Avföring som luktar illa...

M

Mendez

I mitt stall står ett fullblod drygt 10 år gammal som har en avföring som luktar något av det värsta jag varit med om.

När den kom hit så ändrade jag på foderstaten när jag tyckte att den acklimatiserat sig till nytt stall och flytt och diarren upphört. Jag ökade upp grovfodret några kilo för jag tänkte att den kanske behöver mer och det är därför som den luktar så illa.

Jag har mitt hösilage analyserat och kusens foderstat är väl uträknad.
Idag får han:
11 kg hösilage
2 kg havre kross
0,3 kg korn kross
0,1 kg soja
vitaminer o mineraler
vitlök

Detta är alltså inte min häst utan den är in stallad här men det är jag som under en tid framåt skall sätta den i arbete för att ägaren sen skall kunna finna en fodervärd till den.

Vad kan det bero på att avföringen luktar som den gör? Idag är den nästan normal i koncistens. Lite lösare än vad jag skulle betäckna som normal. Lukten är som om det var sur mjölksyra. Sticker i näsan.

Någon som har tips på fel på kusen alt. foder förslag??
 
Tarmfloran kan ju variera mycket mellan olika individer, även om de står på liknande foderstater och på samma fodermedel. Tarmfloran är ju en levande kultur som anpassas efter förutsättningarna. Att hästar t.ex. har olika mycket gasproduktion kan därför vara helt normalt.

Förmodligen har denna häst fått någon slags obalans i tarmfloran. Du nämner att den nyligen haft diarré - inträffade detta p.g.a. foderbyte i samband med flytten?

I samband med diarrén har förmodligen en del önskvärda bakterier försvunnit, varvid det lämnat utrymme för andra, mindre önskvärda sådana. Om dessa bekterier som orsakar lukten är farliga eller ej kan jag inte uttala mig om.

Det finns olika preparat att köpa som skall gynna "rätt" tarmflora.

Hur mår hästen i övrigt? Verkar den medtagen p.g.a. magproblemen eller är det över för länge sedan? ur är hull och humör? Arbetar den för sina två kg havre?
 
ge hästen proviva nyponsoppa och filmjölk.
våran häst hade baron gruff en tarm infektion, då råde veterinären oss att ge han detta och han blev helt återställd.
 
Lättast är att plocka bort en sak i taget, för att se om det blir skillnad.
Vad jag skulle fundera på är följande (utan att jag är foder expert):
*Tål min häst hösilage?
*Tål min häst vitlök?
*Hur mycket protein får min häst (i förhållande till energi)?
*Blir magen bättre med foderjäst?
*Måste jag ge soja, som är mycket svårtsmält för hästen?
 
Min första tanke är att denna häst inte tål hösilaget. Inte helt ovanligt, eftersom hösilage egentligen har fel ph för hästar - är för surt helt enkelt.
Jag skulle prova ge bryggerijäst och nåt tillskott med nyttobakterier (probiotika mm). Blir det inte bättre så byt till hö!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto på 10 år har börjat kännas trött i ridningen sedan jag plockade bort betforen. Nu fick hon inga svindlande mängder innan utan...
Svar
12
· Visningar
4 380
Senast: Domino_s
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 387
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö Det gäller nya hästen korsning ardenner nordsvensk bruks. Vid normal vikt skall han väga ca 850kg idag vägde han 765kg.:crazy:Det gått...
Svar
8
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp