel, kollade upp olika hundar från olika kennlar för att hitta "avvikande" signaler för att kunna sålla ut vissa linjer.
Hur gjorde du det, rent konkret? Jag var och kollade på kookiern en sväng också men då var det så extremt få hundar som var mentaltestade så jag tyckte att det var svårt att bilda mig en uppfattning om rasen och än mindre om linjer.
 
Hur gjorde du det, rent konkret? Jag var och kollade på kookiern en sväng också men då var det så extremt få hundar som var mentaltestade så jag tyckte att det var svårt att bilda mig en uppfattning om rasen och än mindre om linjer.
Lyssnande på olika uppfödare, var lyhörd efter signaler som inte stämde in med min bild hur jag vill att en hund ska vara m.m. Jag pratade främst med folk, om deras erfarenheter, hur deras hundar var och hur dom reagerade i vissa situationer, hittade snabbt linjer och kennlar jag själv skulle undvika av olika orsaker.
 
Jag har bara träffat två stycken, och båda var väldigt osäkra/rädda/skygga/tillbakadragna... Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men dom vågade inte komma fram och hälsa, om man satte sig på huk med godis i handen och kollade åt ett annat håll så vågade dom med nöd och näppe komma fram och ta godiset...
Fast det gör inte en av mina hundar heller. Hon tycker det är skitskumt nör folk sitter på huk och tjatar .. Om hon inte känner dom. ,:)
 
Leon letar fortfarande nytt hem.

Men allvarligt. Om man letar efter kelpie eller kooiker är kanske inte en (som du beskrivit honom) ljudrädd Houdini, 8-9 årig hund det man är ute efter? Det är jättetråkigt att han behöver nytt hem men det känns som du kanske måste överväga att det inte går? Han verkar ju onekligen kräva en del och vara svårplacerad hur fint han än fungerar hos dig.
 
Fast det gör inte en av mina hundar heller. Hon tycker det är skitskumt nör folk sitter på huk och tjatar .. Om hon inte känner dom. ,:)
I båda fallen var det hundarnas ägare som ville att jag skulle göra det:o. Hundarna var uppenbarligen inte särkilt sugna på att hälsa, men jag antar att ägarna tyckte att dom behövde träna på det eller något... Det är inte så att jag kastar mig ner på huk så fort jag ser en hund;)
 
Men är det inte lättare att hitta en "lagom" kelpie än en bra kooiker? @Milosari , vad säger du?
Jag tror det kanske blir för lite aktivitet för en kelpie? Om man hittar en vuxen så finns det absolut exemplar som är rätt nöjda med att vara sällskapshundar men många vill ha lite mer för att inte bli jobbiga.

TS fundera lite på hur mycket aktivitet ni vill ge hunden. Det finns rätt så stora variationer inom kelpierasen där några avlas mot bruks på högsta nivå och några avlas enbart på utseende och rallylydnadsmeriter. Jag vet att några av de senare aldrig ser röken av ett spår och de hundarna verkar ju tillfreds ändå. Men jag tycker personligen att en brukshund ska få lov att "bruksa" lite dvs använda näsan även om det inte är träning mot tävling.
 
Jag tror det kanske blir för lite aktivitet för en kelpie? Om man hittar en vuxen så finns det absolut exemplar som är rätt nöjda med att vara sällskapshundar men många vill ha lite mer för att inte bli jobbiga.

TS fundera lite på hur mycket aktivitet ni vill ge hunden. Det finns rätt så stora variationer inom kelpierasen där några avlas mot bruks på högsta nivå och några avlas enbart på utseende och rallylydnadsmeriter. Jag vet att några av de senare aldrig ser röken av ett spår och de hundarna verkar ju tillfreds ändå. Men jag tycker personligen att en brukshund ska få lov att "bruksa" lite dvs använda näsan även om det inte är träning mot tävling.

Det är lite så vi också känner med kelpien. Det går säkert att hitta en som passer oss men i.o.m. att vi inte haft hund tillsammans tidigare så vet ju inte exakt hur livet kommer bli. (Sambon har inte haft egen hund sedan han flyttade hemifrån)
Vi vill inte ta oss vatten över huvudet hur gärna vi än skulle vilja ha en kelpie :(
 
Det är lite så vi också känner med kelpien. Det går säkert att hitta en som passer oss men i.o.m. att vi inte haft hund tillsammans tidigare så vet ju inte exakt hur livet kommer bli. (Sambon har inte haft egen hund sedan han flyttade hemifrån)
Vi vill inte ta oss vatten över huvudet hur gärna vi än skulle vilja ha en kelpie :(
Vad just med kelpien är det som tilltalar er?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 848
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"? Och vilken ras passar då mig/oss tro...
Svar
16
· Visningar
1 569
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 556
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 654
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp