Bukefalos 28 år!

H

Hejkungen

Berättar lite först om situationen: Har skaffat mig en Dvärgvädur med en japansk teckning (Brunsvart-randig). Kaninen kommer i första hand att tämjas & ses om den är lämplig för avel, om den har bra temperament & inga sjukdomar. Sedan ska en lämplig hane hittas att betäcka honan med. Jag köpte henne lite i fel säsong, då en Hona helst ska vara mellan 6-12 månader då hon får första kullen & inte senare än ett år, då det kan bli fel vid födsel. I september kommer hon kunna betäckas för första så, i mitten av augusti kommer hon att paras. Kan inte vänta till nästa sommar, då det är försent & hon har blivit för gammal. Till mina frågor!

- Är det för kallt för honan att föda ute i September? (Självklart i en ute bur med mycket halm i!)
- Är det en stor risk för honan att bli aggressiv efter första kullen?
- Vad finns det för risker om honan föder utomhus?

Extremt tacksam för svar.

Pss... Jag är 100 % seriös, och ingenting för kul skull. Eller, jag är ju intresserad av kaniner och andra djur, men det är ju mest för att det är som ett intresse. Jag har haft kanin & vill utveckla min kunnighet, helst bli en profionell uppfödare i framtiden. Kaninungar är också väldigt eftertraktat där jag bor!
 
Sv: Avel

Finns ingen färg som heter brunsvart-randig. :)
Troligen är det gul/svart japantecknad du menar, eller gul/brun japantecknad.

Det går att para en hona efter 1 års ålder om hon är i bra hull.
Fel vid födseln kan det bli oavsett ålder på honan.
Däremot har de efter 1 års ålder lättare att samla på sig fett, som bla sätter sig runt bäckenet, och kan försvåra en ev förlossning.
Risken minskar ju bättre hull (kondition) kaninen är i.
Kaninen dör alltså inte automatiskt för att den är tex 1½ vid första kullen.

- Risken finns ju att ungarna fryser ihjäl, lite beroende på vart i Sverige man bor.
- Nej, risken är inte stor. Varför skulle honan bli aggressiv efter kull?
- Riskerna som finns om honan föder utomhus, är att ungarna lättare kan frysa ihjäl, beroende på årstid. Annars kan jag inte komma på några risker som är direkt annorlunda mot om honan bor inne.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 414
Senast: dobbis
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 885
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: Vogue
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 289
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp