Avel och utvärdering utbrutenBukekullar 23/24

Det är klart att man matchar så att hundarna ska komplettera varandra på ett bra sätt (tex lyfta HD-indexet om det nu är ett problem), men för mig är det inte alls samma sak som att "avla ner".

Nej, "ner" och "upp" var kanske inte bästa sättet att beskriva det, för det gav helt klart fel bild av vad jag menade. Som tikägare kan du ju säga "ja, jag vet att min tik har den här bristen, men jag tror på henne i övrigt, så jag väljer en hane som har möjlighet att lyfta det". Men om vi tar C-höfter som exempel så får en i övrigt jättebra hane i 99% av fallen inte någon parning om han har C-höfter. Det var det jag var ute efter med "ner" och "upp".

Nu tänker ju jag främst på arbetsegenskaper, men om jag inte tror att kombinationen kommer ge valpar som är bättre än föräldrarna så låter jag bli att para. (sen är avel svårt, man kan aldrig veta osv osv osv).

Min uppfattning är att inom boxer tänker många (kanske de flesta) tikägare "har valparna förutsättningar att utveckla min tiklinje". Bättre än båda föräldrarna tror jag ganska få har möjlighet att sträva efter.

Sen har jag en ganska svartvit syn på dealbreakers på avelsdjur, det finns gott om svagheter som jag tycker är oacceptabelt att föra vidare. En C-höft med OK index tänker jag knappt på, men en hund som väljer bort att ta med sig de besvärliga djuren på ett hämt trots viss träning eller inte går att ha lös bland folk i lagårn har inte i avel att göra.

På många sätt blir det ju oerhört mycket tydligare med kriterierna när du har ett specifikt arbete som främsta mål.

Överlag är jag ganska nöjd med Boxerklubbens rekommendationer, de tar upp de svagheter inom hälsa och mentalitet som jag tycker ska sållas bort, så jag går efter dem.
 
Min uppfattning är att inom boxer tänker många (kanske de flesta) tikägare "har valparna förutsättningar att utveckla min tiklinje". Bättre än båda föräldrarna tror jag ganska få har möjlighet att sträva efter.
Genetiskt och matematiskt-statistiskt borde det vara omöjligt att generellt få valpar som är bättre än båda föräldrarna. Det bör ju istället bli valpar som i genomsnitt är lika "bra" som föräldrarnas genomsnitt. Och med en normalfördelningskurva "runtom" medelresultatet. Sättet att förbättra rasen är ju då att i vidare avel bara använda den "bättre" delen av normalfördelningen för att så småningom förskjuta medelvärdet till det bättre hållet. Det hade varit jätteenkelt om hundars olika egenskaper kunde beräknas matematiskt och mätas exakt, i verkligheten blir det "lite" svårare :)
 
Genetiskt och matematiskt-statistiskt borde det vara omöjligt att generellt få valpar som är bättre än båda föräldrarna. Det bör ju istället bli valpar som i genomsnitt är lika "bra" som föräldrarnas genomsnitt. Och med en normalfördelningskurva "runtom" medelresultatet. Sättet att förbättra rasen är ju då att i vidare avel bara använda den "bättre" delen av normalfördelningen för att så småningom förskjuta medelvärdet till det bättre hållet. Det hade varit jätteenkelt om hundars olika egenskaper kunde beräknas matematiskt och mätas exakt, i verkligheten blir det "lite" svårare :)

Ja precis, det är ju verkligen inget exakt vetenskap. Och hur mycket statistik som helst får man ju inte på varje hund (för så många kullar ska man ju inte ha!) utan då är det familjebild man får jobba med.

Med Winter vet jag nu att han lämnar ett par småsaker. Inget som påverkar valparnas framtida hälsa eller arbetsbarhet, men så klart att om det i framtiden blir aktuellt med nån mer kull så informerar jag ju om det och vill se att det inte finns hos tiken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Laa
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 750
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
15 711
Senast: Disen
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 109
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp