Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan knappast tvinga folk att ta ställning till saker, så du kan lägga ner det där kortet.
Men du, du deltar i en diskussion på ett diskussionsforum. Det verkar fånigt att inte ta ställning om man nu vill diskutera. ;)
Om man bara vill berätta om sig själv kan man starta en blogg.
 
Men du, du deltar i en diskussion på ett diskussionsforum. Det verkar fånigt att inte ta ställning om man nu vill diskutera. ;)
Om man bara vill berätta om sig själv kan man starta en blogg.

Eller så berättar man vad man tycker i den utsträckning man vill och har en åsikt. Det är en fritt land.
 
Men är inte de flesta överens om att det är oansvarigt att inte ha en nödlösning tillhands om hästen blir sjuk 23:45 lördagkväll?

Om det sedan är att man har vidtalat att få låna Karolinas släp, att ha kollat att det finns djurambulans i närheten eller att man själv äger bil och släp - det är nog ingen annans business.

Oansvarigt är i min bok att inte ha någon form av nödlösning. Att FÖRVÄNTA SIG att Karolina ska låna ut sitt släp (sin bil och sig själv med BE?) för att det är akut är oansvarigt. Har man däremot kollat med Karolina innan, om det är OK att låna släpet om det är akut - då är det ju en annan femma.

Själv lånar vi inte ut vårt släp. Främst för att ingen vill ta ansvar för reparationer på ett oförsäkrat släp, men sedan är det få som har behörighet, och väldigt få som har bil att dra det. Och MIN prislista för att agera chaufför är så pass avancerad att få är intresserade av att anlita den tjänsten för hästen.
 
Jag tror de allra flesta har funderat på en lösning om man inte har eget släp el bil själv.
Sen hur lösningen ser ut är olika för alla och uppfattas nog olika av alla också så diskussionen i överlag känns ganska bottenlös (även om jag anser att det visst går att överleva utan, det beror på förutsättningar).

En del ställer upp med bil, transport och att t o m vara chaufför, andra vill inget av det.

Det kommer alltid finnas om, hur och när.. men jag tror inte att man kan skydda sig mot allt även om det ger en viss trygghet att ha transport och bil själv..nödlösningar brukar alltid behöva komma till någon gång, tex om man av någon orsak inte är körbar själv eller ens kan transportera hästen själv även om transporten och bilen står där..man vet inte förns läget infinner sig. Sen kan man ge sig tusan på att bilen strular eller transporten också vid fel tillfällen ibland.
Iom det så tror jag att de flesta har plan a, b och c.
 
Trodde de flesta av oss som har två hästar faktiskt sett till att ha ekipage och körkort som klarar två hästar. Det var nästan det första jag gjorde när jag köpt häst nr 2 att ta nytt körkort. Så mitt svar är ja. ;)
Här är en som inte gjort så, och har i nuläget inga planer på det heller. Har dessutom 3 hästar, men 1,5:hästars transport... Fungerar bra för mig. Det är nog lite olika det där hur vanligt det är, där jag står har de flesta 2 hästar, men inte många av dem har BE-kort.
 
Jag tycker det är klokt att tänka på hur man ska lösa situationen om man själv inte har bil, släp etc. På samma sätt som jag kan tänka att man tänker på andra akuta situationer som kan uppstå.

Sen kan man ju aldrig gardera sig. Tex om jag dricker några glas vin en lördagskväll, om jag ligger i magsjuka etc så finns det hy ingen garanti att ngn annan kan köra in jästen.
 
Jag tycker det är klokt att tänka på hur man ska lösa situationen om man själv inte har bil, släp etc. På samma sätt som jag kan tänka att man tänker på andra akuta situationer som kan uppstå.

Sen kan man ju aldrig gardera sig. Tex om jag dricker några glas vin en lördagskväll, om jag ligger i magsjuka etc så finns det hy ingen garanti att ngn annan kan köra in jästen.

Hehe .. Köra in jästen..:cautious:
 
Anledningen till att jag blev helnykterist på -80talet var just att jag skulle kunna åka till stallet närsomhelst. Alla tyckte jag var så tråkig men sen kom de på att , Just ja hon har Hästen. :)
 
Jag tror nog att alla argument är sagda i den här diskussionen, så vi sätter punkt här nu.
/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 131
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad är detta?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp