Bukefalos 28 år!

Avdrag på stallhyran?

S

Sussie90

Dom flesta av oss betalar ju en stallhyra. Skulle ni låta bli att betala om nåt inte funkar eller sköts som det ska? Jag har mina hästar i ett litet stall och ex fodring sköts lite hur som helst och inte som det var sagt från början. Sen har jag inget att säga till om längre om vilka hagar mina hästar skall gå i och med vilka andra hästar.

Hur mycket får stallägarn ändra på för att det passar honom? Vi har alla som står i stallet ett kontrakt men det är inga detaljer med. Så om vi ex får fodra själva för att vi inte tycker att tiderna passar, kan vi dra av det på hyran? Vad tycker ni?
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Du kan nog inte dra av något utan att komma överens med stallägaren om att det är OK för att ni fodrar själva, för uppenblarligen igår fodringen och blir fortfarade gjord förutaom att tiderna inte passar dig, har du pratat med denne om att det inte är som det sagts från början och vad säger denna då?
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Begär ett kontrakt för vad som skall ingå. Om du vill ha mer eller mindre som ingår ta upp det med ansvarig. Då får du svart på vitt vad som ska ingå och inte. JAg har ett LÅNGT kontrakt för mina uppstallade och ändrar kontraktet som dom får skiva på när det är nått nytt. Då har man också chans att flytta om man inte vill vara kvar med dom nya reglerna. Självklart är det inga stora grejer som ändras men små saker är viktiga att ta med skriftligt. Begär det. Och om du betalar vitt så du får kvitto, annars har du inget att komma med om det blir nåt allvarligt.
Lycka till!
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Dom flesta av oss betalar ju en stallhyra. Skulle ni låta bli att betala om nåt inte funkar eller sköts som det ska? Jag har mina hästar i ett litet stall och ex fodring sköts lite hur som helst och inte som det var sagt från början. Sen har jag inget att säga till om längre om vilka hagar mina hästar skall gå i och med vilka andra hästar.

Hur mycket får stallägarn ändra på för att det passar honom? Vi har alla som står i stallet ett kontrakt men det är inga detaljer med. Så om vi ex får fodra själva för att vi inte tycker att tiderna passar, kan vi dra av det på hyran? Vad tycker ni?

Om det inte finns reglerat i kontraktet så har ni INTE rätt att göra egenmäktiga avdrag på hyran. Då kan ni förmodligen bli utkastade omedelbart. Skriv ett bättre kontrakt!

Men ta upp det till diskussion med stallägaren.

Det är alltid svårt att som stallägare jämka allas synpunkter på fodring, placering i hagar, utevistelser och annat. Man måste som hästägare försöka ha förståelse för det. (Det är därför vi har valt att aldrig ta emot några inackorderingar....... Sämre affär (mycket jobb o gnäll, pytteliten inkomst) kan man knappt göra på våra breddgrader i alla fall.)

Men om alla hästägare tillsammans med stallägaren kan komma överens om andra rutiner så vore det säkert bra för stämningen i stallet. Prata med stallägaren och ordna ett stallmöte!
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Kan det verkligen va rimligt att jag accepterar en stallplats och skriver under ett kontrakt som sedan kan ändras helt efter vad stallägaren tycker?

Visst skall man försöka jämka och hjälpas åt men när det går ut över djuren att det inte sköts... Kanske är det okunskap eller så är det ren nonchalans! Vi som hyr stallplats verkar ju vara helt livegna utan möjlighet att påverka. Nu låter jag riktigt negativ men om man har åtagit sig, och tar betalt för, att stalla in andras hästar måste det väl göras riktigt också.
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Kan det verkligen va rimligt att jag accepterar en stallplats och skriver under ett kontrakt som sedan kan ändras helt efter vad stallägaren tycker?

Visst skall man försöka jämka och hjälpas åt men när det går ut över djuren att det inte sköts... Kanske är det okunskap eller så är det ren nonchalans! Vi som hyr stallplats verkar ju vara helt livegna utan möjlighet att påverka. Nu låter jag riktigt negativ men om man har åtagit sig, och tar betalt för, att stalla in andras hästar måste det väl göras riktigt också.

Nej, det som står i kontraktet kan inte ändras helt efter vad någon tycker. Då måste ett nytt avtal skrivas. Men som jag uppfattade det innehöll kontraktet väldigt lite detaljer.

Och vad går ut över djuren? Får de ingen mat? Blir de aldrig utsläppta?

Alla har vi olika filosofi kring hästskötsel utan att djuren behöver lida för det. Jag tycker till exempel inte att regelbundenheten (samma tid varje dag) i fodring är viktigt, andra tycker att det är viktigt. Jag tycker att vatten ska finnas fri tillgång till, andra vattnar hästarna flera gånger om dagen med hinkar. Jag tycker inte att en häst som inte arbetats behöver täcke utomhus. Jag tycker det är värdelöst att stänga in hästar inomhus i box eller spilta, andra tycker det är det enda som fungerar.

Jag tycker ni ska försöka påverka, och få viktiga saker inskrivna i era kontrakt. Man åtar sig som stallägare med inackorderingar att inneha myndighetstillstånd som krävs, sköta djuren enligt gällande djurskyddslagstiftning och följa de kontrakt man upprättat. Inte följa alla tyckanden från varje hästägare, då ska de skrivas i kontraktet och betalas för i den mån det genererar extra arbete.

Med risk för att låta negativ:
Ett stort problem för många stallägare är att hästägarna vill ha massor av service, men helst inte betala ett skit för den. Därför är det bästa att reglera noggrannt vad som ingår i bastjänsten och sedan låta varje inackordering betala för den servicenivå som krävs med tilläggstjänster.
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Tja, tydligen har du skrivit på och godkänt ett kontrakt utan detaljer och då finns det ju inget som reglerar uppstallningen heller avseende tider för fodring och hagar. Som andra redan skrivit, fixa ett stallmöte och ta upp med stallägaren hur ni vill ha det och skriv om kontrakten så alla blir nöjda eller se dig om efter en annan stallplats. Att hålla inne del av betalningen fungerar inte eftersom fodringstiderna inte är reglerade, finns det inget avtalat på pränt så blir det svårt att bevisa ev. muntliga löften och ni lär åka ut eller att hästarna tas i kvarstad tills full betalning erhållits. :crazy:
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Låter lite som dit jag flyttat.... :crazy:

När jag flyttade in sades det att det skulle ingå 4 fodringar, varav en högiva i hagen till lunch. När jag väl flyttat in visar det sig att lunchhöet ges direkt efter utsläpp för att stallägaren ska slippa gå ner till lunchen...

Det andra exemplet är att man får betala extra för täckesservice = inget konstigt med det. Men i min värld (och det sades också) betyder det täcke på vid utsläpp och täcke av vid insläpp. I realiteten är det täcke på vid utsläpp och sen lämnas täcket på efter intag om hästägaren ej varit i stallet utan väntas komma efter intag.

Inget kontrakt finns skrivet och diskussion är inte att tänka på.

Letar nu smått desperat efter ny stallplats.....

Spöket
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Kan det verkligen va rimligt att jag accepterar en stallplats och skriver under ett kontrakt som sedan kan ändras helt efter vad stallägaren tycker?

Ja det kan det, så länge det gamla följs tills nytt är utgett av stallägaren, då får man välja det nya eller ta den uppsägningstid man har om inte tycker det passar ens behov. Stallägaren ska naturligtvis delge er de ny kontraktet (kontraktsändringarna) i god tid, om ni tex har två månaders uppsägning så ska ställägaren ge er denna information två månader iförväg.
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Hur är det då med uppsägningstiden? Är det alltid den tiden som står i kontraktet eller kan den förkortas av någon eller några anledningar? Jag förstår att man inte bara kan flytta sina hästar när man vill men finns det något som, från båda håll, kan förkorta uppsägningstiden?
 
Sv: Avdrag på stallhyran?

Självklart kan man förkorta eller ta bort uppsägningstiden, men det är under förustättniong att båda kommer överens om det, inte om bara en part anser det vara befogat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 569
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 583
Senast: Skye
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 974
Senast: Farao
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 754
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp