Att vara normbrytande i en hästmiljö (måste skriva av mig)

Men se klippet! Det tar en minut. Du är snubblande nära att göra det som tråden handlar om: koncentrera dig mer på ditt eget agerande än på den andres upplevelse. Du förutsätter att det handlar om folk som inte förstår vad du säger, killen i klippet har bott här sedan han var ett och pratar klockren göteborgska.

Du säger själv att det där beror på dina fördomar, om du ser klippet så kan du få hjälp att punktera dem. Mig gav det helt klart en tankeställare.
Nu är det så att jag inte hade möjlighet att se klippet. Därför såg jag det inte. Har sett det nu och det har inte punkterat några direkta fördomar?

Självklart börjar jag aldrig med engelska, man börjar på svenska. När man ser att personen inte förstått vad man säger (inte förutsätter att personen inte förstår) Det är då jag upptäcker att jag lättare byter till engelska. Det är redan något jag aktivt tänker på, därav mitt inlägg.
 
När man ser att personen inte förstått vad man säger (inte förutsätter att personen inte förstår) Det är då jag upptäcker att jag lättare byter till engelska. Det är redan något jag aktivt tänker på, därav mitt inlägg.
Alltså väljer du att svara @mandalaki med nåt som är helt irrelevant eftersom det överhuvudtaget inte är vad klippet handlar om?
 
Nu är det så att jag inte hade möjlighet att se klippet. Därför såg jag det inte. Har sett det nu och det har inte punkterat några direkta fördomar?

Självklart börjar jag aldrig med engelska, man börjar på svenska. När man ser att personen inte förstått vad man säger (inte förutsätter att personen inte förstår) Det är då jag upptäcker att jag lättare byter till engelska. Det är redan något jag aktivt tänker på, därav mitt inlägg.
Men om du sett klippet, så ser du väl att det inte handlar om någon som inte förstår svenska?
 
Jag frågar vid lämpligt tillfälle i enrum/avskildhet.

"Ursäkta, men hur ska jag tilltala dig på rätt sätt? Jag vill inte såra någon med flit, så jag frågar hellre än undrar eller gör fel".

Vet jag kan jag vara tydlig vid tilltal och hoppas andra hakar på.

När det gäller könstillhörighet har jag frågat en person, när det gällt andra har det varit helt tydligt vilket pronomen de föredragit. Personen jag frågade tog inte illa upp utan svarade bara att vilket pronomen som helst går bra och att "rätt" pronomen antagligen blir tydligare ju längre in i könskorrigeringen hen kommer. Senare gick han också ut på Facebook och sa att nu, nu har jag bytt namn och vill hädanefter bli kallad han. Så då försöker jag göra det.
Och här ser jag ett problem, TS blir ofta felkönad, alltså är det inte helt lätt att avgöra hur hen vill bli tilltalad. Ska man fånga alla så måste man fråga precis alla hur de vill bli tilltalade - inte bara de där man misstänker att man kan ta fel, förutom risken att förolämpa någon när man frågar så är det tidsödande och många gånger opraktiskt.

Det blir mycket lättare om var och en tar ansvar för sin situation och sitt liv och upplyser omgivningen om hur man vill ha det alternativt accepterar att alla inte är tankeläsare och accepterar att det ka bli fel.

Visst finns det folk som medvetet beter sig illa, ganska många till och med, och ännu fler som mer ser till sig själv och struntar i de som inte följer normen även om de inte beter sig medvetet illa. Det finns dock många som vill inkludera alla och som är eller försöker vara öppna generösa och välkmnande oavsett vem. Vi ser exempel i den här tråden där det är gott om folk som "får skit" när de försöker stötta, när de påtalar att de inte bryr sig om könstillhörighet och alla är välkomna. Det verkar som kravet är att alla ska säta sig in i situationen och bli expert på HBQT frågor och lära sig hur just den här gruppen vill bli tilltalade (och som det framkommer här så finns det inga regler utan som i övriga samhället så har folk olika åsikter). Och det är inte den enda gruppen som känner sig utanför/illa bemöt.

Det finns många grupper i samhället med särintressen, skärskilda behov eller att de bara ser annorlunda ut. Är det inte nog att folk försöker vara trevliga och välkomnande? Att se alla människor oavsett hudfärg, kön, utseende, sexuella preferenser och handikap? Eller måste man bli expert på alla subkulturer för att öppna munnen utan att riskera att såra någon?
 
Alltså väljer du att svara @mandalaki med nåt som är helt irrelevant eftersom det överhuvudtaget inte är vad klippet handlar om?
Men om du sett klippet, så ser du väl att det inte handlar om någon som inte förstår svenska?
Hur är det irrelevant? Tycker det är ni som gör en tankevurpa nu och utgår från att bara för att personen inte förstår betyder det att personen inte förstår svenska. Det finns många olika anledningar till att människor inte förstår vad någon just sagt. Att de inte förstår är tydligt, att det inte förstår för att de inte talar svenska är en förhastad slutsats då det lika gärna kan handla om att de ex. hör dåligt, bara inte var uppmärksam, mycket ljud runt om i butiken, de har svårt att förstå min dialekt, jag talade för otydligt, vi uttalar orden olika eller valfri annan anledning.
 
@Viva Så om en person ser utländsk ut men talar perfekt svenska byter du till engelska om de inte förstår vad du säger? Är det det du försöker säga?
 
Hur är det irrelevant? Tycker det är ni som gör en tankevurpa nu och utgår från att bara för att personen inte förstår betyder det att personen inte förstår svenska. Det finns många olika anledningar till att människor inte förstår vad någon just sagt. Att de inte förstår är tydligt, att det inte förstår för att de inte talar svenska är en förhastad slutsats då det lika gärna kan handla om att de ex. hör dåligt, bara inte var uppmärksam, mycket ljud runt om i butiken, de har svårt att förstå min dialekt, jag talade för otydligt, vi uttalar orden olika eller valfri annan anledning.
Varför går du över till engelska då?
 
@Viva Så om en person ser utländsk ut men talar perfekt svenska byter du till engelska om de inte förstår vad du säger? Är det det du försöker säga?
Nej? Oftast har jag inte längre konversationer med kunderna i kassan. Alltså kan jag möjligt veta huruvida personen pratar perfekt svenska, det händer allt för ofta att man inte ens blir tilltalad förrän man ställer en direkt fråga. Om någon skulle komma fram till mig och fråga på svenska om jag kan säga var ketchupen står och jag svarar men de inte förstår börjar jag såklart inte prata engelska, det säger väl sig själv.
 
Nej? Oftast har jag inte längre konversationer med kunderna i kassan.
Du sa att du aldrig börjar på engelska utan på svenska. Och då undrar jag: om personen talar lika bra svenska som killen i klippet, varför skulle du då växla till engelska?
 
Du sa att du aldrig börjar på engelska utan på svenska. Och då undrar jag: om personen talar lika bra svenska som killen i klippet, varför skulle du då växla till engelska?
Det skulle man såklart inte men om jag börjar samtalet på svenska (vilket vi förhoppningsvis fastställt att jag alltid gör), men ser att kunden inte förstår (och detta inte kommuniceras på en svenska i stil med: Ursäkta, vad sa du nu?) så händer det att jag byter till engelska utan att faktiskt veta säkert att personen inte pratar svenska (inte alltid någon pratar engelska heller dock).
 
men ser att kunden inte förstår (och detta inte kommuniceras på en svenska i stil med: Ursäkta, vad sa du nu?) så händer det att jag byter till engelska utan att faktiskt veta säkert att personen inte pratar svenska (inte alltid någon pratar engelska heller dock).
Och hur är det här relevant till klippet med killen? Har han uttryckt att ibland när han uppenbart inte fattar vad nån säger och inte uttrycker det med ord så händer det att folk pratar engelska med honom?
 
Det första var "förutsätt inte att jag springer snabbt, har takten i blodet eller kan rappa" och min reaktion var Men herreGUD, sådär säger väl ingen längre, det har jag då aldrig hört.
Det här med takten i blodet har jag hört till förbannelse. TILL FÖRBANNELSE. Värst är det i kretsar där man anser sig vara icke-rasister och öppna för andra kulturer; medelklass-svenssons som åker på kulturresor, medelklasstanter som dansar afrikansk dans etc etc. Det är samma människor som reser till Uganda och med en imponerande suck uttrycker avund över hur glada och nöjda folk är här fastän de har så himla lite.
 
För att jag inte vet skälet och det händer att jag drar förhastade slutsatser. Som att jag instinktivt talar lite högre och tydligare om någon äldre person inte förstår när jag frågar första gången.
Och det är där jag menar att du har nytta av killen i klippet. Har du sett det är du kanske mindre benägen att dra förhastade slutsatser en annan gång. Så reagerade jag - "shit, min spontana tanke var att det han säger inte kan stämma". Det blir en nyttig erfarenhet nästa gång jag reagerar på det viset, så att jag inte bemöter någon med "men så är det ju inte" - när han har erfarenheter som jag bara inte kan ha.
 
Det här med takten i blodet har jag hört till förbannelse. TILL FÖRBANNELSE. Värst är det i kretsar där man anser sig vara icke-rasister och öppna för andra kulturer; medelklass-svenssons som åker på kulturresor, medelklasstanter som dansar afrikansk dans etc etc. Det är samma människor som reser till Uganda och med en imponerande suck uttrycker avund över hur glada och nöjda folk är här fastän de har så himla lite.
Ja, jag förstår ju det nu, efter att ha sett den där killen ta upp det. Jag har nog själv inte hört det sedan jag var liten så det var lite chockartat att det fortfarande sägs.
 
Och det är där jag menar att du har nytta av killen i klippet. Har du sett det är du kanske mindre benägen att dra förhastade slutsatser en annan gång. Så reagerade jag - "shit, min spontana tanke var att det han säger inte kan stämma". Det blir en nyttig erfarenhet nästa gång jag reagerar på det viset, så att jag inte bemöter någon med "men så är det ju inte" - när han har erfarenheter som jag bara inte kan ha.
Och jag menar att jag redan innan jag såg klippet var medveten om just det, att det var själva poängen med mitt inlägg. Att det ÄR lätt att göra för att normer sitter så djupt och att man aktivt måste jobba för en förändring precis som att inte utgå från att personen man pratar med har en heterosexuell relation. Min reaktion var, tro det eller ej, inte att det han säger kan inte stämma även om jag inte gjort exakt så som han beskrev.
 
Senast ändrad:
Och hur är det här relevant till klippet med killen? Har han uttryckt att ibland när han uppenbart inte fattar vad nån säger och inte uttrycker det med ord så händer det att folk pratar engelska med honom?
Okej, vi har olika åsikter om vad som är relevant. Nej, det var inte vad han sa i klippet utan det var jag som berättade om en liknande erfarenhet jag har där jag känner att jag ibland instinktivt drar förhastade slutsatser och att jag i en liknande situation kanske valt att upprepa min fråga igen på svenska på grund av andra fördomar. Att jag inte tycker att det känns okej (men att jag jobbar aktivt mot det). Med tanke på hur tråden utvecklats kan jag inte se att min vidareutveckling var särskilt Off-topic men jag ska lämna.
 
Och jag menar att jag redan innan jag såg klippet var medveten om just det, att det var själva poängen med mitt inlägg. Att det ÄR lätt att göra för att normer sitter så djupt och att man aktivt måste jobba för en förändring precis som att inte utgå från att personen man pratar med har en heterosexuell relation. Min reaktion var, tro det eller ej, inte att det han säger kan inte stämma även om jag inte gjort exakt så som han beskrev.
Om du hade skrivit Usch, det låter som en miss som jag brukar göra - då hade det nog framgått bättre.

Men istället berättade du hur du brukar göra och förklarade det med välvilja - utan att veta mer än det som står i själva länken. Du visste ju inte hur rättvisande det var för vad som faktiskt sas i klippet.
 
Och här ser jag ett problem, TS blir ofta felkönad, alltså är det inte helt lätt att avgöra hur hen vill bli tilltalad. Ska man fånga alla så måste man fråga precis alla hur de vill bli tilltalade - inte bara de där man misstänker att man kan ta fel, förutom risken att förolämpa någon när man frågar så är det tidsödande och många gånger opraktiskt.

Det blir mycket lättare om var och en tar ansvar för sin situation och sitt liv och upplyser omgivningen om hur man vill ha det alternativt accepterar att alla inte är tankeläsare och accepterar att det ka bli fel.

Visst finns det folk som medvetet beter sig illa, ganska många till och med, och ännu fler som mer ser till sig själv och struntar i de som inte följer normen även om de inte beter sig medvetet illa. Det finns dock många som vill inkludera alla och som är eller försöker vara öppna generösa och välkmnande oavsett vem. Vi ser exempel i den här tråden där det är gott om folk som "får skit" när de försöker stötta, när de påtalar att de inte bryr sig om könstillhörighet och alla är välkomna. Det verkar som kravet är att alla ska säta sig in i situationen och bli expert på HBQT frågor och lära sig hur just den här gruppen vill bli tilltalade (och som det framkommer här så finns det inga regler utan som i övriga samhället så har folk olika åsikter). Och det är inte den enda gruppen som känner sig utanför/illa bemöt.

Det finns många grupper i samhället med särintressen, skärskilda behov eller att de bara ser annorlunda ut. Är det inte nog att folk försöker vara trevliga och välkomnande? Att se alla människor oavsett hudfärg, kön, utseende, sexuella preferenser och handikap? Eller måste man bli expert på alla subkulturer för att öppna munnen utan att riskera att såra någon?

Nej, man behöver inte sätta sig in i alla frågor, men med lite normalt människointresse kan man lätt ge folk möjligheten.
Bara genom ett "hej, jag heter Hyacinth och har den sura märren där borta. Kul att du flyttat hit! Vill du berätta lite om dig själv?"
Öppnar man för att : jag heter Samuel, men jag vill att ni säger hen istället för han eftersom jag inte (ex.). "Känner mig bekväm i mansrollen/är transexuell/jag föredrar det" .

Jag vet inte, men sällan har jag upplevt det problematiskt och är jag det minsta tveksam frågar jag. Sen har jag stött på både helt öppna ex transexuella och de som jag inte vet. Men är man 2 meter lång man i klänning och jag inte vet så frågar jag och är noga med min avsikt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 374
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 758
Senast: moster
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 798
Senast: mackan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp