Bukefalos 28 år!

Att vara lagledare, för barn.

Rumpnissen

Trådstartare
Jag har fått uppdraget att vara lagledare för klubbens div III lag i ponnydressyr. Jag själv red mitt sista år på ponny förra året och är alltså 19 år, red upp till nationell nivå och hann med två SM innan karriären var över så rutinen är det ju inget fel på. Jag tycker det ska bli jätte spännande och har redan börjat planera.

Men vad ska man tänka på? Vilka plumpar ska man inte göra? Någon som har några gyllene tips?

Vi ska ha uttagning till laget 20 mars, på en clear round som klubben ordnar. Sedan hade jag väll tänkt mig att ha en avsutten och en uppsutten träff innan första omgången. Kanske att man tar den samtidigt. Tänkte gå igenom lite om hur det fungerar med allsvenskan, och att tävla över huvudtaget, många har inte gjort det förut. Gå igenom basic reglerna så alla kan dom, kanske är frågor om utrustning och övrigt. Sen tänkte jag prata lite om mentalträning också. men kanske viktigt av allt så skulle jag vilja hitta på något så tjejerna lär känna varandra och mej bättre. Några tips?

Som sagt tänke jg ha en uppsutten träff också så jag lär känna ekipagen lite bättre också.

Finns det något jag missat? Så här förberedande, menar jag?
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

ROLIGT OCH RÄTTVIST!!!!!!
Hos oss har vi alltid haft detta som mål, det här med utrensning kan hockyn pyssla med. Att så många som möjligt får vara med. Tänk på att det är flera omgångar vilket innebär att man kan ha olika lagsammansättning på de olika gångerna om man har många ryttare. Tänk även på att det är minst lika viktigt att få föräldrarna med, första året vi hade lag gick det åt pipan för vi hade 8 ryttare som kunde vara med, skada, sjukdom och barn som sa att de skulle till en viss tävling fast inte förankrat det med sina föräldrar gjorde att det blev 10 små negerpojk effekt, så se till att få förankrat i god tid vilka som kan åka på resp. omgång.
DET ÄR BARN barn ska ha roligt!!!! och som du var inne på ha genomgångar om hur det går till, då blir både barn och föräldrar tryggare. Om du har jättemånga som vill vara med så gör som i landslagen, ha en spets och en utmanar trupp, visa varje individuellt barn att just det är viktigt. Skapa gärna en supporterskara som hänger med på tävlingarna som heja klack, och se till att lära dig namnen på barnens ponnyer, det brukar vara jätte uppskattat.
Det var lite tankar det låter som du är på rätt väg LYCKA TILL, var rättvis och ha roligt!!!!!!
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

gör klart innan oxå om hu laget ska tas ut så att alla överns om det..föräldrar inte minst kan bli jobbiga annars....
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

Vissa klubbar lämnar ut ett skriftligt pm till föräldrar med vad som gäller, vem som tar ut laget, vem som bestämmer startordning, om man har lagträningar och hur mkt de kostar etc. Kan vara bra att ha allting på papper!

Att ha en träning för en duktig tränare är alltid välkommet, det gillar även de yngre barnen. Kanske något företag kan sponsra jackor eller dylikt (det är också välkommet).
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

ditt upplägg verkar jättebra!
div III är ju mest utbildning för både hästar å ryttare så huvudsaken är att alla har kul!
Lycka till!
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

tackar för alla råd!

Barnen kommer träna en del för mej är det tänkt och det här med jackor har jag funderat på.(vi hade jämt jackor) Det kan man ju diskutera.

tack för alla råd. Jag kanske återkommer. :rofl: Nejdå, det här kommer säkert gå bra!
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

jag tycker att du skall tänka på att ALLA :bump: får vara med inget med toppning det är på basic nivå tävlingen e alla ska få en chans,
FÖRÄLDRA möte är en bra ide där dom kan få papper på allt som händer oxå informera dom om vad som händer och viktigast presentera DIG själv i lung och ro.

bra ide med av sutten träff, att ge dig och barnen en chans att lära känna varandra vissa kan skapa kompisar för livet :) det är bra att gå igenom regler och vad som händer på en tävling och sånt inann så fortsätt på dit spår det ser perfa ut ;)

Glöm inte att ha ROLIGT med barnen, blir du kompis med dom på deras nivå kommer dom att se upp till dig och vill bli lika duktiga som dig.

Lycka till :)
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

suisyola skrev:
gör klart innan oxå om hu laget ska tas ut så att alla överns om det..föräldrar inte minst kan bli jobbiga annars....

Det är nog det allra viktigaste. Bestäm dig för hur du ska plocka ut laget redan nu, förklara det för alla och håll dig till det oavsett vad som händer! Om du vill toppa, så förklara att du gör så, om du vill ha ett lag där alla ska vara med så håll dig till det. Det finns inget värre än en lagledare som plötsligt går ifrån sina egna regler och velar runt. Raka rör och stå för din linje så är det ingen som kan gnälla på dig! Jag har sett lag som baserats på att alla ska få rida som gått till final, och då har lagledaren toppat, så de som tog laget till final plötsligt blev petade. Oförsvarligt! :mad:
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

Kan väl berätta hur vi har haft uttagning till våra ponnylag:

dom 4 bästa i första klassen rider med i laget, resten får stå över.
fast... finns det en förklass till DIV III?
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

Jodå, det finns förklass.

Min erfarnenhet av att ta ut lag efter förklassen är dock inte så bra. Jag vill inte ha tjaffs och disskutioner på tävlingsplatsen, tar hellre det hemma! dessutom tror jag att det är bättre för barnen, så de vet hur läget ligger till när de förbereder sig!
 
Sv: Att vara lagledare, för barn.

Har själv varit i din situation och har två bestämda råd (som ligger i linje med flera av andras svar):
1. Tag ut laget i förväg, inklusive numrerade reserver. Och undvik att ta ut laget i konkurrenssituation (tävling etc) på den här nivån om det på något sätt går att undvika.
2. Se till att så många som det går får vara med (har du två omgångar med fyra lagdeltagare kan du ha med 8 ekipage+ ev reserver).

Detta för att undvika diskussioner (ponnyföräldrar kan genomgå en Dr Jekyll-Mr Hyde - omvandling på tävlingsplatsen, tro mig) och få så många som möjligt att känna sig delaktiga, jätteviktigt inför framtiden. Ha i bakhuvudet att ALLA skall känna att de duger (vare sig de är med i laget eller inte.) Och gör klart att det är ABSOLUT FÖRBJUDET (för både lagkamrater, supportrar och föräldrar) att kritisera någon som det går dåligt för på tävlingen, alla gör så gott de kan.

En anan sak i sammanhanget: Kan vara idé att på en ev avsutten träff ta upp det här med dressyrbedömning. Det är inte lätt att vara liten och få ett dressyrprotokoll med idel kritik och låga siffor. Vet inte hur dressyrdomarna är i dina trakter men här får man räkna med att det ligger lågt och då är det bra att barnen (och föräldrarna) är litet berdda på hur det kommer att se ut och att det inte skall bli en stor besvikelse.

Lycka till! Tycker att du verkar ha ett engagemang som barnen kommer att ha glädje av och många klubbar skulle vilja ha hos sina lagledare!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 048
Senast: Badger
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 504
Senast: Eurydome
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 023
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp