Bukefalos 28 år!

Avel på detta sto?

Gesska

Trådstartare
Hej.

Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto.
Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto.

Cox Ramona
http://blup.se/sv-SE/horses/109238-cox-ramona-swb
(ägare stämmer ej)

Hon går just nu La dressyr och hoppas sparsamt men har tidigare hoppat banor på 140cm och högre (enligt tidigare ägare).
Ramona är en tuff och orädd individ.
Hon har mycket humör men är inte dum.
Har ett enligt tränare bra elastiskt steg och hoppar mjukt och smidigt.

Vi funderar på avel då hon har en svag/vek kota bak (skada) som gör att hon inte fungerar optimalt i ridningen.

Vi skulle både jag och min mor vilja ha avkommor från detta sto och jag är inne på att lägga en större men lättare hingst med trevlig gång och bra hopp på henne då hon är så pass liten (159cm) och ganska grov.

Vad hade ni gjort? Vad/vem hade ni lagt på henne om ni hade avlat på henne?



kommer fler bilder men har inga fler på denna dator.
 
Sv: Avel på detta sto?

Hopp eller dressyr?

Intressant förändring mellan treårs och kvalitén, att hon dessutom krympte!
 
Sv: Avel på detta sto?

Jag vill ha en hopphäst med trevligt steg och ridbarhet.

Ja, kan tyvärr inte säga vad som hände, då hon inta var i vår ägo då. Men hon blir lätt spänd och stressad i nya miljöer.
 
Sv: Avel på detta sto?

Hon har ju en avkomma som gått bra e: Aerline H redan, du kanske kan kolla på den avkomman och se om du gillar den, gör du det är kanske Aerline H ett alternativ? Hon har ju även en e: Camaro M :)
 
Sv: Avel på detta sto?

Tack för svar!
Det jag sett av hennes avkommor gör att jag skulle vilja ha en hingst som ger ädla, nätta avkommor då Ramona är så pass grov.
Feliciano + söner är jag inget fan av.
Är inte jätteförtjust i varken Aerline H eller Camaro M heller.

Jag är kräsen och hittar jag ingen hingst som passar henne riktigt bra så är det bättre att köpa en unghäst ;)

Min mor är mer intresserad av en dressyrhingst som kan hoppa så även dressyrhingstar är intressant.




 
Sv: Avel på detta sto?

Canterbury är en väldigt ädel och fin hingst som både hoppar bra och rör sig bra, hur han lämnar storleksmässigt vet jag dock inte.
Diarado är oxå en hingst som hoppar väl och rör sig väl. Jag har själv en avkomma e: Algot som fick 888 på gångarter som föl, han är u: fullblod så han är ju väldigt ädel, men Algot själv är trevlig i modellen och inte grov, men liten. Annars funderar jag själv på Cosmeo till nästa år, oxå en väldigt fin hingst!

Det är ju alltid ett spel man spelar när man håller på med avel, och man kan dra en nitlott, så jag tycker du resonerar sunt i att om du inte hittar en hingst som uppfyller dina krav så köper du en unghäst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 477
Senast: Blyger
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 350
Senast: Ramona
·
S
  • Låst
Avel Nu kommer jag med ännu ett inlägg, tänkte fråga helt enkelt vad ni skulle kunna rekomendera för hingst till mitt sto, behöver tips och...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: ameo
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
2 998
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp