Bukefalos 28 år!

Avbetalning vs leasing

cutty

Trådstartare
Funderar på att investera i en fyrhjuling. Säljaren rekommenderar leasing då vi har företag. Avbetalningsvillkoren var 20 % kontant, resterande på 24 mån räntefritt, uppläggningsavgift och aviavgift tillkom.

Min undran är på vilket sätt leasing är att föredra framför avbetalning.
 
Sv: Avbetalning vs leasing

det beror lite på vad det är för avtal.. men generellt sett är leasing enklare/bättre/mer fördelaktigt.

vid leasing har du en fast månadskostnad och den baseras på hur mycket du använder fordonet (du får uppskatta+ att det reglera i efterhand) och då är allt inkluderat, servicekostnader, bränsle, försäkring, skatt, däck och vid service får du hyrfordon..

så är det iaf på det leasingavtal som vi har på våran bil (firmabil), och ofta ser det lika ut för andra fordon.. sedan är det klart att dyrare produkt och ju mer du vill ha "inbakat" i priset desto högre blir den fasta månadskostnaden.. men jag kan tycka att det är ganska skönt att veta vad det kommer att kosta.

avbetalning är ju det samma som att äga bilen själv.. allt får betalas själv när det ska, det blir inte riktigt ett jämt kostnadsflöde varje månad.. hyrfordon under service osv får man bekosta själv etc.
 
Sv: Avbetalning vs leasing

vid leasing har du en fast månadskostnad och den baseras på hur mycket du använder fordonet (du får uppskatta+ att det reglera i efterhand) och då är allt inkluderat, servicekostnader, bränsle, försäkring, skatt, däck och vid service får du hyrfordon..

så är det iaf på det leasingavtal som vi har på våran bil (firmabil), .

:eek: det var vääldigt bra!

Vi leasar bilar på vårt företag och det är inget annat än en typ av hyrköp. Dvs i början betalar vi en förhöjd avgift och sedan ett fast belopp, hur mycket som betalas sammanlagt avgörs av det förväntade priset på bilen när leasetiden löper ut. När tiden löper ut kan vi lösa bilen till restvärdet eller helt enkelt lämna tillbaka den. Så skillnaden mot avbetalning blir ju att vi inte måste betala hela priset för bilen och att första inbetalningen blir stoor (fast ju större första inbetalning, desto lägre månadsavgift sedan).

Det ingår inget annat än tillgång till bilen; service, bränsle, försäkring osv får vi allt betala själva (fast det finns ju arbetsgivare som betalar för den som har förmånsbilen). Om vi får hyrbil eller inte vid reparationer osv beror på vilket försäkringsavtal som gäller för bilen och - såklart - om bilfirman har någon att lämna ut ;)

Jo, en sak till; vid leasing är man inte ägare till bilen (men man har samma skyldigheter när det gäller bilen som en ägare) och det finns en spärr i bilregistret som gör att man inte kan sälja den vidare under leasetiden.
 
Sv: Avbetalning vs leasing

Funderar på att investera i en fyrhjuling. Säljaren rekommenderar leasing då vi har företag. Avbetalningsvillkoren var 20 % kontant, resterande på 24 mån räntefritt, uppläggningsavgift och aviavgift tillkom.

Min undran är på vilket sätt leasing är att föredra framför avbetalning.

Först och främst så är fördelen med leasing att du frigör likviditet i bolaget, du slipper använda kontanta medel för vad bil/släpet kostar. Dessutom så är halva/hela momsen (beroende på typ av fordon) avdragsgill när det gäller leasinghyran.

Däremot ska man undersöka vad det är för underliggande ränta i leasingen för bilhandlare kan lura en lite där, de vill gärna prata månadshyra och inte kommunicera räntor. Månadshyran kan man justera genom att antingen höja/sänka den första förhöjda insatsen samt justera restvärdet.

Dessutom så är blir det en effektiv ränta, även ifall man marknadsför det som "räntefritt lån" för uppläggningsavgift och aviavgift gör att det blir en högre ränta än 0 %(som oftast är höga och inte går att ta bort eftersom man man kallar det en administrativ avgift för hantering av avier.

När det gäller gäller finansiell leasing d.v.s. ett hyrköp så är det vanliga upplägget
:
för 3 års tjänstebil, 20 ffh(första förhöjd hyra) och 40 % restvärde efter 3 år.

Fördelar med avbetalningskontrakt är att du kan göra extraamorteringar under låneperioden, det går inte på leasingen. Vill du sälja objektet innan leasingperioden löper ut så brukar det oftast blir ett räntetillägg, detta förekommer inte vid avbetalningskontrakt.
 
Sv: Avbetalning vs leasing

I vårt fall, efter kontakt med "vår" bank rekommenderar bankamnnen (kvinna, men vet ej hur det skrivs) ett privatlån. Effektiva räntan lägre var svaret.

Med leasing skulle det tillkomma såväl uppläggningsavgift som månadsavgift. Blev dyrare än ett vanligt lån.
 
Sv: Avbetalning vs leasing

I vårt fall, efter kontakt med "vår" bank rekommenderar bankamnnen (kvinna, men vet ej hur det skrivs) ett privatlån. Effektiva räntan lägre var svaret.

Med leasing skulle det tillkomma såväl uppläggningsavgift som månadsavgift. Blev dyrare än ett vanligt lån.


Ok, menar hon då att ni ska ta finansieringen privat?

De finansieringsformer som jag skulle kunna tänka mig är att antingen blancolån, de heter lite olika i olika banker(t.ex Enkla lånet hos SEB). Kan tänka mig att det var det hon syftade på det när hon nämnde privatlån.

Att den effektiva räntan är högre på leasingförslaget är ju mycket möjligt. Det beror på vilka belopp vi pratar om. Det är klart att om leverantören har 400-500 kr i uppläggningsavgift + 30-40 kr i aviavgift slår rätt hårt på ett lån på 30-70 tkr.

Men enklast är att ju fråga leverantören om den effektiva räntan, de är nämligen skyldiga att upplysa om den. Sedan är det bara jämföra det med bankens erbjudande.

Lycka till

Bankmannen ;-)
 
Sv: Avbetalning vs leasing

Säljaren rekommenderar leasing då vi har företag.

Just det skulle göra mig lite tveksam till leasing. Man kan ju ana att eftersom säljaren rekommenderar leasing så tjänar han på det. Och om han tjänar på det kan man ju misstänka att du får betala hans extravinst.

Ungefär som säljaren på FelGiganten när han vill sälja en prylförsäkring. Då tänker nog inte han på mitt bästa.

Observera att jag inte har någon erfarenhet av leasing skatte-/bokföringsmässigt så den delen kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Avbetalning vs leasing

njae det är väl en sanning med modifikation.. är man väldigt beroende av fordonet kan ett bra leasingkontrakt ofta vara bra.. just med ersättningsfordon osv.. samtidigt som man slipper binda upp kapital.
 
Sv: Avbetalning vs leasing

Jag tror också att det kan finnas situationer då det kan vara bra med leasing.

Mitt inlägg var bara menat som en tankeställare att man ska vara lite misstänksam mot säljare då de oftast ser mest till sin egen plånbok. Och jag vet att det finns en massa schyssta säljare därute, men de är nog tyvärr i minoritet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp