Bukefalos 28 år!

Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Meibla

Trådstartare
Satt och kollade runt lite på hunddata och hittade sambons mammas dogo argentino tik där. Av ren nyfikenhet så kollade jag hur släktingarnas HD status såg ut, och blev nästan rädd när jag såg att mamman hade C, pappan hade D och mormodern hade E på höfterna. :eek:
När jag sen kollade hur kullsyskonen såg ut, så var det bara 1 som hade B på höfterna.. resten av dom röntgade hade C, D eller E :crazy:
Och om jag förstog min pojkvän rätt, så funderade dom på att ta en kull valpar efter denna hunden... :crazy:

Det jag funderar mest på är varför SKK accepterar att dom avlar på hundar med D och E på höfterna? :confused:
Men som sagt.. vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Det är inte accepterat. Man kan i undantagsfall få dispens för att para en tik med c-höfter och ibland även med D-höfter. Men om en tik med D ska användas måste hanen vara helt u.a
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Ok.. för enl rasklubben så finns det inget bekämpnings program för den rasen... och enda kravet är att HD statusen är känd.. :crazy: Om jag nu fattade dom rätt dvs...
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

SKK har aldrig varit mycket för att agera när det verkligen behövs för en sund avel, när det hänt ngt brukar det vara att rasklubbarna själva kommit till insikt.
Hundraser med så smal avelsbas att man inte kan göra ett vettigt saneringsprogram har inget existensberättigande.
PL
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Beror på ras. Bulldog så avlas det ju hejvilt på allt. E+E är helt accepterat och man behöver inte söka någon dispelns för det.

MEN!! Nu har man dragit åt snaran. Minst en av föräldrarna måste ha C på höfterna. Så nu är bara kombinationerna C+B, C+C, C+D och C+E godkända. Självklart alla kombinationer med B också... Men nu är C+E den sämsta man får göra mot tidigare E+E.

Vilket många har reagerat hårt på eftersom att avelsbasen kommer att minska. Mig veterligen så finns det bara en tik som fått A-höfter, men tyvärr hittar jag inte igen henne i Hunddata...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Beror på ras. Bulldog så avlas det ju hejvilt på allt.

Ja, nu pratar jag bara dogo. Såg inte att mulles matte skrev frågan som att det gällde hundar generellt.
Då är det naturligtsvis väldigt olika vad de olika rasklubbarna godkänner.


Mig veterligen så finns det bara en tik som fått A-höfter, men tyvärr hittar jag inte igen henne i Hunddata...

Det finns ett flertal som fått A- och B höfter och U.A på armbåge. Om vi pratar Dogo?
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

peter_lundin skrev:
Hundraser med så smal avelsbas att man inte kan göra ett vettigt saneringsprogram har inget existensberättigande.
PL

Jo det är väl där felet ligger, det är en väldigt liten ras i förhållande till andra och har inte så mycket att avla på, och kanske inte så många som är intresserade av det heller.
Frågan är ju hur mycket det hjälper rasen att släppa på restriktioner eller inte har några alls.. vem vill ha en hund av en ras knallfull med Hd där varenda valp i stort sett lider av det mer eller mindre :confused:
Om det är en brukshund som ska arbeta och inte kan det pga höfterna så är det väl lika bra att köpa nån annan bruksras (nu vet inte jag vad Dogo tillhör för grupp.)
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Finns det inget som säger att det är förbjudet att avla på defekter, även när det gäller hundar? :confused: Fast å andra sidan, då är det nog många raser som skulle tömmas illa kvickt på avelsdjur... :angel:
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

För Labrador krävs det också bara känd status. Finns inget annat krav.
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Men det är ju helt otroligt. Hade ingen aning om att man tillåter sånt där.
Arbetande hund eller inte. Ingen hund ska avlas på med höftfel.

Och sånt här accepteras av SKK. Det är ta mig sjutton inte klokt!
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Förlåt, men vad är HD? Jag är inte insatt i hundvärlden, men vill lära mig. :)
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Jordbruksverket hade tidigare en lag/regel som sade att man inte fick avla på djur som kunde nedärva defekter som skulle göra livet jobbigt för avkomman. Fast lite finare skrivet :smirk: HD borde ju gå under den.

Borde ju gå under djurskyddslagen/Djurskyddsmyndigheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

HD står för höftledsdysplaxi, leden är lite missformad och gör att höften är väldigt ostabil. Det kan medföra förslitningsskador som kan bli mycket smärtsamma.
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Okej, tack! Varje dag lär man sig något nytt.
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Däremot så får man inte vara med på rasklubbens valphänvisning. Men... Jag tror faktiskt inte att det är där man hittar de flesta köparna, det är nog när man annonserar i lokalblaskan till "vanligt" folk som vill ha en sällskapshund.
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Tycker inte det är bra, risken för att avkomman ska få det är för stor....Visserligen finns alltid risken ändå om anlagen finns, men det blir större om föräldrarna har HD-fel.

På lagotto romagnolo är det också känd HD-status som gäller, men jag tycker det bör vara fria höfter, inte bara känd....
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

I de raser som har krav på känd HD-status eller krav på HD-fria föräldrar ersätter inte försäkingsbolagen om det blir några problem på höfterna på avkommorna om inte båda föräldrarna är A eller B.. Detta gäller både liv och veterinärvård. Det är rasklubbarna som bestämmer hur hårda HD och AD regler det ska vara på rasen.
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

GaurdianAngel skrev:
Det är inte accepterat. Man kan i undantagsfall få dispens för att para en tik med c-höfter och ibland även med D-höfter. Men om en tik med D ska användas måste hanen vara helt u.a

Alldeles riktigt :)
 
Sv: Avel på hundar med HD-fel. Vad anser ni?

Ja, vill man effektivt skapa hälsoproblem inom en ras så är ju detta "the way to go". Helt åt h*lvete :mad:

Jag kan I UNDANTAGSFALL tycka att det är OK att man använder en C-hund, men då enbart med en A- eller B-hund och förutsatt att man får bra röntgenresultat på alla valpar innan man fortsätter avel på de linjerna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 398
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 361
Hundavel & Ras De som sett mina inlägg om min hund vet att hon har både svår allergi/atopi och spondylos samt biljud på hjärtat. I det fallet var både...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 596
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Min mors Schäfertik fick nyligen tillbaka resultatet. E lyser klart och tydligt upp dataskärmen och det ser ut att bli liknande resultat...
2
Svar
22
· Visningar
4 858
Senast: Minna86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp