Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

a_c72

Trådstartare
Jag är idag "sjukpensionär" på 25% och har sökt om höjning till 50% från den 1/4.

Jag har i grunden ett handikapp sedan födseln och har sen skadat mig ytterligare med några hästolyckor. Mina problem kommer då INTE att på något mystiskt sätt bli bättre.

Nu blev jag uppringd av försäkringskassan i veckan. Å döm om min förvåning när huvuddelen av samtalet handlade om mina hästar.. Hur många timmar/dag jag höll på med de och hur jag orkade med det osv..

Förklarade att mina 2 hästar går då ute dygnet runt nästan jämt. Å att jag har permobil och rullator som jag använder. Att jag inte aktiverar hästarna dagligen och att jag även hade hästar när jag jobbade heltid och att de är mitt stora intresse som håller igång både min kropp och själ...

MEN de känns som om jag pratade för döva öron.. Så kloka "bukefalister" Jag vill nu ha kontakt med personer i liknande erfarenheter.
Har jag som sjukpensionär inte rätt att ha någon hobby? Å hur kan de då komma sig att det finns handikappidrott? JAG skulle då INTE kunna hålla på med hästar om jag inte hade möjlighet att ha de uppstallade hemma då det skulle gå för mycket energi att ta sig till och från hästen.
Som det är nu så har jag åtminstone dubbelt så långt att gå till brevlådan som jag har ut till hästarna.. Ingen skulle väl neka mig att gå ut på morgon och hämta morgontidningen och sen en gång till gå och hämta posten eller?
På de sträckan så har jag hunnit ge hästarna frukost lunch och middag.. Ikea påsar är en underbar uppfinning som går utmärkt att hänga på rullatorn eller lägga i korgen samma sak med permobilen...Vattendunken rymms även den i korgen eller på golvet på permobilen.. Å en slang i sadelkammaren så blir det inga onödiga lyft..

Utan familjens hästar( jag var klok nog när vi köpte båda killarna att se till att jag inte står som ensam ägare) så skulle jag nog sitta i rullstol och vara mycket orörlig inom 1 års tid.. DE borde ju kosta försäkringskassan bra mycket mer eller??

Anna-Carin
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

FK är helt tokiga för tiden, dom ska spara enorma summor och då måste sjuka människor lida för det. :mad:

stå på dig, förklara hur mkt bättre du mår av hästarna och hur lite arbete dom kräver. allt som du skrivit här!

jag har också blivit noga utfrågad om min vardag och om hästarna, men det handlar ju lite om att dom vill ha en uppfatning om vad man kan klara av. kanske kan man klara av ett annat arbete ed. även olika läkare och terapeuter vill veta det för det säger mkt om hur pass sjuk man faktisk är.

jag har berättat vad jag gör och inte gör (tex allt stallarbete), och hur mkt hästarna betyder för mig. att det är det enda som tar mig ur sängen på morgonen, det som får mig att gå upp även om jag inte orkar. upplever att det har blivit förstått, ingen har sagt något om att jag inte borde ha någon häst ed. dom flesta kommenterar snarare att det är bra att jag har något i mitt liv som ger mig glädje och lite motion så jag kommer ut av sängen/soffan. :)
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Reglerna för FK är otroligt skärpta sen ngra år tillbaks och blir ständigt tuffare precis som du skriver.

tyvärr är det följden av sossarnas gedigna mångåriga arbete för ett välfärdssamhälle, där allt gick snett och folk blev FÖR skyddade, som jag ser det. Det var MÅÅÅÅNGA år för 10-15 år sen, som man kunde till höger och vänster bevittna heltidssjukskrivna för grava ryggproblem och diverse annat, som omöjliggjorde att de jobbade ens 1%, ha inackorderingstall på heltid, med alla sysslor runt det, samt 2 hästar som de tränade och tävlingsred så gott som varje helg. Detta funkade i MÅNGA år. Och då börjar man seriöst undra vad som är fel i samhället.

tyvärr är det nu backlash effekten av det som drabbar samhället, och det är svårt att hitta balansen däremellan, så jag förstår trenden att FK regler nu är tillskärpta och jag tycker det är BRA att de grandskar. Givetvis ska det inte gå i absurdum eller innebära att folk som inte är arbetsföra tvingas ut i arbetslivet. Men att det granskas kan jag dessvärre inte tycka är helt fel. faktiskt.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Försäkringskassan måste ta reda på hur du har det runt dej, oavsett om du har hästar eller något annat som kan göra att om du inte hade det så hade du kunnat jobba mer.
De ser inte vad vi får av våra hästar, hur mycket bättre man mår psykiskt utan bara om hästarna eller något annat runt dej hindrar från fler timmars jobb.

Läkare har numera skyldighet att fråga vad för intressen man har och hur man går tillväga för att utföra dem, särskilt när man är aktuell för förtidspensionering.
Det är just för att någon som orkar jobba ideelt tio timmar i veckan inte ska få förtidspension på 25% utan skippa det ideella och jobba de tio timmarna på sitt arbete istället.

Min läkare skrev en hel "uppsats" om vem som gjorde vad här hemma, om jag bar vatten, om jag mockade, vem som gjorde det jag inte gjorde osv. osv. i all oändlighet.
Försäkringskassan frågade också hur jag skötte och vad jag skötte i mitt hem, jag fick skriva upp vad jag gjorde och vad jag behövde hjälp med.

Jag avskyr verkligen att tvingas se vad jag inte kan göra, jag kan inte leva så, jag måste se det jag faktiskt kan göra.
Under den här utredningen mådde jag rent ut sagt skit, att tvingas inse och berätta på möte efter möte det jag inte klarar var verkligen jättejobbigt:(

Det enda råd jag kan ge är att vara så ärlig så möjligt och förklara i detalj hur du utför saker och ting, be en läkare du litar på att skriva vad hen tycker.
Peppkramar.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Reglerna för FK är otroligt skärpta sen ngra år tillbaks och blir ständigt tuffare precis som du skriver.

tyvärr är det följden av sossarnas gedigna mångåriga arbete för ett välfärdssamhälle, där allt gick snett och folk blev FÖR skyddade, som jag ser det. Det var MÅÅÅÅNGA år för 10-15 år sen, som man kunde till höger och vänster bevittna heltidssjukskrivna för grava ryggproblem och diverse annat, som omöjliggjorde att de jobbade ens 1%, ha inackorderingstall på heltid, med alla sysslor runt det, samt 2 hästar som de tränade och tävlingsred så gott som varje helg. Detta funkade i MÅNGA år. Och då börjar man seriöst undra vad som är fel i samhället.

tyvärr är det nu backlash effekten av det som drabbar samhället, och det är svårt att hitta balansen däremellan, så jag förstår trenden att FK regler nu är tillskärpta och jag tycker det är BRA att de grandskar. Givetvis ska det inte gå i absurdum eller innebära att folk som inte är arbetsföra tvingas ut i arbetslivet. Men att det granskas kan jag dessvärre inte tycka är helt fel. faktiskt.

Håller med:bow:

Ts: Det är väl helt naturligt att man undrar hur man kan ha hästar om man inte kan jobba:eek: Undrar jag också faktiskt,:cool: Jag vet alltför många med hästar och stall som genom åren kommit undan med att vara sjukskrivna av ytterst diffusa skäl och brutit ihop av tanken på arbete:eek::angel:

Men som utan vidare skött egna stall, tränat och t o m tävlat hästar, t o m jobbat i stallet där hästarna var inackorderad - självfallet svart:cool:

Visst kan man väl med vissa diagnoser kanske klara att sköta hästar men inte jobba, men nog sjutton finns anledning att ställa frågor alltid, fattar inte ens att du är förvånad.:confused:

Men sen finns de som har råd tack vare kanske make eller föräldrar eller annan släkt o vänner och som har full hjälp och det är väl väl unt, men då får man väl berätta att det ligger till så helt enkelt.

Inte för att ta ifrån nån hobbyn men hästar är inte en mänsklig rättighet, och dessutom fattar väl t o m FK att det krävs viss arbetsförmåga för att ha hästar. Den kanske kan användas på ett jobb då istället så man kan försörja sej själv? Helt befogad tanke och dessutom helt i linje med nya lagstiftningen.

Visst ska man få vara sjuk men det är är våra gemensamma pengar så visst ska det kollas!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

I mitt fall så har JAG själv kämpat mig till rättigheten att få jobba heltid. Föräkringskassan ville för 9 år sen att jag skulle bli sjukpensionär på 50%.
Jag har jobbat heltid i 5,5 år innan FÖRSÄKRINGSKASSAN tog bort allt mitt förtroende för de..
Då jag efter en krasch med min ena häst som resulterade i brutna revben, misstänk hjärnskakning blåslagen och ytterligare försämrad balans än vad jag har till vardags..Detta till trots så ansåg de att 14 dagars sjukskrivning va allt jag hade rätt till.. Vann detta ärende i länsrätten 1,5 år senare men..

Blev rådd av min läkare och arbetsförmedlingen att sjukskriva mig 25% och då DE såg att jag höll på att slita ut mig totalt. Jag har gått på VILJA hela tiden jag har arbetat varit på utredningar inom arbetsförmedlingen där de också rekommenderat mig att inte arbeta mer än 50% FÖR att jag ska kunna ha ett liv vid sidan av arbetet...

Nu har jag arbetstränat och i samråd med läkare, arbetsterapeut och arbetsförmedlingen kommit fram till att 50% är en nivå där det kanske kan va möjligt att jobba fram till den rätta pensionsåldern infaller..

I mitt fall så är i allafall mina hästar sjukgymnaster på 4 ben. Ingen permobil kan ta mig ut i skogen så som en häst gör. Å på en sån tur så får jag SJUKGYMNASTIK.. frisk luft FRIHET och sinnesfrid som få andra saker kan ge mig..
Jag har perioder då hästarna får vila sig i form om ingen annan kommer och motionerar de..I genomsnitt är jag nog ute och kör häst 3 dagar i veckan och KANSKE rider 1 dag.. å då handlar de om att skritta barbacka max 1 timme
Mina andra häst är då en shettishingst född-07 som får följa med på släp när jag kör stora hästen kanske 1 dag i veckan.
De dagar jag orkar gå till brevlådan med rullator så följer han med. Andra gånger tar jag en tur med permobilen och han får följa med så. Han körs kanske 1 dag i veckan..

Å självklart SKA det granskas.. MEN jag är ju redan sjukpensionär på deltid.. mina hästar står med i intygena som skickades in då och läkaren stödjer och betonar att de är BRA för mig med träning..

Men de är klart.. jag kanske ska sälja hästarna och sitta i tv soffan tills jag blir rullstolsburen.. Min egna drivkraft har fått mig att MOT vad läkarna sagt till mina föräldrar både kunna gå i trappor ( inte bra men i allafall) och cykla utan stödhjul..

OM jag fick som jag ville.. Så skulle jag få ha kvar mina hästar.. Fortsätta jobba med de som jag gjort hittills.. Aktivera mig och de efter dagsformen.. Med lite tur kanske tävla 3 tävlingar på en säsong bara för att min vackra Krutrök ska få visa upp sig OCH för att jag ska ha en liten morot de dagarna när de känns alldeles för motigt att göra något..

Anna-Carin


Anna-Carin
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Håller med:bow:

Ts: Det är väl helt naturligt att man undrar hur man kan ha hästar om man inte kan jobba:eek: Undrar jag också faktiskt,:cool: Jag vet alltför många med hästar och stall som genom åren kommit undan med att vara sjukskrivna av ytterst diffusa skäl och brutit ihop av tanken på arbete:eek::angel:

Men som utan vidare skött egna stall, tränat och t o m tävlat hästar, t o m jobbat i stallet där hästarna var inackorderad - självfallet svart:cool:

Visst kan man väl med vissa diagnoser kanske klara att sköta hästar men inte jobba, men nog sjutton finns anledning att ställa frågor alltid, fattar inte ens att du är förvånad.:confused:

Men sen finns de som har råd tack vare kanske make eller föräldrar eller annan släkt o vänner och som har full hjälp och det är väl väl unt, men då får man väl berätta att det ligger till så helt enkelt.

Inte för att ta ifrån nån hobbyn men hästar är inte en mänsklig rättighet, och dessutom fattar väl t o m FK att det krävs viss arbetsförmåga för att ha hästar. Den kanske kan användas på ett jobb då istället så man kan försörja sej själv? Helt befogad tanke och dessutom helt i linje med nya lagstiftningen.

Visst ska man få vara sjuk men det är är våra gemensamma pengar så visst ska det kollas!

Håller helt med ovanstående inlägg. Att hästar ses som en morot att komma upp på morgonen och hålla igång sin kropp och själ är ju bra. Varför kan man inte se ett arbete på samma sätt? Jag har träffat flera stycken som fasar för den dagen de inte få vara sjukskrivna längre för då kan de inte hålla på med hästar i samma utsträckning.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Håller helt med ovanstående inlägg. Att hästar ses som en morot att komma upp på morgonen och hålla igång sin kropp och själ är ju bra. Varför kan man inte se ett arbete på samma sätt? Jag har träffat flera stycken som fasar för den dagen de inte få vara sjukskrivna längre för då kan de inte hålla på med hästar i samma utsträckning.

Det jag har fetmarkerat träffade mej rakt i hjärtat.
Om du visste vad jag önskade att jag hade kunnat jobba, jag hade offrat oändligt mycket för glädjen och lyckan att få jobba.
Jag älskade varenda dag jag fick gå till jobbet innan min olycka hände.

Nu kan jag inte jobba längre, tyvärr inte med någonting enligt alla utredningar som har gjorts under åren.
Jag har skrivit trådar här på buke för att få förslag och tips men tyvärr, det finns inget för någon som mej.
Jag har kämpat något så otroligt för att åtminstone få jobba några timmar i veckan, jag har kämpat mot försäkringskassan för att åtminstone få en ordentlig rehabutredning.

Att jag har möjlighet att ha hästar är skillnaden mellan liv och död för mej.
Mina barn är snart så stora att de flyttar hemifrån, vem ska jag leva för då?
Jag har inget liv längre, men min häst fyller mej med glädje, är det då inte något jag kan få ha?

Det är inte så att alla sjukskrivna glassar runt på tävlingar och träningar, de kan jag förstå att folk ifrågasätter och de ska verkligen ifrågasättas för det är de som ger oss som kämpar så in i h-lvete dåligt rykte.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

KL
Det är bra att det äntligen görs en kontroll- regelbundet.
Klart att de måste reda ut om folk bara är allmänt arbetsskygga!!!
Det brukar bero på hur roligt man anser att uppgifterna är.

I vår kommun är det mest gamlingar o bidragstagare. Tro fasen att skatten måste höjas o barnen o gamlingarna får mindre pengar.

Om hästen ger livskvalité- vilket den gör. Hur kan man då sköta om den- om man har dem hemma o ändå inte klarar av att jobba ens lite.

Klart att det retar en när grannarna inte har ngt annat liv än att jävlas med sina grannar eller bedriva hästinackordering. DÅ är de så krya så.
Ha lite samvete o tänk på framtiden- ´vilket arv vi ger våra barn.

Ett tips. Vilket husdjur som helst ger livskvalité o en riktigt sjuk människa kanske skulle nöja sig med hund..


Jag är väl puckad för att jag är stolt över att ej varit sjuk mer än 2 dagar på 18 år.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Ja det är sant, dom som åker runt och tränar och tävlar, inte bara egna utan även andras hästar, som jobbar svart i stall trots sjukskrivningar, som orkar mocka och sätta upp staket och köra hem hästmat och annat som hör hästeriet till men absolut inte jobba:cool: dom förstör för andra som kanske verkligen inte kan jobba. Jag förstår att det finns såna som inte KAN. Men hur kan man då ha häst?

Det kan vara svårt att förstå hur man orkar sköta om hästar och t o m ha eget stall men ändå inte ens orka sköta ett telefonförsäljningsjobb hemifrån, tex.......

Det är ju skattepengar man lever på som sjukskriven, det är dålig solidaritet att utnyttja systemet.

Det finns även andra sjukskrivna som byggjobbare som tjänar stora svarta pengar på att bygga åt grannar och bekantas bekanta. Har träffat en rad såna också särskilt när vi bodde ute på landet där det behövdes mycket hjälp på gårdarna.....


Jag har full förståelse för folk med ständig värk osv, att det kan vara helt omöjligt att sköta ens ett par timmars jobb. MEn då är det mycket svårt att förstå att man klarar att ha häst.

Visst att man som nån skrev gå på VILJA när det gäller hästarna men då kan man det faktiskt när det gäller jobb också. Jobbet är försörjningen. Det kommer först.
Kanske om en del gjorde sej av med hästarna att dom skulle kunna jobba istället faktiskt och lägga energin och den kraft som finns där. Menar inte dej nu, för jag vet inte något om din sjukdom, men jag vet flera irl som skulle klarat ett jobb mycket väl om dom sparade lite krafter dom lägger på hästar och hästgårdar t o m.

Visst sjutton fuskas det. Och det gäller inte bara hästfolk. Det gäller många andra också.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag är väl puckad för att jag är stolt över att ej varit sjuk mer än 2 dagar på 18 år.

Ja men det är 2 dagars sjukdom.;)

Sen väljer man inte den dag det ska smälla, det bara sker vare sig man vill eller inte.

Jag hade inte en sjukdag på 22 år, jag födde iofs barn den tredje juli ett år men var tillbaka i arbetet två veckor senare och fortsatte att jobba 7 dagar i veckan fram till det sket sig i det blå skåpet.

När det sen small så var det ingen varken jag eller någon annan kunde göra, då brast diskarna i 2 nackkotor.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Det kan vara svårt att förstå hur man orkar sköta om hästar och t o m ha eget stall men ändå inte ens orka sköta ett telefonförsäljningsjobb hemifrån, tex.......

Det är ju skattepengar man lever på som sjukskriven, det är dålig solidaritet att utnyttja systemet.

Det finns även andra sjukskrivna som byggjobbare som tjänar stora svarta pengar på att bygga åt grannar och bekantas bekanta. Har träffat en rad såna också särskilt när vi bodde ute på landet där det behövdes mycket hjälp på gårdarna.....

Visst att man som nån skrev gå på VILJA när det gäller hästarna men då kan man det faktiskt när det gäller jobb också. Jobbet är försörjningen. Det kommer först.
Kanske om en del gjorde sej av med hästarna att dom skulle kunna jobba istället faktiskt och lägga energin och den kraft som finns där. Menar inte dej nu, för jag vet inte något om din sjukdom, men jag vet flera irl som skulle klarat ett jobb mycket väl om dom sparade lite krafter dom lägger på hästar och hästgårdar t o m.

Visst sjutton fuskas det. Och det gäller inte bara hästfolk. Det gäller många andra också.

Håller helt med. Hela systemet som varit uppbyggt, att det ö.h.t GÅR att fuska så till den milda grad, är helt absurt i mina ögon. Bra att de tar tag i det nu!
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag är sjukskriven på heltid kan man väl säga, har aktivitetsersättning för jag kan inte arbeta av psykiska skäl, jag är en såndär som folk tycker borde kunna arbeta med tanke på hur normal jag verkar vara, är ju helt fullt frisk fysiskt, psykiskt verkar jag utåt sett normal.

Men försäkringskassan har vart helt underbara, dom har en väldig förståelse för min situation och att jag faktiskt inte klarar av arbete på de sättet. Det är träning nog med hästen tycker dom och dom är glada att jag ens kommer ut.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Och just den typen av åkomma är säkert bland de värsta man kan drabbas av, eftersom omgivningen inte begriper att personen är sjuk.
Har en kompis som har psykiska problem, utåt sett verkar allt normalt för den oinvigda. Det har gav henne svåra problem att tampas med när det gällde omgivningen, så till den milda grad att hon till slut lämnade ut hästen på foder för att slippa alla gliringar mm. Efter mindre än 4 månader hade hon gått ner sig så kapitalt att man på FK ordnade så att hon fick återuppta hästeriet under handledning. Så småningom fick hon tillbaka sin häst, och har numera någon slags pension, och har sitt fritidsintresse i sin häst.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

När det sen small så var det ingen varken jag eller någon annan kunde göra, då brast diskarna i 2 nackkotor.

Ja, och...? Det är väldigt tråkigt men har någon ifrågasatt att människor blir sjuka?

Det är klart att vi alla kan råka ut för en massa saker och bli sjuka, vem har sagt något om det:confused:. Det kan väl ingen människa rå för eller göra något åt? Det kan hända idag eller imorgon. Vem har kritiserat ATT folk är sjuka:confused:

Men om du är en av dem som klarar att ha hästar och rida och träna och kanske t o m sköta en hästgård, samtidigt som du ev är sjukskriven heltid och anser att du inte klarar ett enda arbete på arbetsmarknaden . ja DÅ gäller diskussionen dej här. Då undrar jag över arbetsförmågan. Jag anser t o m att du borde kunna lägga krafterna och energin på jobb och försörjning före hobbyhästar. OM det nu gäller dej, jag pratar principen nu men eftersom du tog upp ditt eget fall:confused:

Om du har en karl eller föräldrar eller barn som sköter hästarna och inte kan göra - och inte gör - ett dugg själv, i stort sett, så är det helt ok så länge du har råd med hästar på sjukpenningen eller att andra försörjer dem åt dej. Inga problem alls. Då är det nog ingen på FK som har synpunkter alls.(Fortfarande bara principen jag diskuterar - inte dej)
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

sitter lite i samma sitts. soc och läkare vet inte vad dom ska göra med mej då inte jag kan jobba. har försökt i flera år med att jobba åtminstone 50% på praktik. inget funkar fungerar kanon dom första veckorna men sen sitter jag där igen. jag har svåra deprissioner och kan ena dagen vara fullt kapabel till att jobba till att vara sängliggandes och självmordsbenägen i flera veckor. har försökt att härda ut när jag har har jobbat men det blir näst intill omöjligt då jag får gråt och ångestattacker så att jag blir apatisk. finns inget jag hellre vill än att kunna jobba som en normal människa. jag vill tjäna pengar och kunna hålla på med mina hästar utan att ha dåligt samvete. men jag kan inte. för det är fan inte kul att sitta med så lite pengar som man får. jag skäms när folk frågar vad jag jobbar med och jag måste säga att jag är sjukskriven pga deprission, känner att jag inte blir trodd och folk tror att jag är lat, men så är det absolut inte! men min sjukdom är inte riktigt accepterad. tack och lov så har jag hjälp av min snälla pappa vad gäller hästarna. men jag vill ju klara det själv. hästarna gör att jag orkar leva, utan dom hade jag tagit livet av mej. och nej det funkar inte med vilket djur som helst, eller jo på sätt och vis men detta är djur som jag har starka kännslomässiga band till. precis som en familjemedlem.
 
Senast ändrad:
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag är sjukskriven på heltid kan man väl säga, har aktivitetsersättning för jag kan inte arbeta av psykiska skäl, jag är en såndär som folk tycker borde kunna arbeta med tanke på hur normal jag verkar vara, är ju helt fullt frisk fysiskt, psykiskt verkar jag utåt sett normal.

Men försäkringskassan har vart helt underbara, dom har en väldig förståelse för min situation och att jag faktiskt inte klarar av arbete på de sättet. Det är träning nog med hästen tycker dom och dom är glada att jag ens kommer ut.


Nu känner jag inte till något om just dej, men faktum är att man vet genom forskning idag att de psykiska skälen till att inte kunna arbeta, tendenser att isolera sej, må dåligt. inte komma ut osv ÖKAR ju längre sjukskrivningen varar.
Till slut blir det ett handikapp i sej. Det vet man numera och därför har man krav på att anställda aldrig ska tappa kontakten med sin arbetsplats man ska gå dit, vara med på det man kan, även när man är sjukskriven, eftersom det annars blir svårt att öht komma tillbaka.

Kanske skulle varit KL på inlägget för det var inte till dej. Men mera en av anledningarna att man stramat åt dessa långa oändliga sjukskrivningar, det gör i sej att folk inte kan komma tillbaka, det är mer till skada. Det är inte bara pengar bakom de nya reglerna utan forskning om hur långa sjukskrivningar slår ut folk från arbetsmarknaden:crazy:
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Det var ett svar till Axel, alla har inte den turen att vara skadebefriade. Jag har haft den turen, jag har också har/haft stimulerande arbeten. Men smäller det så smäller det, och för många som är och har varit sjuka under en lång tid kanske just hästen varit en ljusglimt i tillvaron.

Vad vill jag ha sagt med detta? Trots att vissa har sjukpeng, pension eller vad det numera kallas för och dessutom har en häst. Gör inte den personen till fuskare, att det finns sådana är välkänt. Så fort du har ett bidragssystem så kommer de som nyttjar den trots att det inte finns fog för det.

Jag tror jag törs sätta min hatt på att de flesta som har haft en lång sjukskrivning, har också med stor sannolikhet haft en eller flera kontroller i någon form. Varför? Jo därför att omgivningen oftast ser på den sjuka med andra ögon. Man vill ju gärna se något påtagligt hos en sjukskriven, ser man inte det så är personen inte sjuk.

Jag vill poängtera att detta inte är ett stöd för de som sjukskriver sig för att sen ägna hela dagarna åt hästar, stall mm.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag använder min egen knapp.

Ett jätte jätte problem idag är, att de som är sjukskrivna och har varit det under en väldigt lång tid får absolut ingen rehabilitering i någon form. Det finns ingen sådan genom FK:s försorg, i varje fall inte i vår kommun. Här har samtliga sjukgymnaster övergått till att endast ta emot personer med sjukförsäkring, eller om den sjuka betalar själv ur egen ficka. Lika gäller andra former av rehabilitering, vilket i mina ögon blir lite som att bita sig själv i svansen.

Man vill att människor ska ut i arbetslivet igen, men man vill inte hjälpa dem dit utan detta måste ske genom egen försorg.:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp