Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Har du haft influensa?
Har man influensavärk i 18 år är det väl inte direkt läge för dressyrtävling, knappt att gå upp ur sängen.
Du får gärna gå i mina skor också. Att vara arbetsför är inte bara "glass och ballonger", vi blir också trötta, skillnaden är att vi kan inte lägga oss ner och vila upp oss och vänta på att orken ska återvända.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Men vad menar du är lyx? Jag hoppas att jag tolkar dig fel, eller så anser du att blir man sjuk så sälj för guds skull hästen och köp en spade och gräv ner dig.

Ja det är att gravt underdriva, att du tolkar mig fel.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

För mig framstår du nu som okunnig, eller har du inte läst tidigare inlägg? Har du inte märkt att det finns stallar med olika servicegrader, vi har ett sådant och hos oss finns står flera personer med olika handikapp eller andra åkommor.
Vi har gått så långt att en människa ringde innan hon dök upp, då stod hästen sadlad och klar färdig för ridning.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

För mig framstår du nu som okunnig, eller har du inte läst tidigare inlägg? Har du inte märkt att det finns stallar med olika servicegrader, vi har ett sådant och hos oss finns står flera personer med olika handikapp eller andra åkommor.
Vi har gått så långt att en människa ringde innan hon dök upp, då stod hästen sadlad och klar färdig för ridning.

eftersom jag varit med från början i tråden vilket du inte har, så tror jag att jag snarare skulle vilja säga att det är DU som behöver läsa hela tråden. Mig veterligen har vi inte någonstans i tråden varken haft anhöriga eller själva varit sjukskrivna på full inackordering där hästen sadlad och klar : ) så jag förstår inte vad exemplet du drar illustrerar ö.h.t.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Vi pratar inte om samma sak uppenbarligen. BFM har svarat mig per nedan, att om min mamma fick vara sjukskriven ytterligare och ha häst, skulle hon antagligen vara friskare. Men hon FÅR inte vara sjukskriven mer än 25% för hon KAN jobba 75%. sen att man skulle må bättre om man slapp jobba ännu mer, vad har det med saken att göra? det skulle jag också göra, fan vad skönt det skulle vara att jobba 75% :angel:


Jag tog bara det som exempel och menade mer på att det finns människor med ledsjukdomar som inte kan arbeta och att desom jag utan den sjukgymnastik som erbjuds här ridning faktiskt istället skulle hamna i rullstol med tillhörande operationer. jag tycker ändå att mitt ex om din mamma är rätt men måste lägga till om hon då inte orkar något mer än sitt jobb.Om din mamma i livet bara orkar sitt jobb och inget annat, och inte heller har gjort då tycker jag synd om henne och tycker faktiskt hon borde fått gå ner i tid för att kunna träna kroppen.

Skillnaden mellan andras syn på välfärd och lyx och samhällsekonomiska besparingar på sikt är säkert hårfin och besparingar på sikt på enskilda individer är säkert svåra att greppa.

Jag har förresten en bit från mig fått en nyinflyttad yngre kvinna som rider minst en häst om dagen om hon orkar med två,tävlar tydligen ibland och har samtidit personlig assistent dagtid som hjälper henne.Jag såg henne i ridhuset för ett tag sedan, då red hon med dropp och hon red för sin svåra sjukdoms skull, hon red för att överleva lite längre än det hon från början var sagt att göta och det kanske är lyx och välfärd men jag har inte något emot det och skulle inte vilja byta med den personen precis som jag inte tror att någon vill byta med mig för 6000 kr i månaden.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Nej det är knappast lyx och välfärd.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Har du haft influensa?
Har man influensavärk i 18 år är det väl inte direkt läge för dressyrtävling, knappt att gå upp ur sängen.



Om du är frisk i grund och botten kanske du inte går ur sängen med en influensa, men jag lovar dig det gör jag, en influensa är ingenting mot annan värk jag har, ingenting, och jag är säkert inte ensam.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

jag håller med dig, även om en influensa gör smärtan 10 gånger värr (allt som påverkar min kropp negativt gör även smärtan värre, tex alla sjukdommar, alkohol och div andra saker) så är det fortfarande samma smärta och det kan man se förbi, man kan ta sig upp ur sängen även om det tar 2 timmar att göra det så gör man det oftast, jag har några ggr stannat i sängen tills kl 17, men då har min sambo tagit hand om mig.

de minnena jag har av influensa innan jag blev så dålig som jag är idag är en piss i mississippi, visst kan mitt minne falera eftersom det är en tid sen... men det är ju oxå så att ju mer smärta man har varje dag desto känsligare blir man, inte tvärtom som många tror.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Har du haft influensa?
Har man influensavärk i 18 år är det väl inte direkt läge för dressyrtävling, knappt att gå upp ur sängen.
Du får gärna gå i mina skor också. Att vara arbetsför är inte bara "glass och ballonger", vi blir också trötta, skillnaden är att vi kan inte lägga oss ner och vila upp oss och vänta på att orken ska återvända.

Nej men skillnaden här är väl att även om du blir trött så kan du behärska det, medan en person som är sjuk i någon form kan drabbas av trötthet som inte är hanterbar. Läs gärna den länk jag skickade med ang t ex fibromyalgi som nu inte är den enda ledåkomman men en av flera.

Smärtan kan vara så påtaglig mellan varven att en vanlig vänlig gest som att smeka någon över kinden eller ryggen kan medföra att det gör ont i personen.
För den som inte har upplevt det tror jag att det är svårt att förstå, det går bara att föreställa sig men är nog ändå långt ifrån sanningen.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Smärtan kan vara så påtaglig mellan varven att en vanlig vänlig gest som att smeka någon över kinden eller ryggen kan medföra att det gör ont i personen.
För den som inte har upplevt det tror jag att det är svårt att förstå, det går bara att föreställa sig men är nog ändå långt ifrån sanningen.

Så har jag det! En vänlig smekning från mina barn över min arm känns som om någon skulle stuckit 1000 nålar i mig.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag har då sålt min nordis nu. Han flyttar på torsdag kväll..
Saknaden efter Krutrök kommer att bli stor MEN.. jag slipper ha försäkringskassan flåsande i nacken, och har 2 små killar att jobba med efter bästa förmåga..
De får bli permobilturer med häst på släp och kortare skogsprommenader framöver..
Sålde Krutrök FRÄMST för att han har rätt att få må bra ! Å när jag har mina sämre perioder och han inte fått jobba regelbundet så mår han dåligt..

Anna-Carin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp