AHPP

Trådstartare
Fundera på attityden som är bland seniorerna som ligger utan för landslaget. Många elak kommentarer och avundsjuka, och blev ju ett himla liv att det bra blev 3 st i och ingen utmanar grupp. Men jag kan inte se att det är mer än dom tre där som faktiskt presterat förra året. Visst finns det fler bra ryttare som av olika anledningar inte nåt hela vägen, men jag hoppas det går bättre i år.

Vad tycker ni som inte rider i dom höga klasserna, ska vi sända iväg på mästerskap om man bara ridit 160 km eller ska vi ha som nu med egna kval hastighet. Feis kval är 14 km/h, vårt 16,5 km/h.
 
Sv: Attityd.

Utan att var direkt insatt så kan väl jag tycka att det är FEI's krav som bör gälla men det kanske finns en bra motivering till varför Sverige har högre krav än övriga. I jämfört med de som varit med länge är jag nybörjare i sporten men vore det jag som faktiskt klarat FEI's kvalgräns men inte Sveriges så hade jag blivit grymt besviken över att jag inte fick åka till VM.
 
Sv: Attityd.

Det kanske inte handlar om avundsjuka? Utan om ett gediget intresse för sporten och dess utveckling. (eller tillbakagång...)

Utan om att man är övertygad om att både sporten och Sverige förlorar på ett sånt upplägg?
Har man en utmanartrupp har de personerna lättare att få sponsorer och publicitet i lokalpress. Inte att förakta.

Att som i somras, hamna i den situationen att Sverige faktiskt skulle kunnat skicka full lag, 4 ekipage till EM, men bara skickar 3 kostar mer än det smakar.

Den dagen Sverige har 30-40 stabila 16-milshästar kan jag förstå ett kvalkrav som överstiger FEI's, för att göra det lättare för LL att plocka ut ett lag.
Men där är vi knappast.

Vi har en ryttare i Sverige som förra året var 2a på SM, på en skaplig hastighet. Representerade Sverige på NBM, red godkänd och tog Lag-silver.
Dessutom, var en av två svenskar som red för-VM i Normandie.

H*n har alltså representerat Sverige vid två stora tävlingar utomlands. Men duger inte att kunna få vara med i Landslaget.
Minst sagt märkligt.


Förbundet vill att varje diciplin kan placera sig som topp 8 i lag på mästerskap.
Att då distansritten har interna regler som gör att chansen att få runt ett lag minimeras, är ännu märkligare.

Jag kan ärligt påstå att jag dagligen funderar på VARFÖR det inte är bättre att följa FEI's krav, ha fler ekipage att välja mellan, och inte bara skicka de som råkat rida snabbast innan, oberoende på form hos häst o ryttare.
Att få runt 3 ekipage på runt 15 km/h gör att förbundet får sin önskan uppfylld. Vilket ger bra förhandlingsgrund inför budget, antar jag?

Sen kan jag, trots min ringa erfarenhet, inte se det omöjliga i att max-prestera på ett mästerskap.
Har man på en tävling i Sverige lyckats ta sig runt 16 mil med fräsch häst på 15 km/h, så borde det inte vara omöjlig att höja den farten 3 km/h om man har hjälp på ett mästerskap av större startfält, (draghjälp), landslagsveterinär och fler ledare.

Min ena häst gick sin första tolva på 12,5 km/h. Var trött i mål. Två månader senare gick han sin 2a 12-mil. Då var hastigheten över 18,3 km/h, och han var inte bottnad alls.

Att öka farten när det gäller behöver inte vara så svårt.
Personligen tycker jag det gäller att kunna öka på ett mästerskap, och inte på en ritt i Sverige.
 
Sv: Attityd.

Nått som jag inte tycker är bra är att de svenska hästarna måste prestera så nära inpå mästerskapet.
Tex inför VM i USA ändrades kvalhastigheten så hästen var tvungen att gå en galet snabb 16-mil samma år som VM!
Hästen ska väl prestera bäst på VM o inte på kvalen?
 
Sv: Attityd.

Jo visst ska dom inte behöva prestera samma år det håller jag med om. Men som till i år ex så vad det ju bestämt i god tid sen var det väl nån som terroriserade SVR om kvalen så dom blev ändrade.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 875
Senast: jemeni
·
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 667
Senast: malacogott
·
Islandshäst Här sitter jag på sambons laptop i det östra grannlandet och (inbillar mej att jag) har semester. I helgen avgjordes de Finska...
Svar
10
· Visningar
2 147
Senast: Voldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp